تیر آخر به گردشگری با کرونا/سفرهای نوروزی هم لغو شدند

    کد خبر :691129

ویروس کرونا تیر آخر بر پیکر صنعت گردشگری ایران بود حالا دیگر گران شدن نرخ ارز و تهدید آمریکا و تحریم ها و سقوط هواپیما و لغو تورها به اندازه ویروس کرونا اهمیت ندارند.

اوایل سال سیل موجب شد تا خیلی از ایرانی‌ها به سفر نروند. بعد از آن آژانس‌های مسافرتی و مسافران از بالا و پایین شدن نرخ ارز اظهار نگرانی می‌کردند و از اینکه ارز مسافرتی در اختیارشان قرار نمی‌گرفت ناراضی بودند و می‌گفتند که عوارض خروج از کشور خیلی زیاد است و چرا به آن مالیات هم اضافه شده است آن هم با وجود تهدیدهای آمریکا و تحریم‌های آن و لغو پروازهایی که به واسطه سقوط هواپیمای اوکراینی بوجود آمد.

اما حالا همه این مسائل فراموش شده و آنچه که در آغاز سال ۲۰۲۰ و پایان سال ۹۸ رخ داد، ورود مهمان ناخوانده ای به نام کرونا به ایران بود. همان ایرانی که شعار زنده باد چین موفق باش ووهان را سر می‌داد حالا گرفتار همین ویروسی شده که معلوم نیست کی از کشورمان خارج شود.

به سفر نروید

این ویروس که در حال سفر به استان‌های مختلف کشور است باعث شده تا بسیاری از ایرلاین‌های خارجی سفرهای خود را به مقصد ایران یک بار دیگر کنسل کنند. ترکیه که در زمان حملات تروریستی همچنان مسافر از ایران می‌گرفت، گرجستانی که به واسطه حضور ایرانی‌ها در چند سال اخیر شاهد رشدی در صنعت گردشگری بود؛ همگی به همراه ایرلاین هایی مانند امارات و … لغو پرواز کردند و کشورهای دیگر نیز مانند عراق، کویت، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان و عمان هم برای سفر ایرانی‌ها محدودیت ایجاد کردند.

پس از شیوع ویروس کرونا توسط مسافران استان قم به سایر شهرها و قرنطینه نبودن شهر، هشدار «از سفرهای غیر ضرور پرهیز کنید» به هشدار جدی «به سفر نروید» تبدیل شد.

به مردم گفته شد که سفر نکنید از طرفی عده‌ای دیگر راه شمال کشور را در پیش گرفتند به نحوی که استاندار گیلان اعلام کرد که در مدت یکی دو روز اخیر ۲۰ درصد از بار ورودی به استان گیلان بیشتر شده است. این درحالی بود که طبق بررسی‌های انجام شده، استان گیلان بعد از استان قم از لحاظ درگیری بیماری، در مقام دوم قرار دارد.

از طرف دیگر برخی از استان‌ها مانند ایلام با پدیده گرد و غبار رو به رو شد و برخی دیگر از استان‌ها باز هم درگیر سیل شدند مانند لرستان. حالا همه فعالان گردشگری چه آنها که به خارج از کشور مسافر می‌بردند و چه آنها که در داخل تور می‌گذاشتند مستاصل از وضعیت کنونی شده اند.

شرکت‌های ریلی و هواپیمایی حق دریافت خسارت کنسلی ندارند

بحث کنسلی تورهای گردشگری داخلی و خارجی پس از اعلام پرهیز از سفر بوجود آمد که در این باره محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با صدور ابلاغیه‌ای اعلام کرد: اگر مسافران از ترس ابتلاء به ویروس کرونا، بلیت قطار یا هواپیما را لغو کنند، شرکت‌های ریلی و هواپیمایی حق دریافت خسارت کنسلی ندارند.

وی افزود: اگرچه مردم به راحتی می‌توانند بلیت‌های خریداری شده را بدون پرداخت هزینه، کنسل کنند، اما کسی نباید از این موضوع نگرانی داشته باشد؛ به این معنا که اگر مسافران نمی‌خواهند بلیت خود را کنسل کند، می‌توانند آن را به بلیت اوپن تبدیل کرده و هر زمانی که بخواهند، با همان بلیت به سفر بروند.

این وسط هتلداران گفتند که تا وقتی دولت و شورای تأمین امنیت اعلام شرایط ویژه نکند، همچنان جریمه کنسلی از مردم گرفته می‌شود. این درحالی بود که معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی پس از چند روز سکوت درباره شرایط بوجود آمده اعلام کرد: چنان‌چه از تاریخ اول اسفندماه امسال تا اطلاع ثانوی، گردشگری درخواست انصراف از سفر داشته باشد، کلیه تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بدون هیچ‌گونه جریمه‌ای نسبت به استرداد وجوه دریافتی از گردشگران اقدام می‌کنند.

به گزارش مهر ،پس از آن انجمن دفاتر خدمات مسافرتی نیز از وزیر میراث فرهنگی درخواست اعلام شرایط فورس ماژور را کرد. حالا سفرهای نوروزی بسیاری از ایرانی‌ها در سال ۹۹ از الان کنسل شده است. خیلی از مردم بنا به توصیه مسئولان تصمیم گرفته اند که در نوروز هم به سفر نروند مانند نوروز سال ۹۸ که با سیل همراه بود. بسیاری از تورهای نوروزی نیز کنسل شده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید