اتمام حجت دادستانی با شایعه پراکنان کرونا

    کد خبر :691166

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: نشر اکاذیب و تحریک مردم در فضای مجازی در رابطه با کرونا جرم است و در این رابطه رصدها را با جدیت دنبال کرده و پرونده‌های قضایی نیز برای مجرمان تشکیل شده است.

جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در رابطه با شایعه‌پراکنی در فضای مجازی در خصوص ویروس کرونا گفت: قانون مشخص است که نشر اکاذیب در فضای مجازی و تحریک مردم برای انجام اقداماتی که منجر به بروز ناامنی در جامعه شود جرم است و مرتکبین از ناحیه مراجع قضایی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر رصدهای خود را بر فضای مجازی در بحث نشر اکاذیب و شایعه در مورد ویروس کرونا انجام می‌دهیم. نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها نیز به ما کمک کرده و پرونده‌های بسیاری در این زمینه تشکیل شده است.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور با اشاره به اینکه گزارش تعداد دستگیرشدگان توسط پلیس فتا اعلام شده، گفت: توصیه‌ای که در این زمینه باید به مردم داشته باشیم این است که اخبار را به محض شنیدن منتشر نکنند و حتماً از مراجع رسمی پیگیر اخبار باشند.

جاویدنیا گفت: طبق قانون منتشرکنندگان اخبار دروغین و شایعه‌ها نیز دارای مسئولیت خواهند بود و باید آنها نیز دقت لازم را در رفتار خود داشته باشند.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور افزود: متأسفانه اساس مشکلات در این عرصه شبکه‌های اجتماعی خارجی است که نه نظارتی بر آنها می‌شود و نه می‌توان با آنها برخورد کرد، به طور مثال صفحه اینستاگرام در اقدام اخیر خود صفحاتی که امیدبخش هستند و در رابطه با ویروس کرونا به مردم امید می‌دهند را حذف کرده است. به نظر می‌رسد فقدان ساماندهی در شبکه‌های اجتماعی خارجی را داریم و هر قدر به جلو می‌رویم با گروه‌های خارجی شایعه‌پراکن مواجه می‌شویم که با شیوه‌های هنری و روانشناسانه کلیپ‌هایی تهیه می‌کنند و انتشار می‌دهند که متأسفانه در دسترس ما نیستند.

وی گفت: حتی در فضای مجازی این روزها دیده‌ایم که کلیپ‌هایی از قول و زبان پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌های درگیر کرونا منتشر می‌شود که زمانی آنها را بررسی کردیم دیدیم کاملا کذب بودند، بنابراین توصیه می‌کنیم مردم و مسؤولان دقت لازم را در این زمینه داشته باشند؛ چراکه تشخیص درست در شرایط اضطرار سخت است.

به گزارش فارس، رئیس پلیس فتا ناجا اعلام کرد: کارگروه ویژه برای مقابله با شایعه‌سازان در فضای مجازی با موضوع کرونا تشکیل شده است و در این رابطه 24 نفر بازداشت و 118 نفر از کاربران مورد تذکر و ارشاد قرار گرفته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید