پرونده هسته‌ای به شورای امنیت برود، خروج از NPT ضروری است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۱۱
    کد خبر :677326

علی نجفی خوشرودی در گفتگو با مهر در واکنش به عیان شدن رویکرد و موضع اروپا در قبال برجام و طرح مسئله مکانیزم ماشه، اظهار داشت: مکانیزم ماشه همان ترتیبات خودکار یا اتوماتیک حل و فصل اختلافات در برجام است که در مواد ۳۶ و ۳۷ این توافقنامه پیش بینی شده است و ایران مدت زیادی است که وارد این ترتیبات به ویژه از زمان خروج آمریکا از برجام شده است.

وی ادامه داد: در واقع از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و اروپایی‌ها تلاش خاصی برای انتفاع اقتصادی ایران از برجام انجام ندادند، ایران بکارگیری آن سازوکارها و ترتیبات را درخواست کرد که چندین بار هم جلسات کمیسیون مشترک برجام در این راستا برگزار شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس مفاد برجام، این حق برای اعضای برجام وجود دارد که از این ترتیبات برای حل اختلافات خود استفاده کنند که طرح این موضوع از سوی کشورهای اروپایی فرصت مغتنمی است که ایران استدلال‌های خود را درباره کم‌کاری‌ها و تخلفاتی که طرف‌های مقابل در برجام انجام داده‌اند، مطرح کنند.

نجفی خوشرودی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پنج گام کاهش تعهدات برجامی را بر اساس مفاد این توافقنامه انجام داده است، در حالی که ما می‌توانستیم پس از خروج آمریکا از برجام از این توافقنامه خارج شویم اما ما همواره خود را ملتزم به توافقات بین‌المللی دانسته و می‌دانیم.

وی افزود: ممکن است طرف‌های مقابل ما در برجام تلاش مذبوحانه‌ای برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت انجام دهند که طبعا جمهوری اسلامی ایران هم گزینه‌های خود را دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزینه‌های پیش‌روی ایران در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، گفت: تکمیل گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجام و خروج از NPT از گزینه‌هایی است که ما می‌توانیم در دستور کار قرار دهیم و قطعا به فراخور اقدام آنان، تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید