جدیدترین اخبار
22 دی 1398 ساعت 21:34 برگزیده ها / راست کد خبر :673380

خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین و بیمه مسافران آن چقدر است؟

معاون بیمه مرکزی اعلام کرد: خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین بین 100 تا 150 میلیون دلار برآورد شده که با توجه به مشخص بودن مقصر، در نهایت با توافق بین دولت ایران و اوکراین در مورد نحوه پرداخت، این خسارت از سوی دولت ایران پرداخت خواهد شد، اما این رقم از سوی شرکت‌های بیمه ایرانی پرداخت نمی‌شود.

جهانگیری درباره جزئیات پرداخت خسارت ناشی از ساقط شدن هواپیمایی بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراین توضیحاتی را درباره برآورد خسارت مسافران، هواپیما و نحوه پرداخت آن ارائه کرد.

به گفته وی، هواپیمای بوئینگ نو مدل ۸۰۰-۷۳۷ حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد، اما هواپیمای که ساقط شد حدود سه سال کار کرده بود که ارزش آن تا ۷۰ میلیون دلار برآورد شده است، در نتیجه خسارتی که باید بابت بدنه این هواپیما پرداخت شود ۷۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

معاون اتکای بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمه‌نامه اوکراینی در اختیار نیست که مشخص شود خسارت مسافران و خدمه دقیقا چه مبلغی است؟ گفت: براساس آن چه در بیمه‌های بین المللی تحت پوشش قرار می‌گیرد، برای بار هر مسافر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برآورد می‌کنند.

وی در مورد خسارت بیمه‌ای هر مسافر نیز توضیح داد: برای مسافران هر نفر ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار SDR پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود که این رقم باید در بیمه نامه اوکراینی مشخص شود که برای مسافران این هواپیما چقدر بوده است.

جهانگیری ادامه داد: هر SDR که متشکل از ارزهای اصلی از جمله یورو ، دلار و ین است که برابر با ۱.۳ دلار می‌شود. براین اساس اگر برای هر مسافر کف رقم تعیین شده یعنی ۱۰۰ هزار دلار در نظر بگیریم این رقم در ۱.۳ دلار ضرب می‌شود و خسارت آن محاسبه خواهد شد. این در حالی است که برای خدمه و خلبان معمولا رقمی بالاتر از ۲۵۰ هزار دلار پوشش بیمه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

جهانگیری به ایسنا گفت: با توجه به برآورده‌های اولیه پیش بینی می‌کینم که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع حداقل ۱۰۰ میلیون دلار است که ممکن است با توجه به بیمه‌نامه اوکراینی این رقم تغییر کند و تا ۱۵۰ میلیون دلار نیز برسد.

 

هزینه ثالث بسیار پائین است

وی در مورد اینکه برآورد خسارت در برخی اخبار بسیار بالاتر بوده و میلیاردی هم عنوان می‌شود، تاکید کرد: هزینه‌ها هواپیما، خدمه و مسافر بر اساس مقررات بین المللی مشخص است که آن را تا حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرده‌ایم، ولی بخش سنگین خسارت مربوط به هزینه بیمه ثالث است که در مورد بوئینگ ساقط شده در ایران با توجه به اینکه در منطقه‌ای اصابت نکرده که مسکونی، کارخانه یا محلی با هزینه‌های بالا باشد در نهایت خسارت ثالث بسیار پائین بوده که البته باید کارشناسی شود. هزینه ثالث زمانی بالا رفته و خسارت را سنگین می‌کند که مثلا هواپیما به پالایشگاه، نیروگاه و یا شهرک صنعتی و … برخورد کرده باشد.

 

خسارت را دولت ایران پرداخت می‌کند

معاون اتکایی بیمه مرکزی در ادامه در مورد شرایط پرداخت خسارت حداقل ۱۰۰ میلیون دلاری برآورد شده توضیح داد که اگر این هواپیما سقوط کرده بود آن گاه شرکت‌های بیمه اوکراینی که هواپیما را بیمه کرده بودند مسئولیت پرداخت خسارت را برعهده داشتند که بعد از پرداخت آن را از بیمه‌های اتکایی خود دریافت می‌کردند، اما اکنون شرایط متفاوت است و با توجه به این که هواپیما ساقط شده و مقصر آن مشخص است باید دولت ایران این خسارت را پرداخت کند.

جهانگیری با بیان اینکه خسارت برآورد شده را دولت ایران می‌پردازد، گفت: نحوه پرداخت آن به توافق بین دو دولت ایران و اوکراین برمی‌گردد؛ به طوری که ممکن است توافق کنند ایران رقم مربوط به خسارت مسافران را به طور مستقیم به آنها بپردازد و خسارت هواپیما و خدمه را به شرکت هواپیمایی اوکراینی پرداخته و خود شرکت آن را بپردازد، اما راه دیگر این است که تمام مبلغ را دولت ایران در اختیار شرکت هواپیمایی قرار دهد تا این شرکت خسارت مربوط به مسافران، خدمه و هر آنچه وجود دارد را توزیع کند.

 

فقط بیمه مسافر ایرانی بود که آن هم پرداخت نمی‌شود

وی در رابطه با این که گفته شده بود که شرکت‌های بیمه ایران نیز خسارت تعهد شده را پرداخت خواهند کرد، گفت: با توجه به این که در روزهای ابتدایی مشخص نبود که دقیقا چه خسارتی وارد شده و چه بیمه‌ای از سوی ایران صادر شده است، این موضوع مطرح شد که خسارت‌های تعهد شده پرداخت می‌شود، اکنون بعد از بررسی‌ها مشخص شد فقط سرنشینان بیمه مسافر در یک بیمه‌گذار ایرانی بودند که آن هم با توجه به این که هواپیما از مرز خارج نشده بود، پرداخت آن انجام نخواهد شد.

گفتنی است؛ یک فرورند هواپیمای مسافری بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه سقوط کرده بود که در ادامه مشخص شد این هواپیما در اثر خطای انسانی از سوی پدافند هوایی مورد اصابت قرار گرفته است.

۱۷۶ مسافر و خدمه در این هواپیما بودند که اکثر آنها ایرانی و مابقی از کشورهای دیگر بودند که تهران را به مقصد کی‌یف ترک کرده بودند اما در حوالی پرند دچار حادثه شدند و جان باختند.

 

Ad
Ad

روی خط خبر

  • همتی: حساب‌های شخصی و تجاری جداسازی می‌شود
  • واکنش هاشمی به خبر تهاتر چیتگر با بنیاد مستضعفان
  • نجات جوان محکوم به اعدام با رضایت اولیای دم
  • واکنش وزیر کار به یارانه ۷۲ هزار تومانی
  • ماجرای بسته مشکوک در میدان تجریش
  • امیر تتلو بازداشت شد (فیلم و عکس)
  • اتمام سریال ضدایرانی-اسلامی «میهن»
  • پشت پرده طرح جنجالی «سهمیه بندی طلاق» چیست
  • زن جوان سارق طلاهای شهر زیبا بود
  • نرخ پارک حاشیه‌ای افزایش یافت
  • شارژ رایگان می‌خواهید این نرم‌افزار را نصب کنید!
  • سومین مرحله حمایت معیشتی امشب به حساب ۱۹ میلیون خانوار واریز می‌شود
  • عذرخواهی مجری برنامه عصرانه درباره قضاوت اشتباهش در آنتن زنده تلویزیون
  • زلزله ۴.۳ ریشتری «سومار» کرمانشاه را لرزاند
  • واکنش مطهری به روش شورای نگهبان: گویا اراده‌ای برای سلب آبروی نمایندگان فعلی وجود دارد
  • هشدار درباره کلاهبرداری و باج‌گیری از اصناف؛ تعزیرات، «بازرس» ندارد
  • اخلال در سایت فرارو به‌ دلیل تحریم شرکت ثبت‌کننده دامنه
  • ثبت‌نام کنندگان خودرو در سال گذشته ۳۰ درصد سود بردند
  • ایتن هاوک نمایشی از تنسی ویلیامز را فیلم می‌کند
  • حافظ سبزپوش شد
  • روایت هنری از سختی‌های «کشتارگاه»
  • تولیدی‌ها تسهیلات اعتباری می‌گیرند
  • دیدار دختر سردار سلیمانی با سید حسن‌نصرالله( فیلم)
  • رشد ۱۸ درصدی کشفیات موادمخدر در کشور
  • سودجویی چراغ خاموش «اسنپ» در ارائه تسهیلات به معلولان
  • ‍‍‍ لاریجانی: در ایام انتخابات از سیاه نمایی پرهیز شود
  • از «بخور حضرت مریم» تا کاسبی‌ میلیاردی
  • مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی چگونه محاسبه می‌شود؟
  • راه جلوگیری از اضافه شدن به گروه‌های تلگرامی
  • شرایط شرکت در آزمون سراسری سال ۹۹ بر اساس سوابق تحصیلی
  • Ad