۴۰۰ هزار نفر بازنشسته‌ مشاغل سخت و زیان‌آورند

    کد خبر :658228
۴۰۰ هزار نفر بازنشسته‌ مشاغل سخت و زیان‌آورند

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه‌شدگان و کارکنان سازمان تامین اجتماعی به قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و گفت: حذف شرط سنی در قانون دهه ۸۰ باعث خروج تعداد بسیاری از محیط کار شد. از دیگر سو متاسفانه در برخی مقاطع فشارهای مضاعفی به وجود آمد تا برخی به ناحق از این حق بهره مند شوند و به صندوق لطمه وارد شود.

 

موسوی در نشست هم اندیشی اعضای کمیته‌های مشاغل سخت و زیان‌آور که در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد با بیان اینکه یکی از چالش‌های بزرگ صندوقها و سازمانهای بیمه‌ای، پایداری آنهاست گفت: در برنامه ششم توسعه، از صندوق‌های بازنشستگی به عنوان یکی از سه چالش اصلی کشور نام برده شده است.

 

وی به قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور اشاره کرد و گفت: حذف شرط سنی در قانون دهه ۸۰ باعث خروج تعداد بسیاری از محیط کار شد. از دیگر سو متاسفانه در برخی مقاطع فشارهای مضاعفی به وجود آمد تا برخی به ناحق از این حق بهره‌مند شوند و به صندوق لطمه وارد شود.

 

موسوی با اشاره به اینکه در این دولت به جز موضوع بیمه سلامت، قوانین دیگری که بارمالی سنگینی تحمیل کند مصوب نشد افزود: یکی از مسائل مهم بار مالی قوانین است. باید تلاش کنیم جایی که بارمالی دارد در صدور احکام و نظرات به گونه‌ای عمل کنیم که بارمالی ایجاد نکنیم و در تصمیم گیری‌ها حضور فیزیکی داشته باشیم. از برخی ادارات شنیدیم مدیر استان به عنوان رئیس کمیته مشاغل سخت و زیان آور حضور ندارد و کارشناسی‌ها چندان دقیق نیست. باید در صدور آراء در کمیته‌ها دقت ویژه داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: حدود ۴۰۰ هزار نفر بازنشسته سخت و زیان‌آور هستند. گفتمان سازی در حوزه بیمه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از وظایف و مسئولیت‌هایی است که به ما در معاونت فرهنگی سپرده شده و روی موضوع سخت و زیان آور هم در سال جاری تمرکز داریم.

 

به گزارش ایسنا، مظفری، مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه ماهیت قانون مشاغل سخت و زیان‌آور صیانت از سلامت نیروی کار است گفت: رویکرد فصل چهارم قانون کار، ایمنی فنی محیط کار و حفظ سلامت نیروی کار در مخیط کاری است.

 

وی افزود: عمده موارد قانونی در قاب پیشگیری تعریف نشده و باید نگاه ما به قوانینی که رویکرد پیشگیری دارند معطوف شوند. متاسفانه بیشتر نگاه غرامت محوری و حمایت پس از وقوع آسیب‌های شغلی پررنگ است.

 

مظفری با اشاره به محتوای فصل چهارم قانون کار گفت: در ماده ۸۷ قانون، رویکرد قانونگذار پیشگیرانه است و تاکید دارد ملاحظات ایمنی باید قبل از احداث کارگاه دیده شود.

 

وی ادامه داد: در موضوع زیان آوری مشاغل، باید به اصلاح محیط های کاری توجه کرد. مشاغل گروه الف، مشاغلی هستند که صفت سخت و زیان آوری با ماهیت شغل وابستگی دارد اما می توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آن‌ها را حذف کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید