پرداخت یارانه بزرگ‌ترین ظلم در حق اقتصاد و مردم ایران است

    کد خبر :647518

کارشناس مسائل اقتصادی بر این بارو است که اگر همین مقداری که در نتیجه افزایش نرخ بنزین پیش‌بینی شده و مطرح می‌شود، در بخش تولید به کار گرفته می‌شد، حدودا می‌توانست سالانه چند صد هزار شغل ایجاد کند. 40 هزار میلیارد تومان اگر سرمایه‌گذاری شود و در بخش تولید به کار گرفته شود، برای هر شغل می‌تواند به طور میانگین حدود 30 میلیون تومان درآمد به همراه داشته باشد..

 

مرتضی عزتی، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس، در ارزیابی خود از طرح دولت برای نوع هزینه کردن افزایش درآمدهای ناشی از قیمت بنزین، به انتخاب گفت: «اساسا با این‌که یارانه نقدی به مردم داده شود موافق نیستم و باید به جای دادن مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین از سوی دولت به صورت نقدی به مردم، ضروری است در زمینه امور عمرانی، توسعه و ایجاد اشتغال سرمایه‌گذاری انجام شود. باید مردم مستقیما در مشاغل مختلف مشغول به کار شوند و در نتیجه رونق اقتصادی خود مردم بتوانند زندگی خود را مدیریت کنند نه با کمک.»

 

وی افزود: «این طرح دولت موجب خواهد شد، بسیاری از پول‌هایی که می‌توانست به سمت سرمایه‌گذاری روانه شود، به سمت مصرف برود. این رخداد به هیچ‌عنوان برای بهبود وضعیت عمومی اقتصاد کشور مناسب نیست. زمانی پولی که می‌تواند در مسیر سرمایه‌گذاری هزینه شود، در مسیر مصرف قرار می‌گیرد، در همان ابتدای امر رشد اقتصادی را متوقف می‌کند.»

 

این اقتصاددان در ادامه اظهارات خود پیرامون این ادعا که طرح دولت به‌منظور اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی در دستور کار قرار گرفته، تاکید کرد: «مفهوم عدالت خود باید تعریف و تفسیر شود. این‌که پول از یک عده گرفته شود و به عده‌ایی دیگر داده شود، این امر به هیچ‌عنوان عدالت نیست. مفهوم عدالت این است که هر کس به حق خود برسد و در جایگاه خاص خود قرار داشته باشد. باید برای تحقق این هدف نیز روش‌های محاسباتی خاصی اتخاذ شود که خود نیازمند بحث و تفسیر جداگانه است.»

 

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در بخشی دیگر از گفته‌های خود تصریح کرد: «این‌که پول از مسیر رشد و توسعه خارج و به محور مصرف سوق پیدا کند، بزرگ‌ترین ظلم در حق اقتصاد و مردم کشورمان است. این امر را می‌توان در مقام ظلم به شهروندان ارزیابی کرد. شاید اکنون این مساله قابل طرح باشد که دولت قصد داشته به نوعی فشارها را کاهش دهد؛ آن‌هم به صورت کوتاه مدت اما قدر مسلم این است که چنین راهبردی در بلندمدت به هیچ‌عنوان در راستای مصالح کشور قرار ندارد. طرح دولت را بیشتر می‌توان مرهمی موقت و درمانی کوتاه مدت برای کاهش فشارها و انتقادها دانست.»

 

عزتی در بخش پایانی سخنان خود گفت: «اگر همین مقداری که در نتیجه افزایش نرخ بنزین پیش‌بینی شده و مطرح می‌شود، در بخش تولید به کار گرفته می‌شد، حدودا می‌توانست سالانه چند صد هزار شغل ایجاد کند. 40 هزار میلیارد تومان اگر سرمایه‌گذاری شود و در بخش تولید به کار گرفته شود، برای هر شغل می‌تواند به طور میانگین حدود 30 میلیون تومان درآمد به همراه داشته باشد. این امر اثرگذای و تاثیرات بسیار مثبت‌تری برای جامعه و مردم دارد تا این‌که به صورت نقد یارانه به شهروندان پرداخت شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید