دولت ترامپ موضع خود را در توجیه ترور سردار سلیمانی تغییر داد

    کد خبر :673949

خبرگزاری اسپوتنیک روز سه‌شنبه( ۲۴ دی)‌در تحلیلی نوشت: توجیه شکننده دولت دونالد ترامپ درباره ترور سردار قاسم سلیمانی سبب شد این کشور از ادعای تهدید قریب‌الوقوع بودن به عنوان ادله این ترور به راهبرد بازدارندگی تغییر موضع دهد.

براساس گزارش این رسانه روسی، دولت ترامپ در توجیه اولیه خود در چرایی ترور سردار قاسم سلیمانی «تهدید قریب‌الوقوع علیه منافع آمریکا» را بهانه کرد. چنین توجیهی در چند هفته گذشته شکننده و ضعیف بوده است و مقام‌های دولت آمریکا در مواضع خود اظهارات دیگران و حتی خود را نقض می‌کنند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته، ترور سردار سلیمانی بخشی از «راهبردی بزرگتر» برای بازدارندگی ایران و دیگر رقبای آمریکا از جمله روسیه و چین بوده است که با روایت اولیه واشنگتن درباره انگیزه این ترور فاصله قابل توجهی دارد.
پمپئو روز دوشنبه در موسسه هوور دانشگاه استنفورد گفت، ترامپ و تیم امنیت ملی او برای بازدارندگی واقعی علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند. او افزود: دشمنان شما باید این موضوع را درک کنند که نه فقط ظرفیت تحمیل هزینه بر آنها را دارید بلکه در حقیقت واقعا مایل به این کار هستید.

وی مدعی شد آمریکا اکنون به دلیل تحریم‌هایش، در موضع قدرت در مقابل ایران قرار دارد.
پمپئو افزود، اهمیت بازدارندگی به ایران محدود نمی‌شود. در همه موارد ما باید سیاست بازدارندگی را علیه دشمنان‌مان برای دفاع از آزادی اجرا کنیم. این هدف کلی تلاش ترامپ برای تقویت ارتش است.

وی، خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) و مانور دریایی در دریای جنوب چین را به عنوان نمونه‌هایی از سیاست بازدارندگی آمریکا علیه روسیه و چین سخن گفت.

اسپوتنیک، پمپئو را معمار اصلی سیاست جدید کاخ سفید علیه ایران توصیف کرد و نوشت: او این اتهام را تکرار کرد که سردار سلیمانی در طراحی حمله به پایگاه عراقی که به کشته شدن پیمانکار آمریکایی منجر شد و حمله به سفارت آمریکا در بغداد نقش داشته است. اما پمپئو از اشاره به حملات آینده‌ای که طبق ادعای ترامپ، سردار سلیمانی قصد انجام آن را داشت، خودداری کرد.

پمپئو پیشتر در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفته بود، شکی نیست که مجموعه‌ای از حملات قریب‌الوقوع وجود داشت که سردار سلیمانی قصد انجام آنها را داشت. ما به طور دقیق نمی‌دانیم کی و کجا اما این تهدید، واقعی بود.

ترامپ بدون مجوز کنگره دستور حمله به سردار سلیمانی را صادر کرد. رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی ترامپ مدعی است، دولت ترامپ مجوز قانونی برای ترور را – طبق مجوز سال ۲۰۰ – برای استفاده از نیروی نظامی در عراق در اختیار داشت که به رئیس جمهوری این کشور اجازه می‌دهد از «تهدید مداوم» عراق، و نه ایران، جلوگیری کند.

ترامپ و پمپئو با استناد بر مدارک فاش نشده اطلاعاتی مدعی‌اند که سردار سلیمانی قصد حمله به سفارتخانه‌های آمریکا را داشته است و این تصور را ایجاد کرده‌اند که او تهدیدی علیه امنیت آمریکا بود. اما مارک اسپر وزیر دفاع در اظهاراتی متناقض روز یکشنبه(۲۲ دی) گفت مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

ترامپ با یک توئیت در روز دوشنبه(۲۳ دی) به این ابهامات دامن زد و گفت واقعا مهم نیست سردار سلیمانی تهدید قریب‌الوقوع و فوری بوده یا نه و در توجیه ادعای خود گفت او سابقه بدی داشت.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد ترامپ مجوز این ترور را در ژوئن سال ۲۰۱۹ صادر کرده بود که این مفهوم را دارد آمریکا از مدت‌ها پیش قصد این حمله را داشته و بیش از پیش توجیه ترامپ درباره اقدامی احتیاطی علیه تهدیدهایی قریب‌الوقوع را زیرسوال می‌برد.

به گزارش ایرنا،سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر، بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور ترامپ و با شلیک موشک از پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید