جدیدترین اخبار
13 خرداد 1399 ساعت 11:37 اقتصادی کد خبر :719524

تقاضاهای خاموش با شرط تحویل خودرو به ‌صورت قرعه‌کشی فعال شد

با توجه به برداشته شدن شرط واریز ۵۰ درصد مبلغ در ثبت‌نام اولیه (پیش از قرعه‌کشی)، احتمالا حتی مشتریانی هم که مبلغ کافی برای ثبت‌نام اولیه را نداشته، ترغیب می‌شوند تا شانس خود را برای ثبت‌نام امتحان کرده تا چنانچه جزو مشتریان خوش‌شناسی که در میان این سیل عظیم متقاضیان باشد (اینطور که به گوش می‌رسد، باتوجه به حجم تقاضا، به طور میانگین هر خودرو بین ۴۰ نفر قرعه‌کشی می‌شود) به‌گونه‌ای مبلغ خودرو را در ظرف مدت تعیین شده پس از اعلام قرعه‌کشی تامین کند، قطعا تقاضا بیشتر هم خواهد شد.

در این رابطه حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه خود بحث قرعه‌کشی، تقاضا یا در حقیقت ابراز تقاضا را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: برداشته شدن مبلغ پیش‌پرداخت قبل از مرحله قرعه‌کشی و همچنین برداشته شدن شرط چک، بازهم وسوسه امتحان شانس را در مشتریان ایجاد می‌کند. ممکن است مشتری تقاضا داشته باشد اما چندان هم دارای اهمیت و ضروری نباشد یا قدر خرید هم ندارد، بنابراین وارد سیکل ثبت‌نام و خرید نمی‌شود اما زمانی که بحث قرعه‌کشی پیش می‌آید، این فرد هم ترغیب می‌شود تا شانس خود را امتحان کند.

این کارشناس صنعت خودرو در رابطه با وظایف نهادهای نظارتی و مسئول از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدیریت طرح فروش‌ها و تقاضا، گفت: اینکه این نهادها ۱۰۰ درصد برای اصلاح روش‌ها ایجاد شده‌اند؛ وقتی که ما در کشور وزارتخانه عریض و طویلی همچون وزارت صمت داریم، این نهاد وظیفه دارد که در وهله اول تولید را رونق دهد؛ آن هم زمانی که مقام معظم رهبری به جهش تولید در سال جاری تاکید می‌کنند، یعنی این رونق و افزایش تولید بسیار برای ما اهمیت دارد؛ چراکه میزان تولید ناخالص ملی افزایش پیدا می‌کند که در نهایت منجر به رشد خواهد شد.

وی افزود: وزارت صمت باید سازوکار جهش تولید را فراهم کند و اجازه ندهد تولیدی صورت گیرد که زیان‌ده باشد. تولید خودرو و فروش آن به قیمت دستوری که زیر قیمت تمام شده است، نه‌تنها ارزش افزوده و رشد اقتصادی ایجاد نمی‌کند بلکه سبب زیان‌ انباشته خواهد شد. تولید با همه دردسرها، تحریم‌ها و… انجام می‌شود اما به چرخه اقتصادی جامعه کمک نمی‌کند؛ بنابراین سودده شدن آن‌ها وظیفه نهادی همچون وزارت صمت است.

او ادامه داد: علاوه بر این، این سازمان موظف است سازوکار بازار را تنظیم کند و همچنین نهاد بالاتر دستی آن نیز باید نهادی باشد که براساس مقتضیات زمان، بتواند قوانین را در جهت تسیهل تولید و کنترل بازار به درستی هدایت کند؛ بنابراین در آشفتگی پیش از طرح‌های جدید فروش، آن ناظر بالادستی که یک ساختار حکومتی و تولید است، باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

کریمی سنجری تاکید کرد: ساختارهای غلط ممکن است به چند جهت دیگر اقتصادی یا وزارتخانه دیگر هم آسیب بزند. به طور مثال وزیر صنعت باید برای ناسالم بودن فضای کسب‌وکار در اقتصاد ایران و … مطالبات داشته باشد اما متاسفانه بعضا طرح‌هایی از دل این وزارتخانه بیرون می‌آید که منجر به عملکرد نامناسب سازمانی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌شود و مسئولیتی همچون تعیین قیمت خودرو مجدد به دست شورای رقابت می‌افتد.

این کارشناس صنعت خودرویادآور شد: فراموش نکنیم که ما از شورای رقابت فرار کردیم و قرار بود سازمان حمایت کم‌کاری‌های شورای رقابت را هم جبران کند اما آنقدر عملکرد ضعیفی داشت که شرایط بدتر شد و بازهم قیمت‌گذاری به شورای رقابت بازگشت. ساختار غلط تحت سرپرستی وزیر اصلاح و درست هدایت نشد. بازار همچون یک آهوی رمیده می‌ماند که می‌خواهد به نفع سوداگرای قوانین را دور بزند و رسالتش هم همین است، چراکه هادیان بازار دلال‌ها و کاسب‌ها هستند؛ لذا وظیفه دولت و نهادهای دولتی این است که سازوکار بازار را به‌گونه‌ای تنظیم کند که تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت شوند و دست دلالی و سوداگری کوتاه شود. در همه دنیا خودرو را از کارخانه خریداری می‌کنند؛ چراکه به اندازه تقاضا، عرضه وجود دارد اما در شرایطی که ما عرضه و تقاضا متناسب وجود ندارد، باید سازکار و درست برای کنترل بازار در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: بنابراین روش‌هایی همچون قرعه‌کشی و شعله‌ور کردن تقاضاهای خاموش هم احتمالا سازوکار درستی نخواهد بود و منجر به کنترل قیمت و شکستن قیمت بازار خودرو نخواهد شد اما سیاست‌گذاران در تلاش هستند تا با مدیریت قیمت تمام شده در صنعت خودرو آن را مدیریت کند. طرح فروش فوق‌العاده و قرعه‌کشی که با هدف واگذاری خودرو به متقاضی واقعی در دستور کار قرار گرفته است، دست دلالان را نسبت به گذشته کوتاه کند اما ریشه‌کن نخواهد کرد، ضمن اینکه حریف شکستن قیمت‌ها هم نخواهد شد.

روی خط خبر

  • طعنه تند کیهان به ربیعی / برجام یا کفش‌های میرزا نوروز؟ / اجازه نمی‌دادند کسی بگوید بالای چشم برجام ابروست
  • جمع آوری امضا در مجلس برای توقف اجرای پروتکل الحاقی
  • سید مصطفی میرسلیم انصراف داد
  • انتقاد تند یک اصولگرا از شعار «دولت باید سقوط کند» / نمی‌شود که گروهی را به جنگ با دشمن بفرستیم اما پشتش را خالی کنیم
  • جزئیات تازه از سانحه هواپیمای اوکراینی؛ عامل بروز حادثه چه بود؟ / کاربر سامانه دفاعی هدف را هواپیمای تجاری تشخیص نداد
  • موضع عارف درباره انتخابات۱۴۰۰ و پشت پرده یک عملیات روانی /ادعای الله‌کرم: معین، صفایی‌فراهانی، خاتمی و سیدحسن خمینی رجل سیاسی نیستند
  • جزئیات عرضه ETF های جدید در بورس
  • آخرین خبر از میزان وام مسکن مستاجران
  • جزییاتی از یک عرضه اولیه بورسی
  • علت خشم آمریکایی‌ها از محمد جواد ظریف چیست؟
  • واکنش روابط ‌عمومی دفتر رهبری به اظهارات محمود صادقی
  • دولت از استیضاح روحانی استقبال می‌کند
  • ماجرای نامه احمدی نژاد به بن سلمان
  • قالیباف زیر فشار جوانان اصولگرا / رئیس مجلس زیر تیغ انتظارات انباشته تاب می‌آورد؟
  • واکنش دولت ایران به احتمال مذاکره با جو بایدن
  • واگذاری دوباره سهام عدالت به ۱۰ میلیون ‌نفر / ‌تکلیف جدید سه گروه بزرگ جامانده از سهام عدالت
  • ماجرای دیدار روحانی با یکی از متهمان پرونده بانک مرکزی
  • آمیتا باچان، ابرستاره سینمای هند، دچار کرونا شد
  • ادعای تازه نیویورک‌تایمز در مورد عامل انفجار نطنز / پمپئو خبر داشت؟
  • آمریکایی‌ها صبح روز شهادت سردار سلیمانی چه پیامی به ایران دادند؟
  • گفت‌وگوی دو سر باخت /هر دو باختند؛ هم صداوسیما و هم روح‌الله زم / اسامی بزرگی که «زم» نام نبرد
  • ایران چگونه و چه زمانی به خرابکاری ها علیه خود پاسخ می دهد؟
  • اجرای پروتکل جامع نظام سلامت رویدادها در مرکز نمایشگاهی ایران مال
  • عصرجدید تعطیل شد
  • یک نماینده مجلس خواستار حساب‌کشی از عباس آخوندی شد
  • سفیر ایران در پکن: طرح ادعای مضحک واگذاری کیش به چین توهین به شعور جمعی ملت بزرگ ایران است
  • ورزش در تهران به مدت یک هفته ممنوع شد
  • آمار دقیقی از سینماهای فعال و تعطیل در روزهای کرونایی هست؟
  • حضور شریعتمداری در کمیسیون اجتماعی مجلس
  • بلیت تورهای خارجی را نخرید
  • Ad