نماینده روسیه درآژانس انرژی اتمی: فعالیت هسته‌ای ایران بیشترین قابلیت راستی‌آزمایی را دارد

    کد خبر :672291

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به حجم بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران گفت که ایران بیشترین قابلیت راستی‌آزمایی در جهان را دارد.

«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز جمعه در پیامی توئیتری نوشت: یک حقیقت جالب، به ویژه برای کسانی که درباره راستی‌آزمایی فعالیت‌های [هسته‌ای] ایران شبهه‌افکنی می‌کنند.

الیانوف افزود: آژانس در سال 2018 بین‌المللی انرژی اتمی 1124 بازرسی در کشورهای دارای «توافق جامع پادمانی» و «پروتکل الحاقی» هستند، انجام داد. 989 مورد از این [بازرسی‌ها] در ایران بود که همچنین کشوری با بیشترین قابلیت راستی‌آزمایی در جهان است.

جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه (۱۵ دی) در بیانیه‌ای، گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. براین اساس، ایران از این پس با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی مواجه نیست و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

به گزارش ایرنا،محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه کشورمان پس از اعلام گام پنجم، در پیامی توئیتری این گام را “در چارچوب برجام” دانست و تاکید کرد: همه گام‌ها در صورت اجرای «موثر» تعهدات متقابل قابل بازگشت است. همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید