جدیدترین اخبار
17 آبان 1398 ساعت 16:19 اجتماعی کد خبر :640483

فقدان «سرویس امن» جان و ادامه تحصیل «نیم میلیون دانش‌آموز روستایی» را تهدید می‌کند!

فقدان «سرویس امن» جان و ادامه تحصیل «نیم میلیون دانش‌آموز روستایی» را تهدید می‌کند!

رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: ۵۰۰ هزار دانش‌آموز روستایی در انتظار “سرویس ایمن” برای رفت‌وآمد به مدرسه هستند و در این حوزه شرکت حمل‌ونقل مناسبی وجود ندارد!

 

ماه دوم سال تحصیلی جاری هنوز به پایان نرسیده که ماجرای مدرسه رفتن‌‌های پرخطر که بیشتر سهم دانش‌آموزان مناطق محروم و روستایی است، تکرار شد.

 

همین چند روز قبل، سرویس دانش‌آموزان منطقه محروم بشاگرد دچار سانحه شد و دو دانش‌آموز جان خود را از دست دادند هر چند که این ماجرا، داستان هر سال‌ تحصیلی است؛ حکایت مدرسه رفتن‌های پرخطر، داستان تحصیل دانش‌آموزان روستایی است؛ مدارسی دور از خانه بدون سرویس امن و هنوز هم مشخص نیست دقیقا کدام بخش متولی تأمین سرویس ایمن برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان روستایی به مدرسه است؟

 

در بودجه سالانه کشور اعتباری برای تأمین سرویس دانش‌آموزان روستایی در نظر گرفته می‌شود، اما در اغلب سال‌ها این اعتبار به دلیل کسری بودجه آموزش‌وپرورش تخصیص نمی‌یابد و دانش‌آموزان با سوار شدن به ماشین‌های گذری که عمدتاً وسایل ناایمنی همچون وانت یا نیسان هستند به مدرسه می‌روند.

 

حالا قصه مشکلات سرویس مدارس روستایی یک ماجرای بلند و تکراری است، خودرو‌های ناایمنی که نه تنها مشکلات رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدرسه و دوری خانه تا مدرسه را مرهم نیستند بلکه با تصادفات گاه و بیگاهشان، جان آن‌ها را تهدید می‌کنند و مشخص نیست که هم‌اکنون واقعا متولی حمل ونقل دانش‌آموزان روستایی کدام بخش است؟

 

27 میلیارد تومان برای خرید مینی‌بوس ویژه استانهای محرومتر

 

در همین رابطه محمدرضا، ولی‌زاده؛ رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره تأمین سرویس برای دانش‌آموزان مناطق روستایی اظهار‌ کرد: وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، 27 میلیارد تومان اعتبار اختصاص برای خرید مینی‌بوس و اتوبوس برای حمل و نقل دانش‌آموزان روستایی اختصاص داده‌اند و ما استان‌های محروم تر را معرفی می‌کنیم تا این اتوبوس‌ها خریداری شود.

 

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه نیز اعتباری را برای حمل و نقل دانش‌آموزان روستایی لحاظ کرده اما خیلی کمتر از سال‌های گذشته و مبلغ آن کمتر از 100 میلیارد تومان است و با توجه به تعداد دانش‌آموزان کفایت نمی‌کند.

 

خودرو و شرکت برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان روستایی نداریم!

 

رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه درباره حمل‌و نقل دانش‌آموزان روستایی از وزارت راه و سازمان حمل و نقل جاده‌ای خواستیم شرکت‌های مرتبط با موضوع حمل‌ونقل دانش‌آموزان را به ما معرفی کنند تا به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها معرفی شوند، گفت: اما این موضوع در عمل تحقق پیدا نکرد و تعاونی‌های مسافربری معرفی شدند در حالیکه حمل و نقل دانش‌آموزی کار فنی و تربیتی است و به آموزش و مجوز لازم نیاز دارد بنابراین روی کاغذ شرکت‌هایی معرفی شده‌اند اما عملاً استان‌های ما با گزارش‌هایی که گرفتیم خودرو و شرکت مصوبی را برای حمل و نقل دانش آموزان روستایی ندارند.

 

ولی‌زاده ادامه‌ داد: از استان‌ها خواسته‌ایم، کارگروه استانی را با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش استان و رئیس سازمان حمل و نقل جاده‌‌ای برگزار کنند و در آنجا برای موضوع حمل و نقل دانش‌آموزان روستایی چاره‌ای بیندیشند.

 

وی مطرح‌کرد: وزارت راه و شهرسازی وظیفه حمل و نقل برون شهری را بر عهده دارد و باید شرکت‌هایی را معرفی کند که برای حمل و نقل دانش آموزان مجوز لازم را بگیرند، شرکت‌های تعاونی مسافربری همان‌هایی هستند که اتوبوس های مسافربری را در اختیار دارند و برای حمل و نقل دانش‌آموزان مناسب نیستند، سرویس دانش‌آموزی باید تابع آیین‌نامه مربوطه باشد و شرایط لازم را داشته باشد چرا که این کار حساسیت خود را دارد.

 

رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با تاکید بر حوزه دهیاری‌ها اعتباری را پیش بینی کرده است و برای چند استان محروم چند دستگاه اتوبوس و مینی بوس تهیه خواهد شد بر همین اساس از ادارات آموزش‌وپرورش استانها گزارش‌هایی را خواسته‌ایم تا پراکندگی جمعیت دانش‌آموزی را احصا کنند تا بدانیم باید برای کجا اتوبوس و مینی‌بوس تهیه کنیم.

 

تصادف دانش‌آموزان روستایی را تهدید می‌کند

 

ولی‌زاده با اشاره به اینکه در بحث سرویس دانش‌آموزان روستایی تا به امروز اتفاقی در مقایسه با سال‌های گذشته نیفتاده است، افزود: کارگروه ماده 19 مدتی قبل تشکیل شد و از جانب والدین مطالبه کردم که بیم آن می‌رود، دانش‌آموزان روستایی امسال هم با مخاطرات جدی برای رفت و آمد به مدرسه مواجه شوند، اگر وزارت کشور و وزارت راه به کمک آموزش و پرورش نیایند باز هم دانش‌آموزان روستایی دچار سوانح و آسیب‌های جدی در مسیر رفتن به مدرسه می‌شوند.

 

وی ادامه‌ داد: سال گذشته نیز در این حوزه اتفاقاتی داشتیم که منجر به فوت دانش‌آموزان روستایی شد بنابراین مطالبه کردیم تا حتما تدبیری برای آن اندیشیده شود، آموزش و پرورش خودرو و راننده ندارد و کارفرما است و به نیابت از والدین درخواست خدمات می‌کند.

 

عدم تعامل و همدلی در هماهنگی بین‌بخشی!

 

رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که علت عدم همراهی برای تامین سرویس مورد نیاز دانش‌آموزان روستایی چیست، گفت: هماهنگی بین بخشی مشمول مرور زمان، عدم پایبندی به قوانین و مقررات، عدم تعامل و همدلی بین دستگاه‌های ذیربط است، حمل و نقل روستایی و شهری اگر مورد توجه باشد باید به وضعیت دانش‌آموزان روستایی توجه کرد سال گذشته دو دختر دانش‌آموز با مینی‌بوس‌که معاینه فنی نداشت و طبق گزارش پلیس راه اعتیاد راننده مثبت بود، جان خود را از دست دادند.

 

ولی‌زاده بیان‌کرد: این دانش‌آموزان و سوانح را می‌بینیم و باید تعهد کاری و تعامل بین وزارتخانه‌های راه، آموزش‌و پرورش و کشور گسترش یابد، آموزش و پرورش دست نیاز خود را به سمت وزارت کشور و راه گشوده است تا کمک کنند و خودروی لازم را برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان اختصاص دهند.

 

500 هزار دانش‌آموز روستایی در انتظار سرویس امن

 

وی بیان‌کرد: آمار جدیدی که از استان‌ها گرفته‌ایم، 500 هزار دانش‌آموز روستایی نیازمند خودرو برای رفت و آمد به مدرسه هستند.

 

به گزارش تسنیم؛ رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که عدم تأمین خودرو در ترک تحصیل دانش‌آموزان چه تاثیری دارد؟ متذکر شد: دختران دانش‌آموز می‌گویند نیاز به سرویس برای ادامه تحصیل دارند و اگر عوامل تسهیل‌کننده رفتن به مدرسه فراهم نشود می‌تواند یکی از دلایل عدم تحصیل باشد، آموزش‌و پرورش وظیفه دارد تحصیل رایگان را فراهم کند و وزارتخانه‌های دیگر نیز باید به کمک کنند تا این خدمات را بهتر ارائه کنیم.

 

ولی‌زاده ادامه‌ داد: ما چانه‌زنی، رایزنی و مطالبه‌گری از وزارت کشور و راه را در دو حوزه حمل و نقل شهری و برون‌شهری داشتیم در حوزه شهری، 2 میلیون و 900 هزار دانش‌آموز از سرویس استفاده می‌کنند و در حوزه برون‌شهری 500 هزار دانش‌آموز روستایی به سرویس نیاز دارند و خدمت‌رسانی به آنها برای دستگاه‌های اجرایی کاری ندارد اگر همت کنند و پای کار بیایند.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • صادرات رب گوجه فرنگی به روسیه
  • کاهش دکل‌های نفتی آمریکا برای چهارمین هفته متوالی
  • جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا برگزار شد
  • اعمالی که منجر به اخلال در نظم می‌شود به موجب قانون جرم است
  • اولین واکنش بورس به افزایش قیمت بنزین: شاخص ۲۰۸ واحد افت کرد
  • ربیعی: طرح معیشت اقشار کم‌درآمد مقطعی نیست و پرداخت‌ها منظم و هر ماه خواهد بود
  • رئیس سابق سیا: ذخایر ارزی سعودی‌ها در حال تمام شدن است
  • دولت براساس اختیارات قانونی خود اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده است
  • وحشت مهمانداران آمریکایی از بوئینگ 737
  • یارانه‌‌ جدید چطور پرداخت می‌شود؟
  • در دومین جلسه تحقیقات استیضاح ترامپ با حضور سفیر سابق آمریکا چه گذشت؟
  • اثر افزایش قیمت بنزین بر قیمت کالا ناچیز است
  • آلمان سریالی با موضوع «برجام» می‌سازد
  • اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمورد مسئولیت شناسایی اقشار کم درآمد
  • نفت 63 دلاری شد
  • صربستان هم به جمع خریداران طلا در بازار جهانی پیوست
  • آخرین وضعیت تولید پراید تا مهر‌۹۸
  • لزوم فروش برند سرخابی‌ها تا پایان سال
  • صادرات قیر ممنوع نیست
  • برق اضافه استخراج کنندگان رمزارزها خریداری می‌شود
  • فولادسازان روش خرید از معادن را اصلاح کنند
  • اعتراض فیلمساز ایرانی به حذف فیلمش از اسکار
  • از تردد غیرضرور در آزادراه تهران – قم و محورهای لواسانات خودداری کنید
  • کمتر از ۴۰ درصد پزشکان کارتخوان نصب کرده اند
  • یارانه نقدی آبان فردا پرداخت می‌شود
  • ادامه تجمع‌های اعتراضی در واکنش به تغییر قیمت بنزین
  • نرخ دلار به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید
  • 10 نکته دربارۀ داستان بنزین
  • احتمال برگزاری نشست مشترک روحانی با مجلس درباره افزایش قیمت بنزین
  • راهداری: با کامیوندارانی که قصد افزایش قیمت کرایه داشته باشند، برخورد قانونی می‌کنیم