آمریکا به ظریف ویزا نداد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ ۹:۴۳
    کد خبر :670862

وزارت خارجه آمریکا به ظریف برای حضور در جلسه شورای امنیت سازمان ملل وزیر نداده است. این جلسه قرار است به موضوع هدف قرارگرفتن سردار قاسم سلیمانی و چند فرمانده دیگر در طی حمله هوایی آمریکا در فرودگاه بغداد بپردازد.

 

نشریه «فارِن پالِسی» به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که ایالات متحده به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، برای شرکت در نشستی در سازمان ملل متحد ویزا نداد. آقای ظریف مردادماه گذشته از سوی ایالات متحده به خاطر «نمایندگی مستقیم و غیرمستقیم برای رهبر جمهوری اسلامی» و «کار برای او» تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته بود.

 

نشریه فارِن پالِسی دوشنبه شب ۱۶ دیماه نوشت وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران چند هفته پیش تقاضای صدور ویزای ورود به آمریکا را برای شرکت در نشست سازمان ملل در روز ۹ ژانویه داده بود و به گفته چند منبع دیپلمات این درخواست رد شد. سه دیپلمات به فارِن پالِسی گفتند دلیل عدم صدور ویزا برای ظریف، تخلف او از شرایط قرارداد میان سازمان ملل و آمریکا در سال ۱۹۴۷ جهت صدور ویزا برای مقامات رسمی خارجی است.

 

عدم صدور ویزا برای وزیر خارجه ایران در حالی است که تنش بین ایران و آمریکا بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و از نزدیکان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی شدت پیدا کرده است.

 

جمعه گذشته آمریکا با فرمان پرزیدنت ترامپ، قاسم سلیمانی و معاون حشد الشعبی را در نزدیکی فرودگاه بغداد کشت. وزارت خارجه ایالات متحده روز یکشنبه ۱۵ دی ماه در یک توئیت نوشت: «سلیمانی قهرمان نبود. او قاتل ایرانی ها، آمریکاییان، و هزاران تن دیگر بود.»

 

این اولین بار است که بعد از قرار گرفتن نام ظریف در فهرست تحریم‌های آمریکا، به او ویزا داده نمی‌شود. تیر امسال، با تاخیر ویزا برای وزیر خارجه ایران صادر شد. با اینحال بعد از حضور ظریف، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از اظهارات او در نیویورک گفت که وقتی دیپلمات‌های آمریکایی نمی‌‌توانند در تهران حضور داشته باشند، دلیلی برای تردد آزادانه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در ایالات متحده هم وجود ندارد.

منبع: فارن پالسی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید