کابوس ترامپ در ایالت ویسکانسین

    کد خبر :704165

نظرسنجی های اخیر در ایالت خاکستری و تعیین کننده ویسکانسین نشان می دهد که محبوبیت جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده طی یکماه اخیر به شدت افزایش یافته است. در حالی که تا ماه فوریه ( بهمن ماه گذشته)، برنی سندرز با اختلافی دو رقمی توانسته بود بایدن را در نظرسنجی ها در ویسکانسین پشت سر بگذارد، هم اکنون معادله کاملا برعکس شده است! نظرسنجی موسسه اقتصادی “مارگوت” در ویسکانسین نشان می دهد که 62 درصد رای دهندگان دموکرات در این ایالت هم اکنون از جو بایدن و 34 درصد از برنی سندرز حمایت می کنند. به عبارت بهتر، آرای بایدن هم اکنون دو برابر آرای برنی سندرز است! اگرچه بسیاری از رای دهندگان و حتی نهادهای ایالتی خواستار به تاخیر افتادن برگزاری انتخابات درون حزبی دموکراتها در ویسکانسین ( به دلیل شیوع ویروس کرونا) شده اند اما اختلاف آرای بایدن و سندرز به اندازه ای زیاد است که این موضوع تاثیری در شکست نهایی سندرز نخواهد داشت.

انتشار نتایج نظرسنجی موسسه “مارگوت” ، نگرانی های ترامپ در ایالت ویسکانسین را دوچندان ساخته است. نباید فراموش کرد که در انتخابات درون حزبی دموکراتها در سال 2016 میلادی، برنی سندرز توانست بر هیلاری کلینتون غلبه پیدا کند و امیدهای خود را برای ادامه رقابت در این آوردگاه، زنده نگاه دارد. هر چند در نهایت برنی سندرز به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات انتخاب نشد، اما پیروزی وی در ایالت ویسکانسین به بستر و زمینه ای برای شکست نهایی هیلاری کلینتون در این ایالت( در رقابت نهایی با ترامپ) تبدیل شد. بخش زیادی از رای دهندگان دموکرات در ایالت ویسیکانسین، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و در مرحله پایانی، حاضر نشدند آرای خود را به سود کلینتون به گردش در آورند. همین مسئله باعث شد تا ترامپ در نهایت با اختلاف کمتر از 1 درصد، در ویسکانسین بر هیلاری کلینتون پیروز شود و 10 امتیاز الکترال این ایالت را نصیب خود کند. اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و تحلیلگران انتخاباتی در آمریکا معتقدند که شکست کلینتون در ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان، در نهایت منجر به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گذشته شد. این در حالی بود که از سال 1984 تا 2016، هیچ یک از نامزدهای حزب دموکرات در ایالت ویسکانسین در برابر نامزد نهایی جمهوریخواهان شکست نخورده بود! با این حال نظرسنجی اخیر در ویسیکانسین به معنای پایان رویای تکرار دوباره پیروزی ترامپ و جمهوریخواهان در این ایالت کوچک اما سرنوشت ساز است.
به گزارش نامه نیوز ،این نظرسنجی نشان می دهد که این بار در این ایالت، با اتحاد حداکثری دموکراتها علیه ترامپ مواجه خواهیم بود. ضمن آنکه در میلواکی و دیگر شهرهای ایالت ویسکانسین، سیاهپوستان و اقلیتهای نژادی نقش ویژه ای در تعیین نامزد برنده در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 خواهند داشت. تحلیلگران معتقدند که یکی از اصلی ترین دلایل شکست هیلاری کلینتون در انتخابات 2016، عدم اقبال عده زیادی از رنگین پوستان نسبت به وی بوده است. با این حال به نظر می رسد با نامزدی نهایی بایدن، باراک اوباما و دیگر افراد تاثیرگذار در رای آمریکایی های آفریقایی تبار و رنگین پوستان، حمایت حداکثری این طیف از بایدن را تضمین خواهند کرد.
نظرسنجی اخیر و دیگر نظرسنجی هایی که حمایت از افزایش موج حمایت ساکنان ویسکانسین از بایدن دارد، ترامپ را به این نتیجه رسانده است که اگر امروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود، وی قطعا انتخابات را در ویسکانسین خواهد باخت. ماجرا به این نقطه ختم نمی شود! الگوی رای دهی شهروندان آمریکایی در ویسکانسین و ایالت میشیگان، تا حدود زیادی با یکدیگر مشابهت دارد. به عبارت بهتر، آنچه هم اکنون در ایالت ویسکانسین رخ داده است، قطعا در آینده ای نزدیک در ایالت میشیگان نیز رخ می دهد: حمایت حداکثری دموکراتها از بایدن و اتحاد آمریکایی های آفریقایی تبار و رنگین پوستان علیه ترامپ .
نکته دیگری که در این خصوص باید مدنظر قرار داد، به موقعیت نهایی سندرز در رقابتهای درون حزبی دموکراتها باز می گردد. نتیجه نظرسنجی اخیر در ویسیکانسین به خوبی نشان می دهد که برنی سندرز طی هفته های آتی، احتمالا به صورت رسمی انصراف خود را از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 اعلام می کند. به نظر می رسد استمرار حضور سندرز در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری دیگر فایده ای برای سناتور 79 ساله ایالت ورمونت نخواهد داشت. با همه این اوصاف ،به نظر می رسد سندرز پس از کناره گیری نهایی از انتخابات درون حزبی دموکراتها و انتخاب بایدن به عنوان نامزد نهایی این حزب، حمایت مطلق و کامل خود را از معاون رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کند. هدف مشترک سندرز و بایدن در حال حاضر، شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 می باشد. با این حال پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، سندرز اعتراضات و افشاگری هایی را در خصوص حمایت حداکثری و همه جانبه سران حزب دموکرات از بایدن در رقابتهای درون حزبی صورت خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید