وقتی سینما مرتکب قتل می‌شود

    کد خبر :658132
وقتی سینما مرتکب قتل می‌شود

علیرضا حمیدین کارگردان «ته بلیط» با اشاره به اینکه این نمایش از سینماهای سوخته و فیلم های نوستالژیک حرف می‌زد از تغییر مناسبات جذب مخاطب در تئاتر و سینما انتقاد کرد.

 

علیرضا حمیدین کارگردان نمایش «ته بلیط» که در تماشاخانه ملک روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: «ته بلیط» درباره ۷ کاراکتری است که از مرگ برگشته اند و درحال تعریف داستان زندگی و چگونگی مرگشان در یک سینمای سوخته هستند. همه این افراد عاشق سینما بوده اند و دلیل مرگشان هم چه به لحاظ فیزیکی و چه معنوی سینما بوده است.

 

وی درباره انتخاب سینمای سوخته به عنوان محل وقوع داستان توضیح داد: زمانی که شروع به نگارش نمایشنامه کردم تصورم این بود که تنها سه سینمای سوخته داریم اما زمانی که تحقیق کردم، متوجه شدم که در تهران نزدیک به ۱۲ سینمای سوخته وجود دارد که تنها ۵-۶ سینما در لاله زار است و اکثرا در پروسه تغییر کاربری سوخته اند. نکته دیگری که در انتخاب این ایده مهم بود حضور تنهایی افراد در سینما است چون همیشه این سوال برایم مطرح بود که آدم ها چرا تنها به سینما می آیند که البته در مقطعی هم خود من این عادت را داشتم.

 

حمیدین درباره ویژگی های دیگر نمایش بیان کرد: اولین شخصیت نمایش متولد ۱۳۰۵ یعنی زمانی که اولین سینما در ایران افتتاح شد، است و کوچکترین کاراکتر نمایش متولد ۱۳۷۸. در نمایش «ته بلیط» تصویرهایی از «کازابلانکا» تا «متری شیش و نیم» را شاهد هستیم و نمایش نیز با سکانس ابتدایی فیلم «مسافران» بهرام بیضایی شروع می شود.

 

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: این نمایش ادای دین من به سینماست چون معتقدم با وجودی که در سال های اخیر پول های زیادی در سینما جابجا می شود اما حال سینما خوب نیست و مساله ای که من را اذیت می کند سقوط سریع تئاتر به همین سمت است. متوجهم که باید مخاطبان را به نمایش های روی صحنه جذب کنیم اما اینکه بخواهیم به هر طریقی این کار را انجام دهیم، آزار دهنده است. گروه های مستقل تئاتر نیاز به دیده شدن دارند اما متاسفانه کالاهای فرهنگی دارند از سبد خرید مردم کنار گذاشته می شوند و تنها نمایش هایی مورد استقبال قرار می گیرند که از راه های غیرمعمول جذب مخاطب کنند.

 

شادی شاه علی، امیرمنصور اسفندیاری، محمد شریفی، سهند سلطانی، بهاره قهرمانی، سینتیا سرکیس وارطانیان و با معرفی درسا ارمند و جواد سحر بازیگران «ته بلیط» هستند. این نمایش با صدای روزبه حصاری، بانیپال شومون و علیرضا حمیدین روایت می‌شود.

 

نمایش «ته بلیط» از ۷ آذر روی صحنه تماشاخانه ملک به آدرس خیابان شریعتی، خیابان ملک (نرسیده به بهار شیراز)، نبش خیابان وزوایی، پلاک ۱۳ رفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید