مناطقی که می‌توان با وام جدید مسکن در آن خانه‌دار شد

    کد خبر :672094

افزایش سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از طریق اوراق احتمالاً به رونق واحد‌های قدیمی‌ساز منجر خواهد شد. با توجه به رشد حدود ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن طی دو سال اخیر در شهر تهران، وام ۲۴۰ میلیون تومانی تکافوی خرید خانه در شهر تهران را نمی‌دهد، اما ممکن است تجمیع این تسهیلات با نقدینگی خانوار‌ها بتواند برای خرید آپارتمان‌های قدیمی در مناطق جنوبی تهران موثر باشد.

مناطق ۱۵ تا ۲۰ نزدیک‌ترین میانگین قیمتی را به تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی اوراق دارد؛ البته برای خرید در بسیاری از این مناطق نیز باید دست کم ۱۰۰ میلیون تومان نقدینگی را با وام تجمیع کنید.

 

به گزارش ایسنا، قیمت مسکن در شش منطقه‌ی ۱ تا ۶ تهران بالاتر از سطح میانگین و در ۱۶ منطقه‌ی دیگر پایین‌تر از میانگین شهر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در شش منطقه شامل ۱۵ تا ۲۰ از طریق تجمیع وام ۲۴۰ میلیون تومانی با نقدیگی خانوار‌ها می‌توان آپارتمان خریداری کرد. کمترین قیمت خانه در شهر تهران مربوط به منطقه ۱۸ با ۶.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است. پس از آن منطقه ۲۰ با میانگین ۶.۷ میلیون، منطقه ۱۷ با ۷.۴ میلیون، منطقه ۱۵ با ۷.۷ میلیون، منطقه ۱۶ با ۸.۲ میلیون و منطقه ۱۵ با ۷.۷ میلیون تومان در هرمتر مربع است.

 

با توجه به میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۸ برای خرید یک واحد ۵۰ متری باید ۳۲۵ میلیون تومان بپردازید. یعنی علاوه بر وام ۲۴۰ میلیون تومانی باید ۸۵ میلیون تومان نقدینگی نیز فراهم کنید. در منطقه ۲۰ هم یک واحد ۵۰ متری حدودا ۳۳۵ میلیون تومان قیمت دارد که نقدینگی خانوار‌ها باید ۹۵ میلیون تومان باشد.

 

افزایش سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از طریق اوراق احتمالاً به رونق واحد‌های قدیمی‌ساز منجر خواهد شد. با توجه به رشد حدود ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن طی دو سال اخیر در شهر تهران، وام ۲۴۰ میلیون تومانی تکافوی خرید خانه در شهر تهران را نمی‌دهد، اما ممکن است تجمیع این تسهیلات با نقدینگی خانوار‌ها بتواند برای خرید آپارتمان‌های قدیمی در مناطق جنوبی تهران موثر باشد.

 

روز چهارم دی ماه امسال شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از طریق اوراق تسهیلات موافقت کرد که این وام از روز سه شنبه ۱۷ دی ماه قابل دریافت است.

 

بر اساس این مصوبه سقف تسهیلات بدون جعاله برای واحد‌های مسکونی تا ۲۵ سال ساخت در تهران به صورت انفرادی ۱۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۸۰ میلیون تومان و در شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین سقف تسهیلات برای زوجین در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۶۰ میلیون تومان و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲۰ میلیون تعیین شده است. به تسهیلات زوجین تهرانی ۴۰ میلیون تومان وام جعاله نیز تعلق می‌گیرد. مدتی قبل نیز سقف سنی این تسهیلات از ۲۰ به ۲۵ سال افزایش پیدا کرد که می‌تواند در قدرت خرید خانواده‌ها موثر باشد.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد با نقدینگی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی می‌توان در بعضی از محله‌های مناطق ۱۰ تا ۲۰ تهران اقدام به خرید مسکن کرد. البته اغلب واحد‌های در این دامنه قیمتی در جنوب غرب تهران یافت می‌شود. با اینکه بسته به موقعیت و امکانات واحد‌ها نرخ‌ها متفاوت است، اما شواهد گویای آن است که با نقدینگی ۴۰۰ میلیون تومانی باید بیشتر به دنبال واحد‌های کمتر از ۵۰ متر مربع با سن بنای بالای ۱۵ سال در مناطق جنوبی تهران گشت.

 

میانگین قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان در هر متر مربع بوده است. این یعنی برای خرید یک آپارتمان ۵۰ متری با توجه به میانگین قیمت‌ها در پایتخت باید حدود ۸۰۰ میلیون تومان فراهم کرد. رصد بازار حاکی از آن است که عمده متقاضیان واقعی توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند و به همین دلیل برای خرید یک آپارتمان با استفاده از وام ۲۴۰ میلیون تومانی باید قید برخی امکانات را بزنند.

 

گشتی در آگهی‌های فروش ملک نشان می‌دهد که یک واحد ۵۲ متری ۲۴ سال ساخت بدون امکانات در منطقه جوادیه در جنوب تهران ۳۹۵ میلیون تومان قیمت دارد. در محله بریانک یک واحد ۵۸ متری ۱۷ سال ساخت واقع در طبقه چهارم بدون آسانسور دارای پارکینگ و انباری به مبلغ ۴۰۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. یک آپارتمان ۱۶ سال ساخت ۵۲ متری واقع در تهران‌نو بدون امکانات در طبقه چهارم بدون آسانسور ۴۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در محله امامزاده حسن آپارتمان ۵۰ متری ۱۰ ساله در طبقه دوم دارای بالکن و انباری بدون آسانسور ۳۷۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید