سایه سنگین روسیه بر انتخابات آمریکا

    کد خبر :689558

مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر بر سپهر سیاسی آمریکا سایه انداخت. در حالی که انتخابات درون حزبی آمریکا هنوز تازه آغاز شده است، محافل اطلاعاتی آمریکا از تلاش روسیه برای تاثیرگذاری بر ستاد‌های برخی نامزد‌ها خبر دادند.

روسیه در سال ۲۰۱۶ به مداخله در انتخابات آمریکا به نفع دونالد ترامپ متهم شده بود و هنوز هم ماجرای مداخله روسیه که به تحقیقات قضایی گسترده‌ای منجر شد، بر ریاست جمهوری ترامپ سنگینی می‌کند. حالا، مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند روسیه بار دیگر از ریاست جمهوری دونالد ترامپ حمایت می‌کند و افزون بر این، برای تقویت ستاد برنی سندرز نیز تلاش‌هایی انجام می‌دهد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که مقامات آمریکا به سندرز گفته اند که روسیه در چارچوب مداخله در رقابت‌های درون حزبی دمکرات‌ها برای کمک به ستاد برنی سندرز تلاش‌هایی انجام می‌دهد. دونالد ترامپ و قانونگذاران آمریکایی از این امر مطلع شده اند.

به گزارش فرارو،سندرز در بیانیه‌ای از روسیه خواست در انتخابات آمریکا مداخله نکند. وی گفت: «واقعا برای‌ام مهم نیست که (ولادیمیر) پوتین چه کسی را رئیس جمهور می‌خواهد. پیام من به پوتین واضح است: در انتخابات آمریکا مداخله نکن.»

هنوز معلوم نیست که روسیه به چه شکل به نفع سندرز دخالت کرده، اما تحقیقات قضایی آمریکا به این جمع بندی رسیده بود که روسیه در سال ۲۰۱۶ برای کمک به سندرز علیه هیلاری کلینتون از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده بود. سندرز در بیانه اخیر خود گفته: «روسیه در سال ۲۰۱۶ از پروپاگاندای اینترنتی برای ایجاد تفرقه در کشورمان استفاده کرد و معتقدم که دوباره در ۲۰۲۰ این کار را انجام می‌دهند. برخی از محتوای زشت روی اینترنت که به ستادمان منتسب شده، ممکن است توسط حامیان واقعی تولید نشده است.»

“دوباره دارد اتفاق می‌افتد”

علاوه بر کمک به سندرز، روسیه دوباره متهم شده که از انتخاب ترامپ حمایت می‌کند. امری که ترامپ را به شدت خشمگین کرده است. قانونگذاران جمهوریخواه آمریکایی به تازگی یک گزارش اطلاعاتی دریافت کردند که در آن ادعا می‌شود روسیه، پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را ترجیح می‌دهد. سی ان ان به نقل از منابع آگاه، اعلام کرد بعد از این گزارش محرمانه، دوین نونز، نماینده کالیفرنیا در کنگره، محتوای این گزارش را به اطلاع ترامپ رسانده است. ترامپ از اینکه گزارش محرمانه درباره دخالت روسیه را از یک نماینده و نه مقامات دفترش، دریافت کرده، خشمگین شده و گفته «دوباره دارد اتفاق می‌افتد.» ترامپ معتقد است که رقبای سیاسی‌اش، از قبیل: آدام شف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، می‌توانند از گزارش‌های اطلاعاتی مرتبط با روسیه به عنوان سلاح استفاده کنند.

ترامپ از همین الان اتهامات در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۲۰ را «حقه» و «کارزار اطلاعات غلط» نامیده است. وی روز جمعه توئیت کرد: «یک کارزار اطلاعات غلط دیگر توسط دمکرات‌ها در حال به راه افتادن است که می‌گوید روسیه من را نسبت به همه کاندیدا‌های دمکرات‌های بی‌خاصیت ترجیح می‌دهد. کاندیدا‌هایی که بعد از دو هفته هنوز هم نتوانسته اند آرای‌شان در آیوا را بشمارند. حقه شماره هفت!»

در پی افشای اطلاعات درباره مداخله روسیه به نمایندگان، ترامپ، جوزف مگوایر، سرپرست دستگاه اطلاعات ملی را برکنار و ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، را به جای وی منصوب کرد. دمکرات‌ها از این امر نگران شده و آن را با درز اطلاعات مداخله روسیه مرتبط دانسته اند. گرنل به ترامپ بسیار نزدیک است و بعد از تصدی ریاست دستگاه اطلاعات ملی می‌تواند به تمام اطلاعات محرمانه این نهاد دسترسی داشته باشد. بنابراین، او ممکن است گزارش‌های مرتبط با روسیه را بازبینی کند.

افشاگری‌های رسانه‌ای درباره روسیه، یک روز قبل از برگزاری سومین انتخابات درون حزبی در ایالت نوادا اتفاق افتاد. امری که موجب شد برخی آن را ترفندی برای تضعیف برخی نامزد‌ها بدانند. سندرز گفته یک ماه پیش به او درباره مداخله روسیه اطلاع داده اند. وقتی که روز جمعه از وی سوال کردند که اگر یک ماه پیش به او در این خصوص اطلاع داده اند، چرا الان افشاگری صورت گرفته است. وی در پاسخ به افشاگری‌ها را با انتخابات نوادا مرتبط دانست و گفت: «به شما اجازه می‌دهم که حدس بزنید. یک روز قبل از رایزنش نوادا. فکر می‌کنید چرا این (افشاگری ها) صورت گرفت. واشنگتن پست (مسئول) است. دوستان خوب.» دست اندرکاران ستاد سندرز، افشاگری‌های مزبور را راهی برای بدنام کردن ستاد این سناتور می‌دانند.

هنوز تحقیقات مستقلی درباره نوع و نحوه مداخله روسیه در حمایت از سندرز و ترامپ انجام نشده است. اما اگر چنین مداخله‌ای صحت داشته باشد، این احتمال می‌تواند مطرح شود که روس‌ها ممکن است با هدف حذف سایر نامزد‌های دمکرات، از سندرز حمایت می‌کنند تا در سوم نوامبر سندرز از ترامپ شکست بخورد. در نتیجه، شاید بتوان گفت که کمک به سندرز نوعی کمک به ترامپ باشد. چنین سناریویی در سال ۲۰۱۶ نیز مطرح شده بود. زمانی که روس‌ها به حمایت از سندرز در مقابل هیلاری کلینتون متهم شدند. آن، زمان نیز بسیاری از کارشناسان معتقدند بودند که روس ها، به پیروزی ترامپ بر کلینتون تمایل داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید