افشای برنامه دیدار نتانیاهو و بن سلمان

    کد خبر :684040

یک روزنامه اسرائیلی فاش کرد که منابع ارشد دیپلماتیک عربی پنجشنبه شب اعلام کردند که مذاکرات فشرده‌ای بین ایالات متحده، اسرائیل، مصر و عربستان سعودی برای تشکیل اجلاسی در پایتخت مصر در جریان است که شامل دیدار بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است.

روزنامه Israel Hayom فاش کرد که مذاکرات فشرده بین واشنگتن، تل آویو، قاهره و ریاض برای تشکیل یک اجلاس در سطح سران در مصر در هفته‌های آینده در جریان است که مهمترین بخش آن دیدار نتانیاهو و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خواهد بود. کاخ سفید به فلسطینیان هشدار داده که این برنامه «آخرین فرصت آن‌ها برای شرکت در تحولات دیپلماتیک در منطقه خواهد بود.»

در همین حال، مقامات ارشد دیپلماتیک عربی به «اسرائیل هایوم» گفتند که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده و تیم وی طی چند ماه گذشته تلاش زیادی را برای میانجگری میان اسرائیل و عربستان سعودی انجام داده اند.

اسرائیل هایوم گزارش می‌کند که یک منبع ارشد دیپلماتیک عرب، در این خصوص گفت: «در روز‌های اخیر بحث‌های بسیار فشرده‌ای میان آمریکا، اسرائیل، مصر و عربستان سعودی در جریان است تا در هفته‌های آینده نشستی در قاهره ترتیب داده شود. همچنین قرار است سران سیاسی امارات، سودان، بحرین و عمان نیز در این اجلاس حضور داشته باشند». بحرین همچنین پیشنهاد کرد که اجلاس سران در منامه پایتخت این کشور برگزار شود و نتانیاهو ملاقاتی با ولیعهد سعودی در آنجا داشته باشد.

به گفته اسرائیل هایوم یک منبع عربی دیگر نیز تأکید می‌کند که اردن نیز دعوتنامه‌ای را برای شرکت در این اجلاس دریافت کرده است و اردنی‌ها برای انتقال موضع خود در مورد این موضوع در حال گفتگو با کشور‌های مختلف عربی هستند. به گفته یک مقام ارشد در اردن، ملک عبدالله پادشاه این کشور، از رئیس حکومت خودگردان فلسطین، محمود عباس خواسته تا در این اجلاس شرکت کند. اردنی ها، به نوبه خود، پیام‌هایی از واشنگتن دریافت کرده اند و در حقیقت گفتگو‌ها با رام الله در حال انجام است و اسرائیل به طور کلی با مشارکت فلسطینی‌ها در این اجلاس موافقت کرده است.

به گزارش اسرائیل هایوم، یک مقام ارشد حکومت خودگردان فلسطین، با تأیید جزئیات این اخبار، گفت که فعلاً «محمود عباس به قطع رابطه با واشنگتن و اسرائیل پایبند است». به گفته این مقام، واشنگتن به حکومت خودگردان هشدار داده است که: «این احتمالاً آخرین فرصت عباس و فلسطینی‌ها برای پیشرفت و شرکت در تحولات دیپلماتیک در منطقه است».

به گزارش فرارو،در همین حال، یکی دیگر از مقامات ارشد در رام الله به اسرائیل هایوم گفت که نخست وزیر پیشین اسرائیل، ایحود اولمرت در تلاش است تا هفته آینده یک کنفرانس مطبوعاتی با عباس را در سازمان ملل در نیویورک ترتیب دهد تا در آن به برنامه دولت ترامپ برای صلح در خاورمیانه بپردازد.

این گزارش می‌افزاید، انتظار می‌رود اولمرت مخالفت خود را با این طرح ابراز کند و به ناظران یادآوری کند که او در آستانه توافق با فلسطینی‌ها در پایان دوره نخست وزیری خود قرار داشت. به گفته منابع فلسطینی، آنچه اولمرت قصد دارد در این کنفرانس ابراز کند، می‌تواند به عباس در بسیج گسترده جهانی برای رد طرح ترامپ کمک کند.

محمود عباس قرار است هفته آینده در سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کند و در جلسه شورای امنیت سازمان ملل شرکت کند. یک مقام در دفتر عباس به اسرائیل هایوم گفت که عباس هنوز تصمیمی در مورد شرکت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولمرت نگرفته است.

این در حالی است که جارد کوشنر، مشاور دونالد ترامپ، ضمن انتقاد از محمود عباس و ایحود اولمرت، در خصوص احتمال برگزاری کنفرانش مشترک میان این دو گفت: «محمود عباس و ایحود اولمرت علناً با صلح پیشنهادی آمریکا مخالفت می‌کنند در حالی که آن‌ها پیش از این فرصت برقراری صلح را داشتند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید