پاسخ گوترش به ایران: سازمان ملل خواستار کاهش تحریم‌ها در بحبوبحه شیوع کرونا است

    کد خبر :701749

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (جمعه ۸ فروردین ماه) در پاسخ به نامه ۲۵ مارس (۶ فروردین ماه) سفرای هشت کشور جهان برای لغو تحریم‌های ایران در بحبوحه شیوع کرونا، خواستار ارزیابی مجدد تحریم‌ها علیه کشورهایی شد که به شدت با ویروس کرونا درگیر هستند تا از این طریق از فروپاشی نظام پزشکی کشورها جلوگیری شود.

کشورهای روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران با ارسال نامه‌ای مشترک به دبیرکل سازمان ملل، خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا که مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا شده است، شدند.

به گزارش فارس، گوترش در پاسخ به نامه این کشور‌ها ضمن اعلام همبستگی با کشورهای جهان در مقابله با ویروس ناشناخته «کووید-19» گفت: «تمایل دارم با دولت‌ها و مردم سراسر جهان در مواجهه با این بیماری مخرب همه‌گیر ابراز همبستگی کنم. من به طور خاص از چالش‌های بسیار زیادی که بسیاری از کشورهای در تأمین مقادیر کافی دارو و تجهیزات پزشکی برای درمان بیماران و مقابله با شیوع کووید-19 روبرو هستند، نگران هستم».

وی ضمن ابراز نگرانی از آمار بالای قربانیان ناشی از ابتلا به کرونا در جهان گفت: «در این برهه زمانی سخت، بیش از هر زمانی نیاز به همکاری و همبستگی بین‌المللی است. من از تمامی کشورهای عضو (سازمان ملل) درخواست می‌کنم که در مبارزه با بزرگترین بحران بهداشتی و درمانی زمان ما، به یکدیگر کمک کرده و از همدیگر پشتیبانی کنند».

دبیرکل سازمان ملل ضمن تأکید بر لزوم تجدیدنظر در خصوص تحریم‌ها علیه کشورهایی که متحمل بیشترین آسیب ناشی از شیوع کرونا شده‌اند گفت:‌« همانطور که اطلاع دارید، خانم “میشل باشله” کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در اظهارات اخیر خود که با هماهنگی و تأیید کامل من مطرح شد، خواستار تجدیدنظر فوری در تحریم‌های گسترده کشورهایی شد که با بیماری همه‌گیر کروناویروس مواجه هستند تا از این طریق از فروپاشی نظام پزشکی کشورها جلوگیری شود.

گوترش ادامه داد: «وی (باشله) خواستار کاهش یا تعلیق تحریم‌ها به دلایل بهداشت عمومی جهان و در حمایت از حقوق و زندگی میلیون‌ها نفر در کشورهای آسیب دیده شد و تصریح کرد که در زمینه همه‌گیری (کرونا) در جهان، مانع‌تراشی در تلاش‌های پزشکی یک کشور خطر را برای تمامی ما افزایش می‌دهد».

دبیرکل سازمان ملل در خصوص لغو تحریم‌‌ کشورهایی که به شدت از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند گفت: «زمانیکه من روز گذشته (پنجشنبه هفتم فروردین) برای گروه 20 سخنرانی کردم، خواستار معافیت تحریم‌‌هایی شدم که می‌تواند ظرفیت کشورها برای مقابله با این بیماری همه‌گیر را تضعیف کند. امروز صبح نیز در جلسه با کشورهای عضو نیز این درخواست را تکرار کردم. من همچنین نگران هستم که وضعیت عوامل بخش‌های خصوصی که به دنبال دوری از خطرات (تحریم‌های آمریکا) هستند، احتمالاً در مسیر معاملات قانونی کمک‌های انساندوستانه….مانع‌تراشی ایجاد کند. من همچنان به صورت خصوصی و عمومی در خصوص اینگونه موضوعات به تعاملات خود ادامه خواهم داد».

در حالیکه با شیوع ویروس کرونا در جهان، کشورهایی چون روسیه و چین و …خواستار لغو تحریم‌های ایران شده‌اند اما واشنگتن تأکید کرده که قصد کاهش تحریم‌های ایران را ندارد و در یکی از تازه‌ترین این موارد، وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که حاضر به آزادسازی دارایی‌های نقدی ایران به منظور کمک به جمهوری‌ اسلامی در مقابله با کووید-19 نیست.

جدیدترین آمار و ارقام شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد که تا روز جمعه، تعداد مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ در ایران به ۳۲ هزار و ۳۳۲ نفر افزایش یافت و دو هزار و ۳۷۸ نفر نیز قربانی شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید