داخلی سازی یک میلیارد و 200 میلیون دلاری کالاها

    کد خبر :684975

 رضا رحمانی در نشست امضای تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه های بندرعباس و امام خمینی شازند میان ایمیدرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت: امسال در وزارت صنعت بر اساس برنامه تدوین شده که به تایید ریاست جمهوری نیز رسید و خدمت مقام معظم رهبری هم ارسال کرده ایم، اقدامات مختلفی در چارچوب رونق تولید انجام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه و تعمیق ساخت داخل یکی از محورهای برنامه امسالمان بوده که ذیل آن ۱۰ برنامه ارایه دادیم.

وی افزود: لایه اول و اولویت کار ما امسال حفظ تولید و اشتغال موجود بوده است، در ۱۰ ماهه تولید کشور عموماً در حوزه های صنعت و معدن به جز یکی دو گروه خاص افزایشی بوده است.

رحمانی ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال در صنعت پوشاک ۲۰ درصد، صنایع غذایی ۱۵ درصد و بقیه گروه ها نیز به همین نسبت تولید افزایشی بوده است‌.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فعال‌سازی ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی دومین برنامه ما در این راستا بوده است، گفت: برای داخلی سازی و خودکفایی ۱۰ میلیار دلار واردات برنامه داریم، وزارت نفت همکاری خوبی با ما داشته است.

وی افزود: توسعه صنایع دریایی یکی از محورهای برنامه ما است که وزارت نفت در این حوزه نیز با ما همکاری دارد.

*خودکفایی در برخی گلوگاه های وارداتی را در دستور کار داریم

به گزارش فارس،وی با اشاره به اینکه در برخی حوزه ها، وابستگی به واردات داشتیم که این وابستگی خطرناک بود، گفت: به عنوان مثال الکترود گرافیتی گلوگاه ما شده بود که برای خودکفایی در این حوزه اقدامات و برنامه های اساسی داشتیم و در گلوگاه هایی که وابستگی داریم و واردات زیاد است داریم خودکفایی را انجام می دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریج کرد: برای خودکفایی در بخش هایی مانند لاستیک سنگین، چادر مشکی و آلومینا برنامه دادیم و پیگیری کردیم.

*تأکید بر قطع وابستگی و تلاش برای خودکفایی

وی گفت: در کنار نهضت ساخت داخل بر روی قطع وابستگی و خودکفایی در واردات تاکید داشتیم، تفاهم نامه امروز در این راستا قابل افتخار است چراکه در تحریم اخیر ترامپ کک سوزنی و الکترود گرافیتی هم نوشته شده است.

وزیر صمت با بیان اینکه مقام معظم رهبری بحث ساخت داخل را به عنوان مهمترین موضوع در ملاقاتی که داشتیم، تاکید فرمودند، گفت: در کشورهای مختلف آلومینا به روش بوکسیت استخراج می شود، در آلومینیوم با افتتاح سالکو ظرفیت دو برابر می شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های تولید کننده آلومینیوم خودشان برای قطع وابستگی پای کار آمدند، در آلومینا هم این اتفاق باید بیفتند تا گلوگاه ها رفع شود.

وی گفت: تولید ۳۳ درصدی لاستیک سنگین اکنون به ۵۵ درصد رسید، در این حوزه با افتتاح چند طرح در آینده نزدیک تولید بیش از مصرف خواهد بود. از سوی دیگر ۹۰ درصد نیاز چادر مشکی از خارج می آمد، با افتتاح چند واحد جدید بیش از مصرف در این حوزه تولید خواهیم داشت.

*داخلی سازی یک میلیارد و دویست میلیون دلاری

وی تصریح کرد: در حوزه ساخت داخل از رقم داخلی سازی یک میلیارد و دویست میلیون دلار عبور کردیم.

به گفته وی، در تولید مودم به خودکفایی رسیده‌ایم و اکنون روی صادرات این محصول برنامه داریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید