شناسایی پنج عارضه پوستی مرتبط با کووید-19

    کد خبر :710957

مطالعه‌ای روی 375 بیمار در اسپانیا انجام گرفت تا چگونگی بروز بیماری کووید-19 ناشی از کروناویروس در پوست مشخص شود.

به منظور انجام این بررسی از تمام متخصصان پوست در اسپانیا درخواست شد تا به شناسایی بیمارانی که بی‌دلیل دچار ضایعات پوستی طی دو هفته گذشته شده‌اند و افرادی که به بیماری کووید-19 مبتلا شده یا مشکوک بوده‌اند کمک کنند.

پرسشنامه‌هایی در اختیار این افراد قرار داده شد و به منظور تشخیص الگوی تاثیر احتمالی ویروس بر پوست، از وضعیت پوست آنان عکس گرفته شد. هرچند محققان این مطالعه هشدار دادند که در بعضی از موارد نمی‌توان به آسانی تشخیص داد که عارضه پوستی از تاثیر مستقیم کروناویروس بر پوست بوده یا اینکه نشانه‌ای از بیماری دیگری است.

به گزارش ایسنا،آنها همچنین از مردم درخواست کردند که براساس علائم پوستی در تشخیص بیماری کووید-19 دچار اشتباه نشوند زیرا ضایعات پوستی معمول هستند و امکان تشخیص آنها بدون برخورداری از تخصص کافی وجود ندارد.

به گفته محققان، در 19 درصد موارد علائمی شبیه به سرمازدگی مشاهده شده که پوست ناحیه دست‌ها و پاها درگیر شده‌اند.

همچنین در 9 درصد موارد بثورات وزیکولار مشاهده شد. دراین عارضه پوستی تاول‌های کوچک که معمولا با خارش همراه هستند روی پوست ظاهر می‌شود.

همچنین در 19 درصد موارد ضایعات پوستی به رنگ سفید یا صورتی مشاهده شد که معمولا با نام کهیر شناخته می‌شوند. این ضایعات همراه با خارش است و می‌تواند در سراسر بدن پخش شود.

در 47 درصد بثورات پوسـتی ماکولوپاپولر شناسایی شده که با برآمدگی‌های قرمز رنگ و کوچک روی پوست شناخته می‌شود.

محققان تاکید کرده‌اند که بثورات پوسـتی ماکولوپاپولر و کهیر عارضه‌های شایعی هستند و ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ظاهر شوند، به همین دلیل نمی‌توانند در تشخیص بیماری کووید-19 کمک کننده باشند.

همچنین در شش درصد موارد عارضه نکروز تشخیص داده شده است. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که گردش خون در رگ‌های خونی پوست دچار اختلال شود. نکروز نشان دهنده مرگ زودهنگام بافت پوست است.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، در این مطالعه آمده است این عارضه‌ها در بیماران سالخورده با موارد شدید کووید-19 مشاهده شده اگرچه علائم بیماری در این گروه سنی نیز متفاوت بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید