اختلافات اصولگرایان این بار به داخل جناح تندرو‌ها کشیده شد

شورش در جبهه پایداری؛ جوانان علیه قدیمی‌تر‌ها به پا خاستند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ ۹:۵۲
    کد خبر :688637

در شرایطی که لیست‌های اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم، دورقمی شده بود، شانا و پایداری، اصلی‌ترین لیست‌های اصولگرا سرانجام در فاصله ۴۸ ساعت مانده به انتخابات ائتلاف کردند و لیست واحدی ارائه دادند.

لیست واحد شانا و پایداری عملا کوتاه آمدن احزاب اصولگرا در مقابل پایداری قلمداد شده است؛ چراکه در فهرست ۳۰ نفره شانا برای تهران، نام ۷ نفر حذف و ۷ نفر اختصاصی لیست پایداری جایگزین آن‌ها شده است. به این ترتیب، در لیست ۳۰ نفره نهایی، جمعیت رهپویان، حزب موتلفه، جامعه روحانیت، جمعیت پیشرفت و عدالت و جبهه پایداری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند؛ اما جبهه پایداری بی تردید بیشترین سهم را در این لیست دارند.

با این حال، گویا شمار زیادی از اعضای جبهه پایداری «وحدت» حاصل شده را قبول نکرده اند. اعضای جبهه پایداری از دبیرکل گرفته تا سخنگو، پیش از این بار‌ها بر عدم نیاز این تشکل به وحدت و ائتلاف با سایر گروه‌های اصولگرایی تاکید کرده بودند.

جبهه پایداری همواره خود را تشکیلاتی گفتمانی دانسته است که بر اصول خود پای می‌فشارد و در مقابل سایر اصولگرایان را متهم به سهم خواهی و بده بستان بر اساس «تاکتیک»‌های انتخاباتی کرده؛ تاکتیک‌هایی که جبهه پایداری اساسا آن‌ها را تقبیح می‌کند.

از همین رو، این تشکل حتی در شورای وحدت اصولگرایان نیز نماینده‌ای نداشت و صرفا در هفته‌های اخیر نمایندگانی از خود را برای وحدت به مذاکره با سایر اصولگرایانی که تحت عنوان شانا به دنبال ائتلاف بودند، فرستاده بود.

اظهارات آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رهبر معنوی جبهه پایداری هم بر این موضوع صحه می‌گذاشت که اساس آن‌ها به دنبال وحدت نیستند. او روز ۱۳ بهمن در دیدار اعضای شورای مرکزی این جبهه با طرح این سؤال که علت رفتار‌های نامناسب و تخریب‌هایی که علیه جبهه پایداری و افراد منتسب به این جبهه انجام می‌شود، چیست؟ گفت: برخی از این رفتار‌ها شاید از طرف برخی دوستان انجام می‌گیرد که ما توقع نداشتیم. او ادامه داد: به طور خلاصه علّت این تخریب‌ها از دو حال خارج نیست، یعنی دو علت بیشتر ندارد. یک اینکه کسانی هستند که این برداشتی را که ما از اسلام و انقلاب و امام و فرمایش‌های امام (ره) داریم، قبول ندارند و ما اختلاف مبنایی اصلی [با آنها]داریم؛ ما دنبال یک چیزی هستیم و آن‌ها دنبال یک چیز دیگر.

مصباح یزدی درباره علّت دوم تخریب‌ها علیه جبهه پایداری گفت: برخی هم اینطور نیستند و از لحاظ فکری و نظری چندان مخالف نیستند، اما در عمل وقتی پای منافع در کار می‌آید، کم می‌آورند.

همه این نشانه‌ها حکایت از عدم ائتلاف پایداری با شانا داشت؛ خبری که صبح روز سه شنبه ۲۹ دی نیز از سوی اصولگرایان منتشر شده، بر همین موضوع صحه می‌گذاشت. گویا شانا و پایداری از ساعت ۷ صبح آن روز تا ظهر مذاکره کردند و به نتیجه نرسیدند. اما غروب همان روز، ناگهان خبر توافق هر دو طرف به گوش رسید؛ خبری که گویا به مذاق شماری از چهره‌های جبهه پایداری خوش نیامد و شورشی ناگهانی در این جبهه رخ داد.

شورش

کانال رسمی «جبهه پایداری» ضمن حمله شدید به صادق محصولی، از اعضای ارشد این جبهه که گویا در مذاکرات پایداری با شانا به همراذه آقاتهرانی حضور داشته، نوشت: شانه ما بیش از این تحمل سواری دادن به نمک نشناسان سیاست ورز را ندارد، خانه‌ای دیگر برای خود بنا کنید.

وحید یامین پور هم با انتقاد شدید از خط خوردن نام خود از لیست نهایی، اعلام کرد که به سه نفر از اعضای لیست نهایی که عضو جبهه پایداری هستند، رای نخواهد داد. یامین پور که خطاب اصلی و سیبل حملات او هم صادق محصولی بود، نوشت: «آنچه از مواضع پایداری در جلسه دیروز شنیدم، باور نکردنی بود. آقای محصولی! به‌خاطر یک جمله که در حمایت از وحدت و آقای #قالیباف گفتم، اسم بنده را از لیست وحدت خط زدید! فقط برای مقابله با انحصارطلبی و باندبازی شما انصراف نمی‌دهم. رای من: #لیست_وحدت منهای سه نفر از سهمیه پایداری»

به جز وحید یامین پور، علی جعفری دیگر عضو لیست پایداری که از لیست نهایی ائتلاف شانا پایداری حذف شده اس، نیز اعلام کرد که انصراف نخواهد داد. او نوشت: «از ابتدا به دعوت هیچ حزبی کاندید نشدم و به هیچ ائتلافی تعهد ندادم؛ لذا تا آخر در صحنه باقی خواهم ماند. اگر رای آوردم تمام تلاشم را میکنم تا از پس این مسئولیت سنگین برآیم و چنانچه رای نیاوردم به تلاشم برای کمک به جبهه انقلاب ادامه خواهم داد.»

حمید رسایی، از اعضای سابق جبهه پایداری و از همفکران فعلی این جبهه نیز علیه لیست نهایی شانا و پایداری دست به افشاگری زده. او که با استناد به حمایت آیت الله مصباح یزدی از خود حاضر به انصراف از انتخابات نشده بود، اخیرا لیست نهایی شانا و پایداری پرداخته و نوشته است: حمید رسایی در متنی علیه یاران سابق خود دست به افشاگری زد و نوشت: «‏آقایان درحال فشار به کاندیدا‌های مستقلند تا انصراف دهند. به خاطر وحدت! من که از ابتدا به دین سیاسی شما کافر بودم. آقایان اول پاسخ دهند: داماد یکی از اعضای ائتلاف در لیست نهایی است، سابقه اجرایی و سیاسی و فرهنگی وی چیست؟ آقای اکبری تالارپشتی کیست؟ این افراد در بزنگاه‌ها کجا بودند؟»

افراد دیگری هم هستند که در لیست پایداری بودند، اما در لیست نهایی ائتلاف حضور ندارند. شماری از این افراد مانند صادق شهبازی در لیست‌های دیگری مانند عدالتخواهان حضور دارند و طبعا انصراف نداده اند؛ شماری دیگر نیز گویا قصد دارند به صورت مستقل در انتخابات شرکت کنند و خبری از انصراف آن‌ها نیست.

شاخه قم و تهران

به گزارش انتخاب ،این اختلافات پیشتر در جبهه پایداری نیز به چشم خورده بود و می‌توان نطفه انشقاق در این جبهه را به انتخابات ۹۲ مربوط دانست؛ انتخاباتی که در آن، این جبهه عملا به دو شاخه قم و تهران تقسیم شد. شاخه قم را شاگردان مصباح یزدی از جمله آقاتهرانی، روانبخش، سقای بی ریا، نبویان و حسین جلالی تشکیل می‌دادند که به دنبال چهره‌هایی مانند سعید جلیلی و کامران باقری لنکرانی برای کاندیداتوری در انتخابات بودند. این در حالی است که شاخه تهران را عمدتا اعضای سابق کابینه دولت محمود احمدی نژاد تشکیل می‌دادند که نفر اول آن‌ها نیز صادق محصولی بود. شتاخه تهران جبهه پایداری در انتخابات ۹۲ بر خلاف شاخه قم به دنبال کاندیداتوری افرادی مانند علی نیکزاد یا غلامحسین الهام بود.

این تقسیم بندی در انتخابات سال ۹۴ مجلس نیز به نوعی حفظ شد؛ در آن انتخابات در حالی که شاخه تهران نیم نگاهی به وحدت اصولگرایان سنتی داشت، شاخه قم هرگز روی خوشی به ائتلاف نشان نمی‌داد.

اکنون، اما در انتخابات سال ۹۸ مجلس، گویا گروهی از جوانان این جبهه علیه قدیمی‌تر‌های آن دست به شورش زده اند؛ عده‌ای حاضر به انصراف و حمایت از روند ائتلاف نشده اند و شمار زیادی از جوانان این جبهه نیز به تشویق حضور انفرادی نامزد‌هایی مانند یامین پور و جعفری پرداخته اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید