مکانیسم ماشه از سوی سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه فعال شد

    کد خبر :673994

دقایقی پیش رسانه ها از تایید و فعال شدن مکانیسم ماشه توسط سه کشور  انگلیس، آلمان و فرانسه  خبر دادند.

در مکانیسم ماشه به لحاظ حقوقی، ابتدا درخواست جلسات حل اختلاف خواهد شد و با قانع نشدن احتمالی اروپایی‌ها، نهایتاً با ارجاع موضوع به شورای امنیت، تحریم‌های سازمان ملل بازخواهد گشت.

 

مکانیزم ماشه چیست؟

مکانیزم ماشه گزارش اختلاف میان ایران و یکی از اعضای توافق به کمیسیون مشترک برجام است که شامل کشورهای عضو این توافقنامه است. اگر این کمیته در حل اختلاف شکست بخورد به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.

در مکانیسم ماشه برجام، شورای امنیت در مورد قطعنامه ادامه لغو تحریم‌های ایران رأی گیری می‌کند. فقط کافی است یکی از سه کشور آمریکا، فرانسه یا انگلیس این قطعنامه را وتو و طی ۳۰ روز به تصویب نرسد، آنگاه به شکل خودکار، تمامی تحریم‌ها علیه ایران به کار می‌افتد.

بر اساس بند ۳۷ توافق اتمی موسوم به برجام، ساز و کار حل اختلاف که «مکانیسم ماشه» نیز خوانده شده به طور خودکار می‌تواند در نهایت تمام تحریم‌های بین‌المللی گذشته ایران را بار دیگر فعال کند.

 

برهمین اساس بعد از بررسی کمیسیون مشترک، اگر هر عضو کماکان اصرار داشته باشد موضوع فیصله نیافته، می‌تواند موضوع را به وزیران خارجه ارجاع دهد و همزمان با این روند، امکان تشکیل یک هیأت مشورتی که متشکل از سه عضو برای بررسی موضوع وجود دارد.

اگر هر یک از سه کشور اروپایی امضا کننده توافق اتمی (انگلیس، آلمان و فرانسه) به این نتیجه برسند که ایران این توافق را نقض کرده می‌توانند روند بررسی اختلاف را به جریان بیندازند که ظرف مدتی کمتر از ۶۵ روز این مسئله به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و این نهاد ممکن است از سرگیری سریع تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند.

 

ساعاتی قبل برخی خبرنگاران به نقل از رسانه‌هایی همچون رویترز اعلام کرده بودند که انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند تا از امروز مکانیسم ماشه یعنی ساز و کار حل اختلاف در برجام را فعال کنند.

این در حالی است که همین سه کشور اروپایی به تازگی بر لزوم حفظ برجام تاکید کرده‌اند.

دو دیپلمات اروپایی مدعی شده‌اند هدف از این اقدام بازگرداندن تحریم‌ها نیست بلکه هدف، حفظ توافق از طریق گفت‌وگو با ایران برای بازگشت تهران به تعهدات برجامی است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید