تهدید اتحادیه‌های کارگری فرانسه به افزایش اعتصاب‌های سراسری

    کد خبر :661499

چندین اتحادیه مهم تجاری و کارگری فرانسه با صدور بیانیه‌ای هشدار داده‌اند در صورتیکه پاریس از طرح تغییر نظام بازنشستگی کوتاه نیاید، اعتراضات و اعتصاب‌های سراسری را چندین برابر می‌کنند.

 

در حالیکه اتحادیه میانه‌رو «کنفدراسیون دموکراتیک کار» فرانسه (CFDT) خواستار توقف اعتصاب‌های سراسری در دوران کریسمس شد، چهار اتحادیه کارگری دیگر فرانسه از جمله اتحادیه «کنفدراسیون عمومی کار» (CGT) که شامل کارکنان بخش ریلی و حمل و نقل می‌شود، روز گذشته (یکشنبه) تهدید کردند در صورتیکه دولت پاریس از طرح خود برای تغییر در نظام بازنشستگی عقب‌نشینی نکند، اعتراضات و اعتصاب ها را افزایش خواهند داد.

 

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت فرانسه در طرح جدید خود برای تغییرات در قوانین بازنشستگی پیشنهاد داده است که افراد برای آنکه به طور کامل از مزایای بازنشستگی برخوردار شوند، در مقایسه با قوانین فعلی، دو سال بیشتر کار کنند. ماکرون همچنین در صدد است که در قانون جدید حقوق ماهیانه کارگران بازنشسته را کاهش دهد.

 

این اقدام دولت فرانسه با واکنش تند اتحادیه‌های تجاری این کشور روبرو شده است و از کارکنان خود خواسته‌اند تا فردا (سه‌شنبه)، دور جدیدی از اعتراضات گسترده را آغاز کنند.

 

به گزارش فارس،مقام‌های فرانسه نگرانند که هرج و مرج و اختلالاتی که از تاریخ پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه)، این کشور اروپایی را فلج کرده، تا پایان سال جاری میلادی ادامه داشته باشد.

 

چهار اتحادیه کارگری در بیانیه‌ای مشترک در خصوص تداوم اعتصاب‌ها تا پایان سال جاری میلادی اعلام کردند: «فدراسیون‌های CGT ریلی، حمل و نقل، معادن و انرژی و صنایع شیمیایی می‌گویند که دولت یک هفته وقت دارد تا عقب‌نشینی از پروژه خود و آغاز مجدد مذاکرات واقعی را برای بهبود نظام فعلی (بازنشستگی) اعلام کند».

 

این بیانیه ادامه می‌دهد: «در صورتیکه نخست‌وزیر (فرانسه)، همچنان اصرار داشته باشد که “کشور مختل شده اما مسدود نشده است”، آنوقت کارکنان بخش دولتی و خصوصی به این نتیجه‌گیری می‌رسند که باید تجمعات و اعتصاب‌های خود را افزایش دهند و درخواست‌ها برای اعتصاب تمامی شرکت‌ها را چندین برابر کنند و بیش از پیش سطح اعتراضات را افزایش دهند».

 

با اینحال، «فیلیپه مارتینز» رهبر CGT منکر شده است که این بیانیه یک اولتیماتوم بوده و در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «بی اف ام» گفت: «اگر دولت از طرح خود عقب‌نشینی کند و ما با جدیت درباره چگونگی بهبود این سیستم گفت‌وگو کنیم….همه‌چیز خوب پیش خواهد رفت در غیراینصورت اعتصاب‌کنندگان روزهای پنجشنبه و جمعه درباره اقداماتی که قرار است انجام دهند، تصمیم‌گیری می‌کنند».

 

وی در پاسخ به اینکه آیا حمل و نقل در دوران کریسمس در فرانسه مختل خواهد شد، گفت: «امروز، نمی‌توانم چیزی به شما بگویم، این سؤال باید به نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این جمهوری (فرانسه) ارجاع داده شود».

 

با اینحال، «کنفدراسیون دموکراتیک کار» فرانسه (CFDT ) با نزدیک شدن کریسمس، روز گذشته خواستار توقف اعتصاب‌ها شد اما در ادامه خواستار ادامه اعتصاب‌ها از ماه ژانویه 2020 (دی ماه) در صورتی شد که دولت از طرح خود در خصوص تغییرات نظام بازنشستگی صرفنظر نکند.

 

از تاریخ پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه)، اعتصاب‌های گسترده و تظاهرات‌های صدها هزاران نفری در شهرهای مختلف فرانسه در اعتراض به سیاست‌های «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برگزار شده است و این اعتصاب‌ها و اعتراضات موجب مختل شدن حمل و نقل عمومی و فعالیت‌های مدارس و ادارات فرانسه شده است.

 

«ادوارد فیلیپه» نخست‌وزیر فرانسه در مصاحبه با «پاریزین دیمانش» تصریح کرد که هفته آینده با اتحادیه‌ها دیدار خواهد کرد و از همه می‌خواهد که در آستانه کریسمس، مسئولیت خود را برعهده بگیرند.

 

وی تصریح کرد: «فکر نمی‌کنم که فرانسه بپذیرد که افرادی در این لحظه، بتوانند آنها را (از مزایای استفاده از حمل و نقل عمومی) محروم کند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید