تأیید صلاحیت افراد تحت تعقیب عجیب است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از برخی ردصلاحیت‌های انجام شده در انتخابات شورای شهر گفت: اینکه یکسری متعلق به جناح دیگری رد صلاحیت شدند و در نقطه مقابل افرادی که پرونده قضایی دارند و تحت پیگرد هستند، تایید صلاحیت شدند جای تعجب دارد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در نشستی خبری به موضوع شوراها و اهمیت آن پرداخت و با تاکید بر اینکه مواد 100 تا 106 در قانون اساسی مربوط به شوراها می‌باشد، گفت: قانون فعلی شوراها در سال 75 به تصویب رسید و در سال‌های 82 و 86 و 92 نیز تغییرات و اصلاحاتی در آن انجام شد که گاهی به نفع شوراها بوده است اما در بیشتر موارد از اختیارات شوراها کاسته شد.

چمران با تاکید بر اینکه براساس قانون نظارت بر شهرداری‌ها برعهده شوراها است، تاکید کرد: مجبور به تکرار این موضوع هستیم تا نظارت شوراها بر شهرداری‌ها به دست فراموشی سپرده نشود.

وی همچنین با اشاره به اینکه هنوز اصلاحات جدید قانون شوراها به صورت مشخص تعیین تکلیف نشده است، و نظر شورای نگهبان در این خصوص بیان نشده، گفت: برخی از طرح‌های مصوب شورا هنوز به تصویب هیئت دولت نرسیده و در این خصوص وضعیت شورایاری‌ها مشخص نیست و اینکه در دوره پنجم شوراها شورایاری‌ها تشکیل می‌شود یا خیر معلوم نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کرد که طبق دوره‌های قبل نیز شورایاری‌ها به کارشان ادامه دهند.

چمران در ادامه نشست خبری به موضوع نظارت بر انتخابات و تایید صلاحیت‌ نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا پرداخت و گفت: در دوره قبل و این دوره مشکلاتی برای داوطلبان شوراها به وجود آمد. در برخی شهرها شاهد آن هستیم که براساس سلایق خاص برخی اعضای شوراها با سابقه صلاحیت‌شان رد شده و در تهران با ردصلاحیت گسترده مواجه بودیم چه در خصوص اعضای سابقه‌دار شورا و چه در خصوص افراد جدید داوطلب ورود به شوراها.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تایید صلاحیت‌ها گفت: امیدوارم دوستان‌مان چشم‌هایشان را باز کنند، اینکه افرادی متعلق به جناح دیگری ردصلاحیت شده‌اند و برخی افراد که پرونده قضایی دارند و تحت پیگرد هستند و تایید صلاحیت دارند جای تعجب دارد و صحت هیئت نظارت مجلس را زیر سوال می‌برد.  اگر باب این اعمال سلیقه‌ها باز شود شوراها به آن فکر می‌کنند که نظارت و تایید صلاحیت‌شان به نهاد دیگری واگذار شود تا دچار نگاه سلیقه‌ای نشوند.

وی با تاکید بر اینکه در این دوره سلیقه‌های خاص سیاسی در تایید صلاحیت شوراها حاکم می‌باشد و مشکلات و اعمال سلیقه‌ها باید برطرف شود، افزود: امیدواریم این مشکل به زودی حل شود و عدم حل مشکل ردصلاحیت‌ها منجر به بروز سردی در انتخابات خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین از عدم بررسی برخی این طرح‌ها و لایحه‌های ارائه شده به هیئت دولت خبر داد و گفت: لایحه مدیریت یکپارچه هنوز  در هیئت دولت گرفتار است و هرچند این لایحه از کمیسیون شوراهای دولت خارج شده اما چون با سلایق هیئت دولت مطابق نبوده فکر نمی‌کنم تصویب آن به این دوره قد دهد.

چمران ادامه داد: لایجه مدیریت یکپارچه شهری اگر در دولت تصویب نشود شورایی‌ها  این لایحه را با اعمال تغییراتی برای تصویب به مجلس می‌فرستند.

وی با انتقاد از برخی رفتارهای دوگانه دولت گفت: دولت در برنامه ششم توسعه رفتاری دوگانه داشت، به طوری که مالیات بر ارزش افزوده را که درآمد شهرداری‌ها است، حذف کرد تا از طریق دستورالعملی و از طریق استانداری‌ها این بودجه در شهرداری‌ها توزیع شود. اگرچه خوشبختانه این پیشنهاد اصلاح شد اما همین مصوبه 2 هزار میلیارد تومان از درآمد نقدی شهرداری تهران را از بین برد و بر مشکلات فعلی دامن زد.

رئیس شورای عالی استان‌ها همچنین در سخنان خود با اظهار تاسف گفت: شورای عالی استان‌ها امروز محلی برای دبیرخانه و برگزاری جلسات شورای استان‌ها ندارد و امیدواریم این مشکل از طریق مجلس حل شود.

چمران همچنین بر ضرورت تقویت بنیه شوراها تاکید کرد و گفت: امیدوارم هرچه زودتر تقویت بنیه شوراها را شاهد باشیم چرا که شوراهای شهر و روستا پس از مجلس یکی از مهم‌ترین شوراهای کشور می‌باشد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به موضوع افزایش کرایه حمل و نقل عمومی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در شورا افزایش کرایه‌ها را تصویب کردیم اما فرمانداری قبول نکرد. بار دیگر این مصوبه را در شورا به تصویب رساندیم و در ادامه به شورای حل اختلاف وزارت کشور ارسال شده است و در حال حاضر رای هیئت حل اختلاف در خصوص افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی در شهر تهران اعلام نشده و این موضوع در هفته آینده مشخص خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین به موضوع بدهی دولت به شهرداری و بازپرداخت این بدهی اشاره کرد و تصریح کرد: میزان بدهی دولت به شهرداری‌ها بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان رسیده است. اگرچه شهرداری مدعی طلبی بیش از این از دولت می‌باشد و بخش قابل توجهی این بدهی دولت به شهرداری ناشی از بدهی‌های بخش مترو و عوارض آن است.

چمران همچنین به موضوع مرخصی شهردار جهت فعالیت‌های انتخاباتی پرداخت و گفت: در همه دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری رئیس‌جمهور‌ها در انتخابات شرکت می‌کردند و برخی شهرداران نیز در این انتخابات شرکت می‌کردند. در این دوره هم آقای قالیباف رسما تقاضای مرخصی کرد و پس از طی این مرخصی بار دیگر شهردار به شهر تهران بازمی‌گردد و مشکلی در اداره امور شهرداری رخ نمی‌دهد.

وی در خصوص ارائه درخواست مرخصی شهرداری شهردار تهران در صحن شورای شهر نیز گفت: درخواست مرخصی شهردار را هیچگاه به صحن نمی‌آوردیم و از دوره نخست شورای شهر تهران نیز این رسم نبوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برخی مصوبات 4 سال گذشته شورای چهارم تهران گفت: شورا در این دوره گزارشی در خصوص شفاف‌سازی هزینه شهرداری داشت که جای تقدیر دارد. این موضوع از دوره دوم شروع شد و هم‌اکنون نیز ادامه دارد و در حال پیگیری است و دستاوردهای آن برای سازمان بازرسی نیز ارسال شده است.

چمران  تصویب برنامه پنجساله دوم، راه‌اندازی شهر آفتاب و باغ کتاب را نیز از جمله مصوبات دوره چهارم اعلام کرد و از آمادگی جهت افتتاح باغ کتاب خبر داد که به جهت فضای انتخاباتی، افتتاحیه آن برای پس از انتخابات موکول شده است.

مصوباتی در خصوص کاهش آلودگی هوا و تسویه دیون شهرداری، همچنین مصوباتی در خصوص تجهیز آتش‌نشانی‌ها و تصویب منشور حقوق شهروندی و تامین موتورسیکلت‌های برقی و ساماندهی دکل‌های مخابراتی از دیگر مصوبات دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران بوده است که چمران به آن اشاره کرد.

وی همچنین در خصوص واگذاری مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب و فروشگاه شهروند به بانک شهر نیز تاکید کرد: در جلسه‌ای که با نمایندگان شهرداری و شورا داشتیم، این موضوع‌ها بررسی شد و هم‌اکنون در مرحله کارشناسی است تا قیمت‌گذاری‌ها انجام شود اما هنوز نتایج اعلام نشده است.

چمران از پیشنهاد شورا برای سهم 10 تا 20 درصدی شهرداری در شهرآفتاب به جهت باقی‌ماندن هویت شهرداری در این مجموعه نمایشگاهی خبر داد و همچنین بر پیش‌بینی سهم 40 درصدی شهرداری در فروشگاه شهروند اشاره کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید