همه چیز درباره دانشگاه علمی کاربردی

    کد خبر :732157

برخی از فارغ التحصیلان و دانش آموزان محصل در رشته های نظری ، هنرستان ، فنی حرفه ای و کاردانش طرفدار پذیرش بدون آزمون بوده و علاقه ای به شرکت در کنکور سراسری و یا کنکور کاردانی را ندارند . با افزایش ظرفیت رشته محل های بدون آزمون تا 85% از کل ظرفیت های ارائه شده ، تقاضای ورود به این رشته ها نیز بیشتر شده است .

یکی از پرطرفدارترین دانشگاه های بدون کنکور بین خانواده ها و داوطلبان ایرانی ، دانشگاه علمی کاربردی است . این دانشگاه در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به صورت بدون آزمون دانشجو می پذیرند . البته خاطر نشان می شود که ثبت نام و پذیرش بدون آزمون در دانشگاه علمی کاربردی تابع شرایط و قوانین خاصی می باشد.

دانشگاه علمی کاربردی معمولا سالیانه 2 بار برای ورودی نیمسال اول ( مهر ) و نیمسال تحصیلی دوم ( بهمن ) دانشجو می پذیرد . داوطلبان واجد شرایط نام نویسی با اطلاع از رشته های ارائه شده و ضوابط پذیرش و نام نویسی ، می توانند در زمان تعیین شده نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند .

در ادامه به منظور آگاه سازی داوطلبان متقاضی نام نویسی در رشته های بدون آزمون دانشگاه های علمی کاربردی ، مزیت های تحصیل در این دانشگاه ، شرایط ثبت نام و پذیرش و هم چنین لیست رشته های کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی را ارائه داده ایم .

 

مزیت های تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی

عوامل و ویژگی های مختلفی می توانند سبب ترغیب داوطلبان به ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی باشند . عدم نیاز به شرکت در کنکور سراسری و یا فنی حرفه ای و پذیرش بدون آزمون در تمامی رشته های ارائه شده کاردانی کارشناسی از عمده دلایل انتخاب این دانشگاه می باشد .

تنوع رشته ها و گرایش های بدون آزمون مقاطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه یکی دیگر از اصلی ترین دلایل داوطلبان برای نام نویسی در دانشگاه علمی کاربردی می باشد . تعداد زیاد واحد های دانشگاهی علمی کاربردی در شهرها و استان های مختلف ، برای داوطلبانی که ملاک نزدیکی مسافت دانشگاه را در نظر دارند ، جزو مزیت های این دانشگاه محسوب می شود .

دانشگاه علمی کاربردی جزو دانشگاه های شهریه پرداز بوده و داوطلبان در هر ترم تحصیلی موظفند شهریه ثابت و متغیر دروس انتخابی را به دانشگاه پرداخت کنند . با توجه به اینکه هزینه های تحصیل و شهریه دانشگاه یکی از دغدغه های بزرگ اکثر دانشجویان بوده ، شهریه مناسب دانشگاه علمی کاربردی یکی دیگر از دلایل تعداد بالای متقاضیان این دانشگاه می باشد .

علاوه بر دلایل ذکر شده ظرفیت پذیرش بالا و سهولت در پذیرش نیز جزو ویژگی های مثبت این دانشگاه می باشد . تخصیص سهمیه شاغل و تسهیلات خاص به این افراد سبب شده است که بسیاری از افراد شاغل علاقه مند به تحصیل همزمان با کار ، در دانشگاه های علمی کاربردی ثبت نام کنند .

 

رشته های بدون آزمون دانشگاه علمی کاربردی

همانطور که پیش از این اشاره شد ، رشته های دانشگاه علمی کاربردی در 2 مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ارائه می شود و سایر مقاطع و رشته های مربوطه در این دانشگاه ارائه نمی شوند . یکی از ویژگی های رشته های دانشگاه علمی کاربردی ، ارائه گرایش های مختلف یک رشته در هر مقطع می باشد . بعنوان مثال کاردانی حسابداری در گرایش های مالی ، مالیاتی ، دولتی ، صنعتی و … ارائه می شود .

این مسئله سبب می شود تا داوطلبان بسته به حیطه کاری و علاقه خود مناسب ترین و نزدیک ترین رشته به ملاک های خود را انتخاب کنند . هم چنین عدم محدودیت رعایت تجانس رشته تحصیلی ( دیپلم و یا کاردانی ) و رشته انتخابی سبب شده است که داوطلبان متقاضی تغییر خیطه تحصیلی ، در رشته های بدون آزمون این دانشگاه ثبت نام کنند .

رشته های بدون کنکور کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی به 5 گروه آموزشی اصلی تقسیم شده که این گروه ها به شرح زیر می باشند .

*گروه صنعت * کشاورزی * مدیریت * خدمات اجتماعی * گروه فرهنگ و هنر

هر یک از این گروه ها نیز شامل چند زیر گروه هستند که رشته های تحصیلی نسبت به ماهیت در این گروه ها دسته بندی شده اند . داوطلبان می توانند با بررسی لیست رشته های ارائه شده و دانشگاه های محل تحصیل ، بهترین گزینه متناسب با ملاک های خود را انتخاب کنند .

 

 

شرایط ثبت نام بدون آزمون دانشگاه علمی کاربردی

داوطلبانی که با اطلاع از مزیت های دانشگاه علمی کاربردی و مطالعه لیست رشته های ارائه شده ، تصمیم بر نام نویسی در این دانشگاه ها را دارند باید دقت داشته باشند که برای ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی باید واجد شرایط پذیرش دانشگاه و مقطع مورد نظر خود باشند . مهم ترین شرایط ثبت نام بدون آزمون دانشگاه علمی کاربردی به شرح زیر می باشند .

1 – مدارک لازم برای پذیرش :

کاردانی : دیپلم نظام جدید 3-3-6 ، دیپلم نظام سالی واحدی/ ترمی واحدی ، دیپلم نظام قدیم چهار ساله

کارشناسی ناپیوسته : کاردانی پیوسته و یا ناپیوسته

2 – ملاک پذیرش بدون آزمون :

کاردانی : معدل کل دیپلم داوطلبان

کارشناسی ناپیوسته : معدل کل دوره کاردانی داوطلبان

3 – نداشتن منع نظام وظیفه ادامه تحصیل آقایان

دانشگاه علمی کاربردی جزو دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم بوده و مدارک تحصیلی صادره این دانشگاه کاملا معتبر هستند . همچنین تحصیل در این دانشگاه همراه با پرداخت شهریه است . شهریه دانشگاه علمی کاربردی هر ساله توسط این دانشگاه اعلام و در دفترچه ثبت نام به اطلاع داوطلبان می رسد .

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. tahsil گفت:

    ممنونم

  2. هانیه تبرک تاج گفت:

    سلام وقتتون بخیر من کلاس یازدهم هستم از رشته انسانی آیا بعد از گرفتن دیپلم میتونم توی دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید