دام انتخاباتی FATF/ بازی که دولت برای تغییر زمین‌بازی از ناکارآمدی اقتصادی به موضوعات دیگر راه انداخته است

    کد خبر :666101

گروه سیاسی بازتاب: بحث لوایح FATF مدتی است دوباره داغ شده و از همتی و فاطمه سعیدی گرفته تا واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، درباره اهمیت آن قلم‌فرسایی و مصاحبه‌ها کرده‌اند.

 

مخالفان FATF مسئولیت مخالفتشان را بپذیرند

فاطمه سعیدی با اشاره به پایان مهلت گروه اقدام ویژه مالی (FATF) به ایران برای تعیین تکلیف دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) و الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) گفت: مهم‌ترین مسئله درباره FATF حالت تعلیقی است که کشور دچار آن شده است آن‌هم در وضعیتی که در همین مدت مهم‌ترین متحدان منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای ما پیغام داده‌اند که در صورت نپیوستن به این سازمان امکان همکاری متقابل با ما در حوزه‌های مالی را نخواهند داشت.

 

پذیرش FATF به صلاح سیستم بانکی کشور است

«عبدالناصر همتی» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت درباره این ادعا که با پذیرش FATF، آمریکایی‌ها می‌توانند ما را هدفمندتر تحریم کنند، گفته است: در مبادلات بانکی بین‌المللی برخی استاندارد‌هایی وجود دارد که این استاندارد‌ها توسط FATF تعیین می‌شود و حضور ما در FATF هیچ مانعی را ایجاد نکرده و بلکه مبادلات بانکی، شفاف‌تر و روان‌تر انجام می‌شود.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه پذیرش FATF به صلاح سیستم بانکی کشور است، مدعی شده: چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF تأثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آن‌ها خواهد داشت.

 

واعظی: در لیست سیاه قرار بگیریم، اقتصادمان فلج می‌شود

واعظی نیز روز سه‌شنبه در جلسه سرمایه‌گذاری و توسعه استان اردبیل با اشاره به اهمیت تصویب دو لایحه مانده در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است: مجلس شورای اسلامی هر دو لایحه دولت را در این زمینه تصویب کرده‌ و شورای نگهبان نیز در این راستا به وظیفه خود عمل کرده است، متأسفانه یک سال است که این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایل مختلف معطل‌مانده است.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه تأکید کرده است که این مسئله یک موضوع بسیار مهم و کلیدی برای اقتصاد کشور است چنانکه در لیست سیاه قرار بگیریم می‌تواند ضربه سنگینی به اقتصاد کشورمان باشد. متأسفانه ” FATF” را سیاسی کرده‌اند و این مسئله قطعاً به ضرر کشور است و مردم بایستی نسبت به ابعاد مختلف آن اطلاع و آگاهی داشته باشند و همه مسئولین و فعالان اقتصادی وظیفه‌دارند که تبعات آن را برای مردم تبیین و تشریح کنند.

 

 

FATF یک دام انتخاباتی است

مهدی محمدی، کارشناس سیاسی اصولگرا درباره لوایح FATF معتقد است که یک دام انتخاباتی است که دولت برای تغییر زمین‌بازی انتخابات از ناکارآمدی اقتصاد به موضوعات دیگر آن را سر زبان‌ها انداخته است.

 

واقعاً مسئله اصلی کشور الآن لوایح FATF است؟ برای سیستم بانکی که حتی بانک مرکزی آن تحت تحریم‌های تروریستی امریکاست، FATF بناست چه معجزه‌ای بکند؟

 

خیلی ساده و روشن: دولت برای تغییر زمین‌بازی انتخابات از ناکارآمدی اقتصادی به موضوعات دیگر دام پهن کرده و بسیاری هم در دام افتاده‌اند.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید