ابلاغ آیین‌نامه تشکیل ستاد هماهنگی مناسب‌سازی کشور برای معلولان

    کد خبر :657354
ابلاغ آیین‌نامه تشکیل ستاد هماهنگی مناسب‌سازی کشور برای معلولان

معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور برای معلولان را مشتمل بر ۱۶ ماده ابلاغ کرد.

 

اسحاق جهانگیری‌ معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور برای معلولان را مشتمل بر ۱۶ ماده ابلاغ کرد.

 

براساس این آیین نامه که در جلسه ۱۰ آذر هیئت وزیران به تصویب رسید، ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور که به منظور نظارت و هماهنگی درخصوص مناسب سازی و دسترس پذیری کشور برای معلولان تشکیل می شود مکلف است بر امر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌های مربوط، نظارت و گزارش های اقدامات آنها را بررسی کند.

 

مطابق این آیین‌نامه، کلیه دستگاه‌های مشمول موظف‌اند حداکثر ظرف سه سال ساختمان‌ها و اماکن مربوط را برای دسترس‌پذیری معلولان به خدمات، مناسب‌سازی کنند.

 

هم‌چنین، سازمان ملی استاندارد ایران مکلف است ظرف سه ماه با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تدوین استانداردهای طراحی درگاه‌ها و وبگاه‌های الکترونیکی (سامانه های ارائه خدمات الکترونیکی) کلیه دستگاه‌های مشمول جهت مناسب سازی و دسترس پذیری افراد دارای معلولیت اقدام کند.

 

افزون بر این، وزارت صمت باید تمهیدات لازم را برای تأمین خودروهای مورد نیاز معلولان و خدمات پس از فروش آن از طریق شرکت های خودروساز داخلی یا شرکت های کاربری‌ساز (مناسب‌سازی خودرو) و یا واردات، انجام دهد.

 

تولید برنامه های آموزشی و آگاه سازی مرتبط با مناسب سازی و پخش رایگان حداقل یک ساعت در هفته، از جمله وظایف سازمان صدا و سیما با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی کشور است.

 

مناسب‌سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل ونقل عمومی و مبلمان شهری برای معلولان از سوی شهرداری‌ها و دهیاری های سراسرکشور، از دیگر اصول این آیین‌نامه است.

 

هم‌چنین، وزارت‌خانه های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظفند صدور مجوز احداث و بهره‌برداری مجتمع های رفاهی بین جاده ای، پایانه های مسافر بری دریایی، هوایی، زمینی و ریلی را به مناسب سازی، مشروط کنند.

 

به گزارش مهر، سازمان برنامه و بودجه کشور نیز مکلف است در فرآیند اخذ و ارتقاء پایه شرکت‌های پیمانکار، گذراندن دوره آموزشی یا بازآموزی ضوابط و مقررات مناسب سازی را لحاظ کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید