موفقیت محققان کشور در تولید کیت تشخیص کرونا

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ ۱۰:۴۵
    کد خبر :701024

یکی از شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از اولین شرکت‌های دانش‌بنیان ایران در حوزه زیست فناوری، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرد و با عرضه نخستین تولیدات خود توانست جایگاه مناسبی را از لحاظ کیفی میان مصرف‌کنندگان داخلی پیدا کند.

این شرکت در حال حاضر به عنوان بزرگترین واحد تولید محصولات تشخیص آزمایشگاهی کشور، دارای ۴۰ محصول است که از آن جمله می‌توان به تولید انواع کیت‌های تشخیص مارکر‌های سرطانی، بیماری‌های عفونی، هورمونی و بیش از پنج نوع کیت بیوشیمی اشاره کرد.

آلمان، ایتالیا، بلژیک، برزیل، کره جنوبی، ترکیه و ۲۰ کشور دیگر، مقاصد مهم صادرات این شرکت است.

ویروس کرونا از خانواده کروناویریده بوده که دارای ساختار ینومی RNA تک رشته‌ای است. ذره ویروس معمولا به شکل کروی با قطر ۸۰ تا ۱۲۰ نانو متر با میخک‌های تاجی روی سطح ویریون (شبیه تاج خورشید و علت نامگداری) دیده می‌شود. این خانواده بزرگ از ویروس‌ها به طور معمولی در بین مهره‌دارانی مانند خفاش، شتر و گربه گردش می‌کند.

ویروس SARS-COV-۲ به عنوان جدیدترین عامل بیماری‌زای کرونا ویروس شناسایی شده است که می‌تواند باعث ایجاد پنومونی (ذات‌الریه) ویروسی و تنگی نفس در انسان شود.

به گزارش ایسنا،به منظور تشخیص این ویروس و شناسایی بیماران، محققان این شرکت دانش بنیان این کیت را برای تشخیص این ویروس با استفاده از روش Real-Time PCR به صورت تک مرحله‌ای طراحی کردند و نتایج حاصل از این کیت می‌تواند به عنوان یک عامل کمک کننده برای تشخیص بیماری کووید -۱۹ مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی و ساخت این کیت پس از انتشار فراخوانی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار این شرکت قرار گرفت و این محققان بر اساس دستورالعمل و تجربه جهانی برای تشخیص ویروس کرونا به ویژه در دو کشور امریکا و چین به عنوان دو کشور پیشرو در تولید کیت‌های تشخیص کرونا اقدام به طراحی این کیت کردند و در حال حاضر این کیت در مراحل تولید انبوه قرار دارد.

نتایج حاصل از این کیت باید تنها برای شواهد بالینی استفاده شود و نباید به عنوان تنها استاندارد تشخیصی بیماری مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود که تشخیص بیماری ازترکیب نتایج آزمایشگاهی و معاینه فیزیکی بیماری به دست آید.

مکانیزم عملکردی این کیت به این صورت است که مخلوط پروب و پرایمر این کیت به روش Dual-Target gene طراحی شده که توالی‌های ژنومی محافظت شده ناحزه RdRp و نوکلئوکپسید پروتئین N. را به صورت همزمان هدف قرار می‌دهد که با استفاده از محلول واکنش PCR ارائه شده در کیت، تکثیر این الگو می‌تواند به صورت کمی و از طریق افزایش سیگنال فلورسانس توسط دستگاه‌های Real-Time PCR اندازه گیری شود.

به گفته این محققان زمان انجام تست ۲ ساعت است و با عرضه و تداوم محصولات بومی و متناسب با امکانات آزمایشگاه‌های صلاحیت‌دار تحت پوشش وزارت بهداشت در زمان ارائه نتایج بهبود حاصل خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید