جدیدترین اخبار
28 بهمن 1398 ساعت 12:11 اقتصادی کد خبر :687536

گمرک به پیشواز مصوبه دولت برای واردات خودرو رفت

معاون فنی گمرک ضمن تایید ابلاغ نشدن مصوبه واردات خودرو از سوی دولت اعلام کرد:‌ ابلاغ مصوبات توسط مرجع مربوطه مانند ابلاغ هر مصوبه دیگری، مستلزم طی تشریفات لازم است.

این روزها موضوع باز شدن ثبت سفارش برای 1100 خودروی باقی مانده در گمرکات خبرساز شده است.فارس روز یکشنبه در گزارشی با عنوان مصوبه رانتی دولت برای واردات 1100 خودرو/ خودروهایی که پنهانی وارد شدند به این موضوع پرداخت. امروز و یک روز پس از انتشار گزارش ، معاون فنی گمرک توضیحاتی در اختیار رسانه‌ها گذاشته است که به نظر می‌رسد بیشتر پاسخ به پرسش‌هایی‌ست که در گزارش روز گذشته مطرح شده بود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک با شفاف سازی در خصوص مصوبه اخیر هیات وزیران برای ترخیص خودروهای موجود در گمرک، به برخی ابهامات بوجود آمده پیرامون این مصوبه پاسخ داد جزئیات جدیدی از ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات را تشریح کرد.

مهرداد ارونقی گفت: پیرو مصوبات قبلی هیات وزیران برای ترخیص خودروهای موجود در گمرک و با توجه به درخواست مراجع ذیربط و ذیصلاح درخصوص پیشنهاد تشکیل کمیته ای درباره پیگیری وضعیت خودروهای بلاتکلیف در گمرکات کشور، همچنین پیشنهادات گمرک و وزارت امور اقتصادی در خصوص مورد، موضوع خودروهای دپو شده در کمیته مربوطه با حضور تمامی دستگاه‌های مرتبط، مورد رسیدگی واقع گردیده که نهایتاً پس از طی کامل مراحل قانونی، منتج به تصویب موضوع توسط هیأت وزیران شده است.

وی افزود: باید توجه داشت ابلاغ مصوبات توسط مرجع مربوطه مانند ابلاغ هر مصوبه دیگری، مستلزم طی تشریفات لازم بوده و تاریخ تصویب هر مصوبه و تاریخ ابلاغ آن، گویای فاصله زمانی موجود در این خصوص می‌باشد. بدیهی است به محض ابلاغ مصوبه مربوطه، دستگاههای مجری اقدامات لازم را با رعایت مقررات مربوط معمول خواهند داشت.

ارونقی ادامه داد : مصوبه ۱۶ دیماه ۱۳۹۷ هیأت وزیران ، به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شرایطی را برای ثبت سفارش‌ خودروهای سواری مصوب و ابلاغ کرده است.

به گفته ارونقی، بند ۱ مصوبه، تصریح به ثبت سفارش خودروهای سواری بصورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران – که مرجع تأیید منشأ ارز تمامی کالاها می‌باشد – داشته و خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ تصویب نامه اشاره شده، دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز گردیده اند، با رعایت شرایط ذکر شده در تبصره ذیل بند ۱ تصویب نامه، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص می باشند. بدیهی است هر نوع تخصیص ارز جدید برای ثبت سفارش های اعلامی ممنوع بوده که این مورد هم همواره ملحوظ نظر قرار گرفته و تا کدرهگیری بانک برای خودروهای موصوف اخذ و ارائه نشود، خودروی مربوطه، قابل ترخیص نبوده و نمی باشد.

معاون فنی گمرک در ادامه گفت: باید توجه داشت با در نظر گرفتن اصلاحیه های بعدی برای مصوبه مذکور، صرفا‌ مهلت ترخیص مندرج در بند ۳ مصوبه مورخ ۱۶ دیماه ۱۳۹۷، در تاریخ ۱۶ تیرماه سالجاری به اتمام رسیده و سایر شرایط مندرج در مصوبه به قوت خود باقی است که این امر در پیش نویس مصوبه اخیر نیز مدنظر قرار گرفته است. بنابراین زمانی که خودروهایی مشمول تصویب نامه ۱۶ دیماه ۱۳۹۷ بوده و به هر دلیلی نتوانسته اند به گمرک اظهار و یا ترخیص شوند با تمدید مهلت مقرر در بند ۳ مصوبه مارالذکر (سابق) و اصلاحیه های بعدی آن از نظر تمدید مدت زمان، امکان اظهار به گمرک با شرایط همان مصوبه را خواهند داشت و چنانچه فاقد ثبت سفارش باشند در صورت دارا بودن سایر شرایط مندرج در مصوبه و اصلاحیه های بعدی، وزارت صمت بایستی نسبت به صدور مجوز ثبت سفارش برای این خودروها اقدام نماید که در این صورت، تعدادی از خودروهای مشمول و حائز شرایط ، اجازه ترخیص خواهند یافت و این مورد، موضوع جدیدی نیست که طرح شده باشد بلکه ابقا‌‌ شرایط قبلی مصوبه هیأت وزیران است که با تمدید مهلت ترخیص خودروها ، طبق همان مصوبه، محقق می گردد. حال اینکه چرا خودروهای موصوف موفق به اخذ ثبت سفارش وزارت صمت در زمان اجرای مصوبه قبلی نشده اند موضوعی است که در صورت بررسی های لازم مشخص خواهد گردید.

وی افزود: تمدید مهلت ترخیص مندرج در مصوبه قبلی در مصوبه جدید و رعایت شرایط مندرج در مصوبات اشاره شده ، با توجه به تاریخ ورود و دپوی این خودروها ، تأثیری بر افزایش نرخ ارز نداشته و ترخیص این خودروها نیز ‌ ضمن بررسی و تایید منشأ ارز آنها توسط مرجع ذیصلاح مربوطه صورت خواهد پذیرفت؛ حال اینکه این خودروها در زمان حمل و ورود به بنادر، مناطق آزاد و ویژه ، از چه وسیله حملی استفاده نموده اند ، با کشتی حمل شده اند و یا در کانتینر، موضوعی است که ارتباط با سلیقه صاحبان خودروها و شرایط حمل و نقل بین المللی پیدا می کند و ارتباط به موضوع ندارد. گرچه حتی اگر این تعداد خودرو در داخل کانتینر نیز حمل شده باشند که چنین چیزی بعید بوده و در حد یک ادعاست، گمرک، مراجع تحویل گیرنده و سایر سازمان های مسئول مناطق، با سامانه های الکترونیکی در اختیار از لیست و تعداد دقیق این خودروها مطلع بوده و با وجود کالایی در داخل کانتینر، نمی توان ادعا نمود کالا از دید متصدیان ذیربط به دور مانده است.

هنوز جای این پرسش باقی ست که عطش مسئولان برای ترخیص قطعی و حتی باز شدن ثبت سفارش خودروهای باقی مانده و به خط کردن برخی مدیران استانی در این راستا که منجر به مطالبه‌گری جامعه می‌شود آنهم قبل از ابلاغ مصوبه که البته از تصویب آن هم خبری در دست نیست چه معنا و مفهومی دارد؟

2- با فرض تصویب ترخیص همه خودروهای ارزبر وارداتی باقی مانده اعم از ثبت سفارش دار‌ها و ندارها، قطعا رویکرد مسئولان در صدور ضوابط و مقررات پرابهام، مقطعی، شکننده و ویژه در اذهان عمومی و فعالان اقتصادی ماندگار خواهد شد.

3- تا زمان ابلاغ مصوبات، امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد و در این فرایند امکان وقوع هر گونه تغییری وجود دارد بنابراین بهتر است مسئولان اجرایی به ابعاد و عواقب این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

4-گمرک ایران در تاریخ 20 ابان ماه سال جاری به طور قطعی 1100 خودروی سواری دپو شده در گمرکات را فاقد ثبت سفارش و اظهار نشده اعلام کرده است اما در توضیحات معاون فنی به گونه‌ای بیان شده (چنانچه فاقد ثبت سفارش باشند) که بر شبهات و ابهامات می‌افزاید.

Ad
Ad

روی خط خبر

  • اعلام افزایش کرایه مترو و اتوبوس در سال ۹۹
  • جهانگیری: تصور عبور از شرایط فعلی بدون هزینه غیرممکن است
  • طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور
  • ایران خودرو: 7 محصول جدید درسال جهش تولید روانه بازار می شود (عکس)
  • رئیس نظام پزشکی: بعد از ۲۰ روز متوجه کرونا شدیم
  • نگاهی به محصول جدید سایپا؛ شاهین ایرانی کی به پرواز در می‌آید؟
  • چند انتقاد جدی به سریال پایتخت ۶
  • بهبودیافتگان کرونا تا چند روز ناقل بیماری هستند؟
  • سامانه شبکه اجتماعی شاد، از چگونگی ورود دانش آموزان تا چند ابهام مهم
  • بازگشت ترافیک به تهران؛ قرنطینه شکسته شد! (فیلم)
  • متهم اصلی شلوغی امروز سطح شهر تهران
  • محققان: عارضه چشم صورتی نشانه ویروس کروناست
  • اقدام عجیب بانک سپه در روزهای شیوع کرونا
  • تغییر در قانون چک؛ صدور در وجه حامل و پشت‌نویسی ممنوع
  • مشاهده علائم شدید کووید-۱۹ در جوانان
  • عباس عبدی: عوارض اقتصادی قرنطینه را می‌پذیرید؟
  • تغییر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی
  • ارائه اینترنت پرسرعت خانگی به‌زودی در تهران
  • هجوم به بوته‌های گون کردستان برای پیشگیری از کرونا!
  • ترامپ بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا را اخراج کرد
  • شمارش معکوس تا تعیین حداقل مزد کارگران آغاز شد
  • شروع پرقدرت شاخص بورس در نخستین روز هفته
  • مراقب سهمیه ۳۶۰ لیتر بنزین باشید
  • روایت محمود صادقی از قرنطینه نشدن قم و نقش روحانی
  • “محمدعلی نجفی قرنطینه است و دیابت و سرطان دارد”
  • شناسایی ۴۰ داروی بالقوه برای درمان کرونا
  • بزرگ‌ترین مداخله تاریخ بازار نفت در راه است
  • جزئیات پویش طرح غربالگری کرونا در تهران
  • تعرفه واردات در سال جدید
  • رئیس بانک جهانی: «رکود بزرگ جهانی» در راه است
  • Ad