جدیدترین اخبار
8 خرداد 1399 ساعت 12:46 اجتماعی کد خبر :718208

ماجرای عرضه مواد دخانی با اسانس های خاص/تنباکو با طعم گیلاس

غلامرضا حیدری، با اشاره به ترفندهای صنایع دخانی برای جذب مشتری، گفت: استفاده از طعم دهنده‌های جذاب و اسانس‌های خاص که برای استفاده جوانان در تنباکو و محصولات نیکوتین به کار می‌رود، مانند انواع طعم‌های گیلاس، آدامس بادکنکی و آب نبات که عاملی است برای ترغیب جوانان به مصرف، باعث می‌شود که افراد خطرات مربوط به سلامت را دست کم بگیرند.

وی با بیان اینکه شعار هفته ملی بدون دخانیات نیز در کشور ما «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا» انتخاب شده است، افزود: آگاه سازی افکار عمومی درباره مضرات استعمال دخانیات و افزایش آگاهی عمومی، به ویژه جوانان، در مورد تأثیرات مضر دخانیات، از سرطان تا بیماری‌های تنفسی مزمن، اهمیت کاهش مصرف دخانیات و همچنین خطرات مواجهه با دود دست دوم و سوم از مهم‌ترین اهداف اختصاص روز یا هفته‌ای با نام عاری از دخانیات است.

حیدری با بیان اینکه افزایش آگاهی عمومی در مورد تأثیرات مخرب ترفندها و روش‌های اغوا کننده و فریبنده صنایع دخانی اهمیت ویژه ای دارد تاکید کرد: باید خانواده‌ها و جوانان و خصوصاً بانوان با روش‌های اغوا کننده و فریبکاری‌های صنایع دخانی که با هدف جذب آنان برنامه ریزی و اجرا می‌شود آشنا شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه خاطرنشان کرد: باید دانش و آگاهی جوانان در مورد اهداف و روش‌های صنایع دخانی برای آشنایی نسل‌های فعلی و آینده در مورد محصولات دخانی جدید و نیکوتین ارتقا یابد. وی افزود: قدرتمند کردن افرادی که می‌توانند برای محافظت و دفاع از جوانان در برابر ترفندهای صنایع دخانی در خانه، اجتماع و مدرسه شبکه‌های اجتماعی تأثیر گذار باشند نیز از ضروریات است.

به گزارش مهر،حیدری با اشاره به ترفندهای صنایع دخانی برای جذب مشتری توضیح داد: استفاده از طعم دهنده‌های جذاب و اسانس‌های خاص که برای استفاده جوانان در تنباکو و محصولات نیکوتین به کار می‌رود، مانند انواع طعم‌های گیلاس، آدامس بادکنکی و آب نبات که عاملی است برای ترغیب جوانان به مصرف، باعث می‌شود که افراد خطرات مربوط به سلامتی را دست کم بگیرند و شروع به مصرف این محصولات کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: طرح‌های براق و محصولات جذاب که حمل آنها نیز بسیار آسان بوده از دیگر ترفندهای فریبکارانه محصولات دخانی است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همچنین از تبلیغ محصولات جایگزین به عنوان «کم خطر و کم آسیب» یا «پاک‌تر» به جای سیگارهای معمولی توسط شرکت‌های تولید کننده محصولات خانی خبر داد و افزود: حمایت‌های مالی و معنوی صنایع دخانی از برگزاری مسابقات و حمایت افراد مشهور از برندهای خاص برای تبلیغ محصولات دخانی و نیکوتینی و بازاریابی در نقاط فروش در فروشگاه‌های بزرگ که معمولاً محصولات دخانی را در نزدیکی محصولاتی مانند شیرینی، تنقلات یا نوشابه که برای کودکان و نوجوانان جذاب هستند قرار می‌دهند از دیگر ترفندهای این صنعت است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در نظر گرفتن حق بیمه برای فروشندگان و اطمینان از اینکه محصولاتشان را در معرض نمایش و دید کودکان و جوانان قرار می‌دهند از دیگر مواردی است که باید از سوی متولیان مورد توجه قرار بگیرد.

وی اقداماتی نظیر فروش سیگارهای نخی و سایر محصولات دخانی و نیکوتین در نزدیکی مدارس، که دسترسی کودکان به دخانیات و نیکوتین را برای دانش آموزان ارزان و آسان می‌کند را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: هر گونه بازاریابی غیرمستقیم محصولات دخانی از طریق فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و نمایش‌های خانگی و پخش آنلاین که موجب گسترش مصرف شود، اثرات مخرب دارد که بر نسل آینده جبران نشدنی است.

حیدری در ادامه ضرورت اجرای برخی قوانین همانند اجرای مقررات محدود کننده دسترسی و بازاریابی برای کودکان به ویژه مقررات منع فروش و تبلیغات محصولات دخانی در نزدیکی مدارس را مورد تاکید قرار داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اقدامات دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با هدف کاهش و کنترل مواد دخانی، خاطرنشان کرد: ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی در خصوص آموزش و بستر سازی مناسب برای جلوگیری از عرضه مواد دخانی به ویژه قلیان در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و شناسایی خواربار فروش‌ها، سوپر مارکت های و سایر اماکن فاقد عاملیت فروش که اقدام به فروش و توزیع مواد دخانی می‌کنند و در ادامه صدور اخطار کتبی و در صورت تکرار ارسال پرونده تخلف آنها به دادسرا از جمله این اقدامات است.

روی خط خبر

  • ایران چگونه و چه زمانی به خرابکاری ها علیه خود پاسخ می دهد؟
  • اجرای پروتکل جامع نظام سلامت رویدادها در مرکز نمایشگاهی ایران مال
  • عصرجدید تعطیل شد
  • یک نماینده مجلس خواستار حساب‌کشی از عباس آخوندی شد
  • سفیر ایران در پکن: طرح ادعای مضحک واگذاری کیش به چین توهین به شعور جمعی ملت بزرگ ایران است
  • ورزش در تهران به مدت یک هفته ممنوع شد
  • آمار دقیقی از سینماهای فعال و تعطیل در روزهای کرونایی هست؟
  • حضور شریعتمداری در کمیسیون اجتماعی مجلس
  • بلیت تورهای خارجی را نخرید
  • مهلت خبرنگاران جهت ویرایش مدارک طرح ترافیک تمدید شد
  • رمزگشایی محمد هاشمی از حملات اخیر به روحانی از تریبون مجلس
  • واردات گوشی‌های لاکچری به نفع چه کسانی است؟
  • علت قطع شبانه اینترنت برخی مناطق تهران
  • قیمت مرغ به ۱۸.۵ هزار تومان رسید/ افت ۲۵ درصدی تولیدی در تابستان
  • جریمه دو میلیارد تومانی در انتظار اپراتورها
  • سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان شد
  • فقط ۷ ساعت سرکار بمانید!
  • اخطار پلیس آگاهی ناجا به گردانندگان شرکت های هرمی
  • جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور ظریف برگزار می‌شود
  • قیمت هر شانه تخم مرغ زیر ۲۰ هزار تومان است
  • انتشار یک کلیپ معنادار درباره عارف و انتخابات ۱۴۰۰
  • مغازه‌داران بدون ماسک به دادسرا معرفی می‌شوند
  • طرح شناورسازی ساعات کاری ادارات در ایّام کرونا
  • شورای شهر تهران ۲ هفته تعطیل می‌شود
  • پیشتازی خیریه عترت بوتراب در خدمات رسانی به جامعه ایتام کشور
  • تنها با دو کشور محدودیت تجارت مرزی وجود دارد
  • عزا و عروسی در تالارهای تهران ممنوع است
  • کدخدایی جزئیات آخرین مصوبات شورای نگهبان را اعلام کرد
  • حسن روحانی: باید اجتماعات را ممنوع کنیم
  • عرضه اولیه سهام بانک ایران و ونزوئلا در بورس
  • Ad