چرا چای بیشترین افزایش قیمت را در سال گذشته تجربه کرد؟

    کد خبر :717838

 مرکز آمار ایران جزئیات تغییرات قیمت 12 گروه اصلی کالایی و مصرفی خانوار در سال 98 را اعلام کرد. بیشترین افزایش متوسط قیمت‌ها در سال گذشته نسبت به متوسط قیمت سال 97 در اقلام خوراکی مربوط به گروه چای، قهوه و انواع نوشیدنی‌ها، ماهی، گروه سبزیجات و گروه قند، شکر و شیرینی است.

اردیبهشت ماه امسال ارز دولتی چهار و 200 تومانی واردات چای به همراه برخی دیگر از محصولات کشاورزی همچون حبوبات و کره حذف شد و همین مسئله سبب شد تا قیمت چای خارجی تا بیش از دو برابر گذشته افزایش یابد و به کیلویی حدود 70 هزار تومان تا 120 هزار تومان در انواع مختلف برسد.

کارشناسان حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی واردات چای خارجی را یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول وارداتی می‌دانند.

از جمله این کارشناسان، محمدصادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای کشور، است.وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید دارد که دلیل اصلی تغییر تخصیص ارز از ترجیحی به نیمایی است.

حسنی یادآور شد: در زمان حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی برای خرید چای خارجی ارز نیمایی 7 هزار تومان بود، در همان ابتدا شوک تغییر تخصیص ارز از ترجیحی به نیمایی بر بازار چای تاثیر خود را گذاشت و قیمت آن به 2 برابر افزایش یافت.

به گزارش ایلنا؛وی افزود: با ادامه افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، نرخ آن بر نرخ ارز نیمایی تاثیر گذاشت و در پی آن قیمت کالاهای واردتی با راز نیمایی دستخش تغییر شد.

اما حبیب جهانساز، رییس سازمان چای کشور، نظر دیگر دارد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا معتقد است بیشتر از آنکه عامل تغییر تخصیص ارز ترجیحی به نیمایی بر قیمت چای تاثیر داشته باشد، ضعف دستگاه‌های نظارتی موجب گران‌فروشی چای خارجی شده است.

جهانساز یادآور شد: حذف ارز ترجیحی برای واردات چای در راستای حمایت از چایکاران داخلی و تقویت تولید داخلی بود، ضمن اینکه موجب جلوگیری از واردات چای بی‌کیفیت خارجی می‌شد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه بهبود در میزان و کیفیت تولید در سالجاری شاهد نوسانان کمتر قیمت چای باشیم.

به گفته جهانساز؛ پیش بینی می‌شود امسال تولید برگ سبز چای افزایش 10 درصدی داشته باشد.

وی بهای برگ سبز چای بهاره دریافتی از کشاورزان را 230 میلیارد تومان اعلام کرد که تا کنون 25 درصد آن پرداخت شده است.

به گزارش ایلنا؛ در اواسط اردیبهشت ماه نرخ ارز برای چای وارداتی از دلار ۴۲۰۰ تومانی دولتی به نرخ ارز نیمایی تغییر کرد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید