سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه:

اثرات بلاهای طبیعی ناشی از تغییر اقلیم از توان ما فراتر رفته است

    کد خبر :656868
اثرات بلاهای طبیعی ناشی از تغییر اقلیم از توان ما فراتر رفته است

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه گفت: ما با تمام توان برای کاهش آسیب مردم از بلایای طبیعی مرتبط با اقلیم تلاش می‌کنیم اما این عواقب بسیار بزرگ‌تر از توان ماست.

 

سارا الزوقری، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه، با اشاره به حقوق و قوانینی که باید در مخاصمات مسلحانه رعایت شود گفت: زمانی باور بر این بود که حقوق بین‌المللی بشردوستانه [حقوقی که باید در جنگ‌ها و مخاصمات مسلحانه رعایت شود] باید به نظامیان یا پلیس آموزش داده شود یا بعدتر به حقوقدانان یا نهایتاً خبرنگاران؛ اما حالا از این دیدگاه عبور کرده‌ایم و معتقدیم افکار عمومی و مردم عادی هم نیاز دارند که بیشتر درباره این موضوع بدانند.

 

الزوقری افزود: به هر حال این مردم هستند که در اثرات ناشی از جنگ زندگی می‌کنند و باید درباره حقوقشان در آنچه برایشان اتفاق می‌افتد بدانند.

 

وی ادامه داد: مدتها افکار عمومی را نادیده گرفته‌ایم. برای سالها این گونه اندیشیده‌ایم که افکار عمومی و مردم عادی علاقمند به حقوق بین الملل بشردوستانه نیستند اما وقتی به واقعیت روی بیاوریم، و به جهان واقع نگاه کنیم خواهیم دید که خیلی از همین مردم عادی در نقاطی از زندگی‌شان در یمن یا جاهای دیگر درگیر جنگ شده‌اند یا حتی خود به نیروهای متخاصم بدل شده‌اند، حال در هر سویی که بوده‌اند و به هر دلیلی که جنگیده‌اند اگر بیشتر درباره حقوق و قواعد جنگ می‌دانستند می‌توانست برای همه خیلی مفید باشد.

 

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه تأکید کرد: البته ما بیشترین تلاشمان را می‌کنیم که مخاطب عمومی مطلع درباره این موضوع داشته باشیم اما می‌دانید که این خیلی موضوع سنگینی برای آموزش به همگان است. برای آنکه به مخاطب عادی ارائه شده و آموزش داده شود باید در شرایطی سهل‌الوصول‌تر و به زبانی ساده‌تر و همه‌فهم‌تر ارائه شود. از سوی دیگر اثبات ضرورت آگاهی از این حقوق به عموم مردم هم بسیار دشوار است.

 

الزوقری افزود: همچنین باید از روش‌های متفاوت و ابزارهای متفاوت استفاده کرد. ما این کار را می‌کنیم، مثلاً در شبکه‌های اجتماعی پیام‌های خیلی ساده می‌دهیم. برای مثال پیام‌های کوتاهی همچون به بیمارستان‌ها حمله نکنید و … این‌ها مواردی از آموزش ماست که می‌تواند با مخاطب عادی هم ارتباط برقرار کند.

 

وی یادآور شد: همچنین می‌دانیم پنجره توجه آدم‌ها کوچک شده و آدم‌ها روزانه هزاران پیام دریافت می‌کنند. چگونه ما باید از میان آن‌ها پیام خودمان را نشان بدهیم؟ ما بیشترین تلاشمان را می‌کنیم و در این راه از افراد تاثیرگذار کمک می‌گیریم.

 

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه درباره بی‌طرفی به عنوان یکی از اصول هفتگانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و امکان بی‌طرفی خبرنگاران یک کشور یا گروه در حین مخاصمه مسلحانه نیز گفت: صادقانه بگویم، اولاً که ما می‌فهمیم که همه روزنامه‌نگاران نمی‌توانند بی‌طرف باشند چون برخی از آن‌ها برای مبادی رسانه‌ای خاصی کار می‌کنند و این از نظر ما مشکلی نیست. درواقع اصلاً فکر نمی‌کنم حتی یک رسانه‌ بتوان یافت که دیدگاه یا خط سیاسی خاصی را دنبال نکند اما تلاش ما این است که تا حد ممکن در گزارش کردن حرفه‌ای باشیم. از سوی دیگر پیام از سمت ما یک پیام است و آن هم خیلی انسانی است. به همین دلیل ما برای ارسال پیاممان به مخاطبی که یک رسانه دارد اهمیت می‌دهیم. به همین دلیل حتی به اینکه خبرنگار با رسانه رسمی خاصی کار کند هم اهمیت نمی‌دهیم چرا که گاهی روزنامه‌نگاران آزاد با چندین رسانه کار می‌کنند مخاطبان و ارتباطات بیشتری دارند و ما تفاوتی بین روزنامه‌نگار آزاد و خبرنگاران رسانه‌های رسمی قائل نیستیم.

 

الزوقری همچنین درباره وضعیت هشدار آمیز محیط زیست در منطقه خاورمیانه به عنوان یک چالش جدی این منطقه گفت: گفته می‌شود با مشکلات محیط زیستی و تغییر اقلیم، جهان به نقطه بی‌بازگشت رسیده است اما علیرغم فهم اهمیت این موضوع هنوز یک سازمان مردم‌نهاد تخصصی درباره تغییر اقلیم شکل نگرفته است. با این حال در واقعیت می‌بینیم درگیری مردم با این مساله و ارتباط دوسویه آن با تعارضاتی که در منطقه هست روز به روز بزرگ‌تر می‌شوند و این مساله در جدی‌تر شدن عواقب نیز به چشم می‌آید.

 

وی تأکید کرد: کشورهای پایدارتر توانایی بیشتری برای برنامه‌ریزی و اقدام و تلاش در این راستا دارند اما کشورهایی که درگیر تعارض و جنگ هستند این بخت را ندارند و شرایط برای مردمشان مرتبا دشوار و دشوارتر شده است. از سوی دیگر اگر شما هم‌اکنون در کشوری باشید که یک بار از حادثه‌ای همچون سیل یا هر بحران دیگری آسیب دید، حال اگر بار دیگر سیل بیاید این بار تنها مردم را نمی‌کشد و ساختمان‌ها را خراب نمی‌کند، بلکه زمین‌های کشاورزی را هم از بین می‌برد و مردم وقتی به خانه و منطقه خود برگردند هم دیگر نمی‌توانند کشت و کار کنند چرا که خاک تغییر کرده و آسیب دیده است، بسیاری چیزها در زندگی آن‌ها تحت الشعاع قرار گرفته و دام‌هایشان و مزارعشان و همه چیز زندگی‌شان حالا عوض شده است.

 

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه با اشاره به خشکسالی، توفان‌های شن و دیگر شرایط حدی اقلیمی گفت: این‌ها مسایلی است که همین الان در عراق و خیلی جاهای دیگر با آن درگیر هستیم و آسیب‌های ناشی از آن باعث شده بسیاری از مردم به آب تمیز و بهداشتی دسترسی نداشته باشند. گاهی حتی سیستم آبرسانی به طور کامل آسیب دیده است. موضوعی که به نوبه خود باعث شده میزان بیماری و سطح بیماری بالاتر برود و حتی دیفتری و وبا شیوع پیدا می‌کند و بسیاری از بیماری‌های عفونی فراگیر می‌شود چون خیلی چیزها دیگر سر جای طبیعی خود نیست و سیستم بهداشت و درمان ضعیف است و در این شرایط آب هم آلوده است.

 

الزوقری با بیان اینکه وقتی آب و غذا نباشد مردم مهاجرت می‌کنند و این عواقب خود را دارد گفت: آنچه ما به عنوان صلیب سرخ جهانی انجام می‌دهیم آن است که خیلی سریع اقدام کنیم و مثلاً وقتی پمپ‌های آب از بین می‌رود باید تلاش کنیم به منطقه برویم و آن‌ها را به سرعت تعمیر کنیم. در حوزه خدمات درمانی و تأمین آب سالم و دارو و مواردی از این دست تا جایی که بتوانیم چنین خدماتی را انجام می‌دهیم تا آسیب بیشتری به مردم نرسد اما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که عواقب اثرات اقلیمی و حوادث بسیار بزرگ‌تر از توان ماست و از منابع سازمانی ما خارج است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید