هشدار پلیس فتا درباره لینک‌های جعلی تست و غربال‌گری کرونا

    کد خبر :700244

معاون فنی پلیس فتا ناجا گفت: مجرمان سایبری با انتشار لینک های جعلی و برنامه‌های دروغین موبایلی تحت عنوان تست و غربال‌گری کرونا به دنبال دسترسی به داده‌های خصوصی کاربران هستند.

سرهنگ علی نیک نفس گفت: متاسفانه مجرمان سایبری مهمترین موضوع رسانه ای که افکار عمومی را در این ایام متوجه خود ساخته است را به عنوان بهترین سوءفرصت برای سرقت اطلاعات شخصی، نقض حریم خصوصی و سرقت هویت دیجیتالی افراد به کار بسته اند.

وی افزود: طی رصدهای همکاران ما طی روزهای گذشته اپلیکیشین ها و لینک های مجرمانه متعددی تحت این عنوان شناسایی شده که اقدامات قانونی لازم در زمینه برخورد با آنها صورت پذیرفته است، اما با توجه به این شرایط پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد بارگذاری سایت‌ها، صفحات و کانال‌های مجرمانه و بدخواهانه بیشتری باشیم.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: سایت‌ها و صفحات جعلی که با هدف کلاهبرداری‌ از هموطنان با انتشار مطالب دروغین، تبلیغات کذب و غیر واقع و البته جذاب؛ کاربران را به ثبت نام و ورود اطلاعات شخصی تشویق می‌کنند، سپس با گردآوری و سوءاستفاده از این اطلاعات، علیه خود افراد یا خانواده آنان و در جهت اهداف مجرمانه یا سودجویانه خود بهره برداری می‌کنند.

به گفته سرهنگ نیک‌نفس، این سوءاستفاده ها می‌تواند شامل سرقت اطلاعات حساب های کاربری و نام کاربری و کلمه عبور، سرقت اطلاعات بانکی، دسترسی غیرمجاز به تلفن همراه کاربر و اطلاعاتی مانند مخاطبان، پیامک ها، تصاویر و فایل های ذخیره شده و اطلاعات شخصی کاربر و حتی موقعیت مکانی آنها باشد.

معاون فنی پلیس فتا ناجا در توصیه به کاربران گفت: هموطنان عزیز مراقب باشند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند و حتماً برای دریافت مشاوره یا دریافت اطلاعات صحیح از مراجع رسمی و قابل تائید کمک بگیرند.

وی به شهروندان تاکید کرد: مراقب ترفندهای کرونایی مجرمان سایبری به شرح ذیل باشید:

1- ایمیل‌های ناشناس با موضوع کرونا و موارد مرتبط را باز نکنید.
2- بسیاری از اپلیکیشن‌های تست کرونا جعلی بوده و حاوی بدافزار است لذا تنها از سایت رسمی وزارت بهداشت به آدرس salamat.gov.ir استفاده کنید.
3- مراقب خریدهای برخط مواد شوینده و ضد عفونی کننده از سایت‌های جعلی باشید.
4- از منابع خبری نامعتبر و اعتماد به اخبار جعلی و شایعات پرهیز کنید.
5- مراقب پیامک‌های جعلی جمع آوری کمک برای بیمارستان‌ها و مراکز خیریه باشید.

سرهنگ نیک‌نفس تاکید کرد: این مراقبت ها موجب خواهد شد که احتمال اینکه هموطنان دچار آسیب و خسارت شوند به شدت کاهش پیدا کند. ضمناً از در اختیار قرار دادن و یا ورود شماره ملی و شماره تماس و هر نوع اطلاعاتی که امکان سوءاستفاده را به سودجویان می دهد در سایت ها، صفحات و اپلیکیشن های غیرقابل تائید خودداری کنند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، معاون فنی پلیس فتا ناجا در انتها از هموطنان خواست در صورت مواجهه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir در بخش ثبت گزارش های مردمی با ما در میان بگذارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید