آمریکا به دنبال استقرار سامانه دفاع موشکی پاترویت در عراق

    کد خبر :680757

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا گفت: بعد از حمله ایران به نظامیان آمریکایی در عراق، کشورش در پی کسب موافقت دولت عراق برای استقرار سامانه دفاعی در این کشور است.

به نقل از یورونیوز، این مقام بلندپایه آمریکایی که روز پنج‌شنبه دهم بهمن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ژاپنی خود در پنتاگون سخنرانی می‌کرد، با اشاره به حملات اخیر موشکی ایران به پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در عراق گفت: دولت واشنگتن بنا دارد سامانه دفاع پاتریوت را «برای دفاع از سربازان خود» در عراق مستقر کند و برای این کار از دولت بغداد تقاضای مجوز کرده است.

ایران در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست نیرو‌های آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، طی حمله‌ای تلافی‌جویانه در دی ماه گذشته دو پایگاه محل استقرار نیرو‌های آمریکایی در عراق را هدف حملات موشکی خود قرار داد.

به گزارش فرارو ،مقامات رسمی نظامی ایران از آغاز حمله خود به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق اعلام کردند که ده‌ها سرباز ایالات متحده در این حمله آسیب دیده اند، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در فردای همان روز ادعا کرد به هیچ یک از نفرات ارتش آمریکا در این حمله آسیبی نرسیده است. با این حال پنتاگون چندین روز بعد از این رویداد، اعلام کرد دست کم ۵۰ تن از سربازان آمریکایی در حمله ایران دچار ضربه مغزی شده‌اند.

سخنان بعدی دونالد ترامپ مبنی بر آسیب‌دیدگی جزئی سربازان کشورش «در حد سردرد» انتقاد‌هایی را علیه او در آمریکا برانگیخت. اما مارک اسپر روز پنج‌شنبه در دفاع از رئیس جمهوری آمریکا گفت: «من با رئیس جمهوری صحبت کردم. او به سلامت و وضعیت تمامی پرسنل نظامی، به ویژه کسانی که در عملیات عراق بودند شدیدا توجه دارد و جراحات آن‌ها را درک می‌کند.»

در تازه ترین تحول دو مقام آمریکایی بامداد جمعه (به وقت تهران) به «سی‌ان‌ان» گفته‌اند شمار نظامیان آمریکایی که بر اثر حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد به ضربه مغزی دچار شده‌اند به ۶۴ نفر افزایش یافته است.

پیش از این «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود جراحت‌های نظامیان این کشور به دلیل حمله موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» در عراق رو به افزایش است.

مارک میلی با اشاره به آمارهای پیشتر اعلام‌شده درباره تلفات نظامیان آمریکا در حمله موشکی ایران گفت جای شگفتی نیست که دست‌کم ۵۰ نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران ضربه مغزی شده‌اند. میلی گفت: «مهمات ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ پوندی به سمت آنها روانه می‌شد.» او اضافه کرد که شمار زخمی‌ها رو به افزایش است.

سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های پنتاگون نوشته شمار تلفات ممکن است همچنان تغییر کند. نزدیک به ۲۰۰ نظامی آمریکایی هنگام حمله ایران در این پایگاه حضور داشته‌اند و مورد معاینه قرار گرفته‌اند.
گفتنی است همچنین در پی بالا گرفتن تنش نظامی ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر و احتمال درگرفتن جنگ در منطقه، نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا تصمیم گرفتند با ارائه طرحی دولت ترامپ را از ایجاد درگیری نظامی و جنگ با ایران بازدارند. مجلس نمایندگان آمریکا در همین روز دو طرح پیشنهادی در راستای کاهش اختیارات ترامپ برای اقدام نظامی علیه ایران را تصویب کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید