وعده روی زمین مانده بانک مسکن، متقاضیان مسکن ملی را نقره داغ کرد / دود ناهماهنگی وزارت مسکن و بانک مسکن در چشم صندوق یکمی ها

    کد خبر :725994

همزمان با آغاز ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن و در شرایطی که به دلیل افزایش نجومی قیمت مسکن، سرمایه گذاران صندوق پس انداز مسکن یکم دیگر امیدی به خرید مسکن نداشتند، وزارت راه و شهرسازی وعده داد که در قالب تفاهم نامه ای با بانک مسکن، تسهیلات ویژه ای را برای مسکن یکمی ها در طرح اقدام ملی ایجاد کنند؛ وعده ای که بررسی ها نشان می دهد روی زمین مانده و مشکلاتی را برای متقاضیان طرح ایجاد کرده است.

به گزارش «بازتاب»، آذرماه سال گذشته محمدحسن علمداری، مدیر امور اعتباری بانک مسکن با اعلام اینکه پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح اقدام ملی در بانک مسکن با اولویت دارندگان حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم انجام خواهد شد، وعده داد که آن دسته از متقاضیان مسکن ملی که پیشتر در طرح پس انداز مسکن یکم واجد شرایط تسهیلات شده بودند، در دوران ساخت مسکن ملی با نرخ سود و شرایط صندوق پس‌انداز یکم در طرح جدید مشارکت کنند.

به طور مشخص 5 آذر 1398، محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه اتصال سپرده‌گذاران در صندوق پس انداز یکم به مسکن ملی گفت: افرادی که در صندوق پس انداز یکم برای استفاده از تسهیلات خرید مسکن حساب باز کرده‌اند می‌توانند به پروژه مسکن ملی متصل شوند.
محمودزاده ادامه داد: طبق آخرین اصلاحات صورت گرفته صندوق پس انداز یکمی‌ها امکان استفاده از تسهیلات خود در مسکن ملی را دارند و در اولویت قرار می‌گیرند. سپرده‌گذاران در این صندوق وام خرید مسکن می‌گیرند اما با آخرین اصلاحات انجام شده می‌توانند وام خود را برای ساخت مسکن منتقل کنند و در مسکن ملی مشارکت داشته باشند.

با این همه و علی رغم وعده های داده شده مبنی بر اتصال طرح صندوق یکم به مسکن ملی اکنون که زمان واریز پیش پرداخت مسکن اولی ها رسیده است، برخی گزارش ها حکایت از آشفتگی مسئولان در نوع و میزان دریافتی ها دارد و صد البته خبری از اتصال این دو طرح به یکدیگر دیده نمی شود!

توضیح اینکه هفته گذشته شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در حالی از تأیید شدگان مرحله اول مسکن ملی خواست که ظرف بازه زمانی 15 روزه آورده اولیه خود را بابت ساخت و ساز مسکن و نیز خرید 15 درصد از سهم عرصه به حساب این شرکت واریز کنند که از آنسو برخی متقاضیان مسکن ملی عقیده دارند این شرکت با بانک مسکن برای ارائه تسهیلات مناسب و عادلانه به تفاهم جامع و کاملی دست نیافته است.

به صورت مشخص افرادی که سابق بر این و با هدف تأمین مسکن از محل صندوق مسکن یکم در بانک مسکن حساب باز کرده بودند، اما به علت افزایش شدید قیمت مسکن عملاً موفق به این کار نشدند، حالا از اینکه وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن برای اعمال شرایط ویژه برای آنها به ساز و کار مشخصی نرسیده اند، گلایه مند هستند.

در همین رابطه یکی از متقاضیان مسکن ملی که نام او در لیست تأیید شده های نهایی قرار گرفته است، به «بازتاب» گفت: من و همسرم پیشتر و برای استفاده از تسهیلات خرید مسکن در بانک مسکن حساب صندوق مسکن یکم باز کرده بودیم، اما زمانی که موعد دریافت تسهیلات ما رسید، به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن موفق به دریافت تسهیلات نشدیم.

وی افزود: از همین رو مسئولان شعبه ای که در آن حساب داشتیم، پیشنهاد دادند که برای باطل نشدن سهمیه وام اختصاص یافته در هر حساب مبلغ 13 میلیون و 500 هزارتومان باقی بگذاریم تا در آینده در صورت امکان از این تسهیلات استفاده کنیم و در غیر اینصورت اگر حساب را از مبلغ اعلامی کمتر کنیم، دیگر وامی در آینده به ما تعلق نخواهد گرفت.

این متقاضی مسکن اولی ادامه داد: با آغاز طرح مسکن ملی ما هم در این طرح ثبت نام کردیم و در لیست تأیید شده های نهایی قرار گرفتیم. پیشتر مسئولان وزارت شهرسازی و بانک مسکن وعده داده بودند که در قالب تفاهم نامه فی ما بین، شرایط را برای امثال ما که پیشتر در صندوق یکم حساب داشتیم، در مسکن ملی تسهیل کنند، اما این اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: اکنون و در حالی که شرکت عمران شهرهای جدید از ما خواسته است تا ظرف 15 روز مبلغ 47 میلیون تومان به حسابشان واریز کنیم، نه تنها خبری از تسهیلات صندوق یکم نیست، بلکه مسئول یکی از شعبه های بانک مسکن به بنده گفت این دو تسهیلات هیچ ربطی به هم ندارند، شما یا باید از تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه استفاده کنید و یا از تسهیلات مسکن ملی استفاده کنید.

این متقاضی مسکن ملی در پایان تأکید کرد: متأسفانه ناهماهنگی و آشفتگی مدیران اجرایی مسکن ملی و مسکن یکم سبب شده تا از سویی مبلغ 27 میلیون ما بدون امیدی به دریافت تسهیلات در آینده، در بانک مسکن مسدود باشد و از سویی نیز ناگزیر باشیم ظرف چند روز آینده 47 میلیون دیگر برای تأیید نهایی مسکن ملی به حساب شرکت عمران شهرهای جدید واریز کنیم.

این در حالی است که بر اساس وعده مسئولان مربوطه قرار بود هنگام آغاز عملیات اجرایی مسکن ملی، تسهیلات مسکن یکم به مسکن ملی متصل شود و شرایط برای ما آسانتر شود نه اینکه بر خلاف دیگر متقاضیان دیگر پیش از دو سال میلیون ها تومان بدون هدف در حساب بانک مسکن سرمایه گذاری کنیم!

بر اساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت، به نظر می رسد آشفتگی مدیریتی و عدم تعامل مناسب میان وزارت راه و شهرسازی با بانک مسکن شرایط لازم برای اتصال طرح مسکن یکم با مسکن ملی را حداقل در این مقطع زمانی ایجاد نکرده است و این وضعیت سبب شده تا بسیاری از متقاضیان طرح مسکن ملی علی رغم داشتن حساب و سرمایه کافی در طرح مسکن یکم، مجددا مجبور شوند برای قطعی شدن امتیازشان در طرح مسکن ملی مبلغ 47 میلیون تومان به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید پرداخت کنند؛ شرایطی که به نظر عادلانه نیست و حق این گروه از افراد را به نسبت افرادی که بدون پس انداز مسکن یکم در طرح مسکن ملی شرکت کرده اند، تضییع خواهد کرد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید