جدیدترین اخبار
12 فروردین 1399 ساعت 13:26 اقتصادی کد خبر :702555

آیا خودروهای یورو 5 حتما باید سوخت یورو 5 استفاده کنند؟

در سال گذشته اختلاف سازمان حفاظت محیط زیست و خودروسازان بر سر اتمام مهلت خودروسازان برای تولید خودروی یورو ۵ خبرساز شد و این دو بخش ادعاهای متناقضی برای توجیه تصمیمات خود مطرح کردند. هرچند که سازمان ملی استاندارد ایران اواخر سال گذشته اعلام کرد که خداحافظی با خودروهای یورو ۴ در سال ۱۳۹۹ قطعی است، اما تصمیم درباره تایید ادعای هر یک از این ذی‌نفعان دشوار به نظر می‌رسد.

بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد.

با این حال آذر ماه سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت ایران خودرو، خواستار توقف پیش فروش چهار خودروی یورو ۴ این شرکت با موعد تحویل سال ۱۳۹۹ شد و اعلام کرد که در صورت ادامه پیش‌فروش این خودروها، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

اما همان روز احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت که فعلا به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها به‌ویژه عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵ و و همچنین تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن، امکان تولید خودرو سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ وجود ندارد. وی همچنین گفته بود که عدم تولید و توزیع بنزین یورو ۵ باعث شده خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۵ نیز به دلیل استفاده از سوخت یورو ۴، دچار مشکلات عدیده شده و به طور مکرر به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند و چون وزارت نفت از ابتدای سال آینده (۱۳۹۹)، امکان تولید و توزیع سراسری بنزین یورو ۵ را ندارد، خودروسازان نیز نمی‌توانند آلایندگی خودروهای سواری را به یورو ۵ ارتقا دهند.

با این وجود یک روز بعد دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت که بیشتر قطعات محصولات سایپا و ایران خودرو تولید داخل است و ارتقای استاندارد آن‌ها ربطی به تحریم‌ها ندارد. همچنین طبق اظهارات او اگر خودروی یورو ۵ سوخت یورو ۴ مصرف کند مشکلی ندارد، چرا که تفاوت سوخت یورو ۴ و یورو ۵ ناچیز است؛ بنابراین اجباری برای استفاده از سوخت یورو ۵ در خودروهای یورو ۵ وجود ندارد.

هرچند که سازمان ملی استاندارد ایران اواخر سال گذشته اعلام کرد که خداحافظی با خودروهای یورو ۴ در سال ۱۳۹۹ قطعی است، اما در چنین شرایطی تصمیم درباره تایید ادعای هر یک از این ذی‌نفعان دشوار به نظر می‌رسد.

در این رابطه وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خودروهای یورو ۵ می‌توانند از سوخت یورو ۴ استفاده کنند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: با این وجود در چنین حالتی آلایندگی باز هم در حد یورو ۴ خواهد بود و کارایی لازم حاصل نمی‌شود.

وی افزود: با این وجود نمی‌توان همواره گفت که خودروسازان منتظر ارتقای استاندارد سوخت باشند یا وزارت نفت صبر کند تا استاندارد خودروها ارتقا یابد. به عبارت دیگر نمی‌توان هر دو شرایط را همزمان ایجاد کرد و خودروسازان و وزارت نفت هر دو باید مسئولیت‌های خود را در این زمینه انجام دهند و ارتقای استاندارد محصولات خود را شروع کنند.

Ad

روی خط خبر

  • منابع تخصیص ارز به قطعه‌سازان مشخص شد
  • سهام آسیا اقیانوسیه جهش کرد
  • کارگزاران پرریسک از عاملیت فروش سهام عدالت کنار گذاشته شدند
  • آسوشیتدپرس: رهبر ایران ماهیت ادعاهای حقوق بشری آمریکا را زیر سوال برد
  • اورژانس هوایی جان جوان 30 ساله را نجات داد
  • واکنش رهبر کاتولیک‌های جهان به قتل «جرج فلوید» در آمریکا
  • ذخایر نفت آمریکا 500 هزار بشکه کاهش یافت
  • احتمال آغاز زودتر از موعد سال تحصیلی جدید/ شاید کلاس‌ها یک روز درمیان شود
  • نیاز فوری به خون در پایتخت/ ۵ مرکز اهدای خون در تعطیلات فعالند
  • قوی ترین سهام در سبد سهام عدالت است/مردم را تشویق به فروش نکنید
  • ترافیک سنگین در هراز و آزادراه قزوین-رشت/کندوان یک‌طرفه شد
  • آیا زمزمه‌ افزایش قیمت مواد شوینده واقعیت دارد؟
  • افزایش قیمت نفت و کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی
  • سرنوشت رمزارزها در کشور به کجا رسید؟
  • لباس بیمار مبتلا به کرونا را نَتِکانید
  • واریز مابه‌التفاوت ریالی سوخت اردیبهشت خودروهای عمومی
  • یک دادگاه آمریکایی ایران و سوریه را به پرداخت غرامت محکوم کرد
  • ژاپن ورود اتباع ۱۱۰ کشور از جمله ایران را ممنوع کرد
  • کشف 31 دستگاه خودرو احتکاری در ساوه
  • برنامه جدید بن سلمان برای مسجدالاقصی
  • استقرار ۱۶۰۰ نیروی پنتاگون در واشنگتن برای مقابله با تظاهرکنندگان
  • تحریم چندین نفت‌کش و شرکت دریایی توسط واشنگتن به دلیل همکاری با ونزوئلا
  • سفارت ایران حمله به مسجد وزیر اکبرخان در کابل را محکوم کرد
  • رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها برای ایرلاینها صرفه ندارد
  • باز شدن گره شماره گذاری تاکسی‌های یورو ۴ به دست جهانگیری
  • ستاد آزاد سازی سهام عدالت: تصمیمی برای افزایش مشمولان وجود ندارد
  • فقیرترین کشورهای دنیا را بشناسید
  • مقاومت جدی دلار برابر کاهش قیمت
  • پیش‌فروش متری مسکن در چه مرحله‌ای است؟
  • ترافیک فوق سنگین به سمت شهرهای شمالی کشور
  • Ad