تصویب طرح راهکار دو دولتی در مجلس نمایندگان آمریکا

    کد خبر :655574

قانونگذاران آمریکایی در مجلس نمایندگان این کشور،‌ طرحی را برای تاکید بر لزوم اجرای راهکار دو دولتی برای پایان دادن به مناقشات فلسطین اشغالی تصویب کردند.

مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه جمعه، در اقدامی مخالف سیاست‌های «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور این کشور در قبال رژیم صهیونیستی، طرحی را در حمایت از راهکار دو دولتی برای مناقشات فلسطین اشغالی تصویب کرد.

 

به گزارش فارس، طرح حمایت از راهکار دو دولتی با 226 رای موافق و 183 رای مخالف تصویب شد و در کنار آن نیز متممی برای تاکید مجدد بر پایبندی ایالات متحده به ارائه حمایت نظامی به رژیم صهیونیستی، به این طرح اضافه شد.

 

به نوشته پایگاه خبری «هیل» با تصویب این طرح، مجلس نمایندگان آمریکا مخالفت خود را با هرگونه طرح صلح ترامپ که در آن تاسیس دولت مستقل فلسطینی درج نشده باشد، اعلام کرد.

 

این طرح بعد از آن تصویب شد که اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با اقدامات امتیازی ترامپ به رژیم صهیونیستی – از جمله انتقال سفارتخانه به قدس اشغالی، به رسمیت شناختن حکومت این رژیم بر بلندی‌های جولان و قطع حمایت‌های آمریکا به سازمان‌های فلسطینی – مخالفت کرده و آنها را تضعیف‌کننده راهکار دو دولتی عنوان کرده بودند.

 

طرح حمایت از راهکار دو دولتی اکنون باید به مجلس سنا، که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، برود اما احتمال تصویب شدن آن کم است.

 

پیش از این نیز «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در ماه نوامبر گفته بود که دولت ترامپ قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و اراضی خصوصی فلسطینی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.

 

راهکار دو دولتی راه حلی است که مورد حمایت سازمان ملل متحد و کشورهای زیادی قرار دارد و از زمان کنفرانس مادرید در سال 1991 و پیمان‌های اسلو در سال‌های 1993 و 1995 میان سازمان آزادی بخش فلسطین و رژیم صهیونیستی مطرح شد.

 

مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی به دلایل گوناگون از جمله ادامه شهرک‌سازی اشغالگران در مناطق فلسطینی تاکنون با شکست روبرو شده است. تشکیلات خودگردان فلسطین اصرار دارد که مرزها باید طبق توافق ۱۹۶۷ باشد و دست‌کم ۲۲ درصد از سرزمین‌های تاریخی فلسطین به آنها برگردد. اما اسرائیل در بخشی از این مناطق، به‌ویژه در کرانه‌ باختری شهرک‌سازی کرده و حاضر نیست که آنها را به فلسطینی‌ها واگذار کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید