آغاز مجدد غنی‌سازی در فردو/ گام چهارم کاهش تعهدات با چاشنی مذاکره/ چرا فرجامِ برجام این‌گونه شد؟

    کد خبر :640559

گروه سیاسی بازتاب: سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه از آغاز مجدد فعالیت تأسیسات هسته‌ای شهید علی‌محمدی (فردو) جهت غنی‌سازی اورانیوم خبر داد.

 

این سازمان در بیانه‌ای اعلام کرد: «با ابلاغ ریاست محترم جمهوری و رئیس شورای امنیت ملی مبنی بر آغاز فعالیت مجدد سایت فردو جهت غنی‌سازی اورانیوم، پس از انتقال مخزن حاوی دو هزار کیلوگرم uf6 از سایت شهید احمدی روشن (نطنز) به سایت شهید علی‌محمدی (فردو) و اتصال مخزن به خطوط خوراک‌دهی و انجام موفقیت‌آمیز کلیه عملیات فنی مرتبط شامل خلأ سازی نهایی کنترل ماشین‌های سانتریفیوژ و شیرها و چک نمودن سیستم‌های کنترل و اتوماسیون و راه‌اندازی بخش‌های جمع‌آوری و اتمام عملیات پسیواسیون،  پس از دقایق اولیه روز پنج‌شنبه عملیات گاز دهی زنجیره‌ها و ماشین‌های سانتریفیوژ و جمع‌آوری اورانیوم غنی‌شده در سایت فردو آغاز گردید. لازم به ذکر است کلیه اقدامات تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام پذیرفته است.»

 

 

اظهارات ظریف درباره گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان جمعه‌شب هنگام ورود به آنتالیای ترکیه به‌منظور شرکت در بیست و چهارمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در جمع خبرنگاران با ارائه توضیحاتی در مورد اقدام ایران در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، اظهار کرد:

 

«ما گام چهارم را برداشتیم. با توجه به اینکه گفته بودیم که اگر اقدامات طرف مقابل در مورد برجام به نتیجه نرسد، گام‌های بعدی را برمی‌داریم و این اقدام در همین چارچوب انجام‌شده است.

 

در همان روز اول کاهش تعهدات برجامی، رئیس‌جمهور اعلام کردند که ایران گام‌های خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی در چارچوب برجام و جهت حفظ حقوق ملت در پاسخ موارد نقض موارد توسط آمریکایی‌ها و همچنین کاستی‌ها و موارد نقضی که اروپایی‌ها که در این زمینه داشته‌اند، بر خواهد داشت ولی مذاکره نیز خواهیم کرد و در همین چارچوب از همان روز اول مذاکره را آغاز کردیم.

 

هیچ‌گاه به مذاکره، نه نگفتیم. اکنون نیز با طرف‌های مختلف که مایل هستند که برجام حفظ شود در حال گفت‌وگو هستیم. فرانسوی‌ها کماکان گفت‌وگوهایشان را ادامه می‌دهند و همچنین سایر کشورهایی که علاقه‌مند به این موضوع هستند.»

 

فراموش کردیم که هدف برجام اقتصادی بود نه اخلاقی

محمد طاهر کنعانی – دکتری حقوق دانشگاه تهران – دراین‌باره می‌نویسد: خیلی بحث شده که روح برجام چه بود؟ هدف قدرت‌های جهانی از انعقاد برجام چه بود؟ روح یک قانون یا سند بین‌المللی هدف قانون‌گذار است. روح برجام نیز هدف دولت‌های عضو است.

 

جسم برجام عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. این هدف بی‌گمان یک هدف اخلاقی و امنیتی و برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است. تنها کشوری هم که قرار بود برای اجرای برجام امتیاز بدهد آمریکا بود. هیچ کشور دیگری انتظار نبود که امتیاز مؤثری در قبال برجام بدهد.

 

اما روح برجام چه بود؟ روح برجام منطق و خصلت جامعه سرمایه‌داری یعنی منافع ملی است. هدف دولت‌های عضو برجام منافع ملی بود. هیچ‌کدام هدف اصلی‌شان اخلاقی و انسانی و برای بهروزی و سعادت بشریت نبود. هدف جذب منافع حداکثری بود.

 

با این رویکرد دقت کنیم که کدام کشور مجری اصلی برجام و محروم از مزایای برجام بود؟ تنها کشوری که از او انتظار می‌رفت تحریم‌ها را رفع و در عرصه‌های بانکی، پولی، صنعتی، هواپیما و تجارت بین‌الملل به ایران سرویس بدهد، آمریکا بود؛ و تنها کشوری هم که هیچ منافعی از برجام به دست نیاورد همین آمریکا بود! اولیای امور آمریکا فهمیدند که چه کلاهی سرشان رفته است. چین و روسیه و فرانسه و آلمان هرکدام از نمد کلاهی بافتند. به‌جز آمریکا. درنتیجه آمریکا خیلی طبیعی بود که از برجام خارج بشود. چرا به پیمانی پای بند باشد که سودش را دیگران می‌برند ولی هزینه و امتیازاتش را آمریکا می‌دهد؟

 

الآن هم دیدیم که خروج آمریکا از برجام مستلزم مرگ برجام شد و نقش آمریکا در برجام چقدر اهمیت داشت. مثل‌اینکه چند نفر دوست باهم شمال بروند و فقط یکی ویلا و اتومبیل داشته باشد. بعد دیگران هم بگویند او خودش نیاید و کلید ویلا و سوییچ اتومبیل را به بقیه بدهد.

 

به نظر من حتی اگر دموکرات‌ها به قدرت می‌رسیدند باز احتمال زیاد از برجام خارج می‌شدند. چون پس از برجام دولت ایران شرایط جنگی با آمریکا اعلام کرد. ملوانان آمریکایی را دستگیر کردند. موشک‌پرانی کردند و …

 

برای منافع ملی باید امتیازاتی که به چین و فرانسه دادند در عرصه اتومبیل‌سازی و واردات کالا و سرمایه‌گذاری در نفت و پتروشیمی به شرکت‌های آمریکایی می‌دادند. مگر آمریکا با چین و فرانسه چه فرقی دارد؟ ولی حضرات حتی از باز شدن شعبه مک‌دونالد در ایران به وحشت افتادند.

 

مثل این می‌ماند خانواده‌ای با لات محله درگیر شوند و بجای حل کردن موضوع با گنده لات همش به نوچه‌هایش باج بدهند. خوب شما که باج می‌دهید به طرف اصلی باج بدهید.

 

نکته دیگر غفلت اساسی دولت ایران از انتخابات آمریکا و وعده‌های ترامپ مبنی بر خروج از برجام بود؛ و رأی مردمی که با همین شرط ضمن عقد به ترامپ رأی دادند. ترامپ مجبور بود که از برجام خارج بشود. مرد است و قولش.

 

جناب روحانی خطاب به ترامپ می‌گفتند حالا در انتخابات چیزی گفتی و تمام‌شده چرا هنوز در فضای انتخابات هستی؟ [روحانی درباره وعده‌های انتخاباتی ترامپ قیاس نفس فرمودند]

 

نکته دیگر ماهیت برجام است. برجام معاهده نیست. چون تعهدآوری از خطوط قرمز برجام بود. ایران دنبال تنظیم برنامه عمل بود و نه معاهده. به همین خاطر سنای آمریکا آن را به‌عنوان معاهده تلقی نکرد.

 

هدف ایران این بود برجام الزام‌آور نباشد تا هر وقت فرصتی گیر بیاورد از آن خارج شود و نمی‌دانست طرف خارج می‌شود و هیچ ضمانت اجرایی هم ندارد.

 

به‌هرحال دولت‌ها دنبال مصالح ملی خودشان هستند و نه رعایت اصول اخلاقی. این‌ها سیاستمدار هستند نه پیامبر. دولت آمریکا از برجام خارج شد چون همه جورِ کلاه سرش رفته بود.

 

انتهای پیام/#

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید