«دارالفنون» به مرکز رفت و آمد نوجوانان تبدیل می‌شود

    کد خبر :645890
«دارالفنون» به مرکز رفت و آمد نوجوانان تبدیل می‌شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تلاش می‌کنیم مدرسه دارالفنون را به مرکز فعال و کانون رفت و آمد جوانان و نوجوانان تبدیل کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی  درباره آخرین وضعیت مدرسه دارالفنون اظهار کرد: دارالفنون برای ما یک مرکز بسیار مهمی از جهات مختلف است که با اسم امیرکبیر کاملا همراه است و یادآور یک تلاش جدی بر اساس مصالح ملی و در جهت رشد، تعالی و پیشرفت است که پایه‌گذار آن، امیرکبیر بوده است.

 

وی ادامه داد: امیرکبیر هزینه این فکر را پرداخت و در این مسیر شهید شد و به اعتقاد بنده هرچند دارالفنون بعداً با آن چیزی که امیرکبیر ترسیم کرده بود، یک کمی زاویه و فاصله گرفت، ولی ایده‌ای که در دارالفنون و انگیزه‌ای که در امیرکبیر وجود داشت بسیار مقدس و محترم است.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اینکه حدود 180 سال قبل، در زمانی که یک حاکمیت استبدادی بر کشور ما حاکم است، یک فردی با انگیزه دینی و عِرق ملی، چنین اقدامی انجام دهد، بسیار آموزنده و الهام بخش برای حرکت آینده است.

 

وی افزود: اینکه حدود 130 سال بعد از امیرکبیر، انقلاب اسلامی پیروز شد، با استفاده از فراز و نشیب‌ها و تجربه‌هایی بود که قبل از انقلاب، حاصل شده بود و آنچه که امیرکبیر می‌خواست در یکی از ابعاد انجام دهد، انقلاب اسلامی در تمام ابعاد یعنی استقلال کشور، نظام مردم‌سالاری دینی و بازگشت به هویت ملی، اسلامی و ایرانی تحقق بخشید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: امروز هم دارالفنون یک رسالت بزرگی برای خودش احساس می‌کند که بتواند بین نسل نوجوان و جوان با آن دیدگاه‌های اصیل و عمیق پیوند برقرار کرده و از این بستر تاریخی به تعمیق و ارتقای هویت ملی جامعه کمک کند.

 

وی افزود: بنابراین کارکردهایی که امروز دارالفنون می‌تواند داشته باشد، کارکردهای مختلفی است و در اضلاع مختلف می‌توان برای آن تعریف کرد و خوشبختانه جمعی به عنوان هیأت اندیشه‌ورز با یک نگاه همدلی و همکاری با بقیه بخش‌ها شکل گرفته است که بتوانند به ما کمک کنند تا با یک نگاه مشارکت‌جویانه بتوانیم دارالفنون را به یک مرکز فعال و کانون رفت و آمد جوانان و نوجوانان تبدیل کنیم.

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که «آیا دارالفنون موزه تعلیم و تربیت خواهد بود؟»، گفت: موزه تعلیم و تربیت دارالفنون وجود دارد و کتابخانه دارالفنون هم با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید احیا شود و مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری، ادبی و فرهنگی خواهد بود که بتواند به عنوان مرکز گفت‌وگو، تبادل نظر تعریف شود.

 

وی ادامه داد: یک بخشی هم جنبه میراث فرهنگی است که دارالفنون دارد و بازدیدهایی که دانش‌آموزان و اقشار دیگر انجام می‌دهند که همه باید در یک نگاه جامع به عنوان طرح جامع دارالفنون دیده شود و دنبال کنیم که تحقق یابد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم درباره بخش غربی دارالفنون که در آستانه تخریب به دلیل بارندگی است، اضافه کرد: بارندگی تخریبش نمی‌کند و دوستان خیلی زحمت کشیدند که در سال‌های گذشته این بنا را بازسازی و حفظ کردند و کارهای اساسی برای آن انجام گرفته است منتها بین شهرداری و میراث فرهنگی باید همکاری قوی‌تری شکل بگیرد تا بازسازی صورت گیرد.

 

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی در بازسازی این ساختمان ملاحظاتی دارد که ملاحظات درست و به‌حقی است ولی نباید این ملاحظات موجب کندی بازسازی این مجموعه شود؛ به علاوه اعتباراتی مورد نیاز است که معتقدیم باید شهرداری و میراث فرهنگی کمک کنند تا زودتر بازسازی دارالفنون تکمیل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید