دست و پای مجلس بسته شده است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۲۵
    کد خبر :669084

نماینده مردم تهران گفت: پالرمو و CFT تصویب شده است من جای لاریجانی بودم آنها را ابلاغ می‌کردم و دیگر به مجمع نمی‌فرستادم، لااقل در مورد پالرمو این کار را می‌توانست انجام دهد، با رودربایستی حرف‌ها گفته نمی‌شود و مشکلات حل نمی‌شود.

 

 علی مطهری در هجدهمین کنگره حزب مردم سالاری با اشاره به عنوان کنگره «احیای مجلس امور لازمه تثبیت نظام» گفت: شاید تعبیر بهتر این باشد که بگوییم بازگشت مجلس به جایگاهش در قانون اساسی.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مواردی که باعث تضعیف مجلس شده و بسیار هم مهم است و به گفته آقای انصاری به سرنوشت «پالرمو CFT» گره خورده است، بدعت جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

به گزارش ایلنا،وی تاکید کرد: در یکی، دو سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام خودش را مجاز می‌داند که مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی نظام مورد بررسی قرار دهد، ایراد بگیرد و آن را به شورای نگهبان ارسال کند و این شورا هم بدون بررسی آن را به مجلس بفرستد.

 

مطهری ادامه داد: یعنی غیر از بررسی مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان، از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی، یک انطباق دیگری هم ایجاد کردند به نام انطباق با سیاست‌های کلی نظام که اساسا این رویه‌ خلاف قانون اساسی است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: شورای نگهبان بررسی می‌کند یک مصوبه با سیاست‌های کلی نظام مغایرت دارد و خلاف قانون‌اساسی است که استناد درستی نیست، زیرا سیاست‌های کلی نظام نه جزء قانون اساسی است و نه جزء متمم آن که بگوییم عدم انطباق یک مصوبه به معنی مغایرت با قانون اساسی است.

 

وی تاکید کرد: ما امروز دو شورای نگهبان پیدا کردیم که در قانون اساسی چنین چیزی نیست، یعنی مجلس گاهی ۲ بار یک چیزی را باید اصلاح کند و اگر هم این کار نکند و بر نظر خودش اصرار بورزد به مجمع فرستاده می‌شود که آنجا هم مجمع خودش مانند سنا آن را اصلاح می‌کند.

 

این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه بدعتی به بهانه بند ۲ اصل ۱۱۰‌ قانون اساسی اتفاق افتاده است، این اصل از وظایف‌ رهبری برای حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام است که به مجمع محول شده است که آن هم به این صورت عمل می‌کند، امروز این رفتار دست و بال مجلس را بسته است.

 

وی ادامه داد: دو لایحه پالرمو و CFT حل شده بود، مجلس آن‌ها را تصویب کرد، شورای نگهبان تایید می‌کند اما مجمع می‌گوید با سیاست‌های کلی نظام و اقتصادی مغایر است بنابراین جلوی اجرایی شدن مصوبه را می‌گیرد.

 

مطهری با بیان اینکه حدود هزار سیاست کلی داریم، گفت: با استناد به این سیاست‌ها می‌توان جلوی هر مصوبه مجلس را گرفت.

 

وی تاکید کرد: این مشکلات باید حل شود زیرا دست و پای مجلس بسته شده است. مجمع تشخیص حق ندارد مصوبه مجلس را بررسی و درباره انطباق داشتن و یا نداشتن با سیاست ‌های کلی نظر دهد و بگوید چون مغایر با قانون اساسی است، جلویش را می‌گیریم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در مجلس هم مطرح کردم نامه هم نوشتم به مقام معظم رهبری که مجمع می‌تواند در حین بررسی یک طرح یا لایحه بررسی کند که با سیاست‌های کلی نظام مغایرت دارد، بعد هم که به صحن آمد این اجازه به نماینده‌اش داده شود نظراتش را بیان کند، اما وقتی که مجلس تصمیم گرفت و مصوب کرد دیگر قابل بررسی در مجمع نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس را فقط شورای نگهبان می‌تواند بررسی کند که با قانون اساسی و شرع انطباق دارد یا خیر، اگر آنجا مجلس بر نظرش اصرار کرد به مجمع فرستاده می‌شود آن وقت این نهاد به عنوان داور بررسی می‌کند و حق تصرف ندارد.

 

مطهری ادامه داد: امروز مجمع داور است بین نظر خودش و مجلس که این شیوه درست نیست، امروز مشکل CFT هم همین است. به هیات رئیسه مجلس گفتم با رهبری در این مورد صحبت و موضوع را حل کنیم، این وضعیت قابل ادامه دادن نیست، اگر می‌خواهند قانون اساسی را تغییر دهند و مجمع مانند سنا شود هیچ اشکالی ندارد شاید خوب هم باشد اما امروز مجمع به شکل سنا رفتار می‌کند که درست نیست .

 

وی تاکید کرد: پالرمو و CFT تصویب شده است من جای لاریجانی بودم آنها را ابلاغ می‌کردم و دیگر به مجمع نمی‌فرستادم، لااقل در مورد پالرمو این کار را می‌توانست انجام دهد، با رودربایستی حرف‌ها گفته نمی‌شود و مشکلات حل نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید