مخالفان و موافقان او چه نظری دارند؟!

ماجرای سخنان جنجالی همسر حداد عادل/ آیا طیبه ماهرو زاده برای تحصیل فرزندش مدرسه غیرانتفاعی تأسیس کرد؟

    کد خبر :636253
طیبه ماهرو زاده همسر غلامعلی حداد عادل

گروه اجتماعی بازتاب: جمهوری اسلامی در عرصه آموزش‌وپرورش شکست‌خورده است! این جمله تکان‌دهنده خلاصه توافقی است میان مجری برنامه زاویه با طیبه ماهرو زاده که هم خود عضو شورای عالی آموزش‌وپرورش است و هم همسرش غلامعلی حداد عادل از مؤلفان کتاب‌های درسی و نقش‌آفرینان نظام آموزش‌وپرورش کشور!

 

ماهرو زاده تصریح می‌کند که حتی در دو دهه گذشته نیز مدرسه‌ای نیافته است که بتواند از حداقل‌های امنیت و سلامت برای تحصیل فرزندش برخوردار باشد. امری که او را به‌سوی تأسیس مدارس غیرانتفاعی فرهنگ سوق داده است؛ اما چرا امروزه با آموزش‌وپرورشی ورشکسته مواجه هستیم؟!

 

 

تصمیم گیران آموزش‌وپرورش نگاهی توهم آلود به این دستگاه داشتند

 

مهران صولتی – دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی – در نقد سخنان خانم ماهرو زاده می‌نویسد:

 

تصمیم سازان آموزش‌وپرورش در دوران بعد از انقلاب فاقد یک نگاه سیستمی به تحولات جامعه بودند. نمی‌شود اقتصادی رانتی، سیاستی اقتدارگرا و فرهنگی بسته داشت ولی در عوض فرزندانی خوب و رشید تربیت کرد!

 

تصمیم گیران آموزش‌وپرورش از ابتدا نگاهی توهم آلود نسبت به انتظارات خود از این دستگاه داشتند. پرورش نسلی توانمند و اخلاق مدار درحالی‌که شرایط اولیه زندگی از بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان دریغ شده است صرفاً خیالاتی فریبنده است!

 

بعد از گذشت چهل سال هنوز مشخص نیست که آموزش‌وپرورش به دنبال تربیت شهروندانی صادق و متعهد است یا پرورش کسانی که می‌توانند با ریاکاری از فرصت‌های هر چه بیشتر برای پیشرفت شخصی استفاده کنند!

 

خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش و جلوه‌های آن ازجمله پولی شدن آموزش، طبقاتی شدن مدارس، کم‌رنگ شدن اصل عدالت آموزشی و افت کیفی مدارس دولتی در انقلابی که قرار بود مستضعفان وارثان حقیقی آن باشند!

 

چیرگی ایدئولوژی بر برنامه‌ریزی‌های آموزشی موجب غلبه شعارزدگی و خیال‌پردازی در آموزش‌وپرورش شده است. غفلت از چیزی که زیر عنوان ” برنامه درسی پنهان”، روایت واقعی زیست روزمره دانش‌آموزان را در مدارس تشکیل می‌دهد!

 

سیطره سیاست بر عرصه آموزش‌وپرورش در چهل سال گذشته موجب به حاشیه رفتن متخصصان، کناره‌گیری منتقدان، مداخله نمایندگان و به‌تبع آن تغییر نقش این نهاد از محور توسعه به دستگاهی متورم، ناکارآمد و سربار شده است!

 

پدیده کنکور موجب به حاشیه رفتن پرورش، سطحی شدن آموزش، غفلت از خلاقیت، کم‌رنگ شدن مشارکت و هدایت دانش‌آموزان از بطن جامعه به خلوت‌خانه شده است. تربیت نخبگانی خودمحور به‌جای شهروندانی دغدغه‌مند!

 

 

آن‌قدر حدا‌د و خانواده‌اش محترم‌اند که انتظار سیاسی هم داشته باشند، اجابت می‌شود

 

محمدمهدی رحمتی – رئیس بسیج صداوسیما – در دفاع از سخنان خانم ماهرو زاده و همچنین دفاع از مدارس فرهنگ، می‌نویسد:

 

نمی‌دانم چرا حاضریم همه اتفاقات خوب را هم در درگیری‌های سیاسی جوری نقد و خرج کنیم که انگار بدترین رویدادهای دنیا هستند. گویا فراموش کرده‌ایم زمانی در همین شهر تهران جای مناسبی برای فراگیری علوم انسانی وجود نداشت.

 

راجع به فارغ‌التحصیلان مدرسه هم نمی‌دانم، آیا توقع برخی این است که یکسری ماشین شبیه به هم به جامعه تحویل بدهند. حیفم می‌آید چند مورد دیگر را هم نگویم:

 

اولاً: کاملاً برایم مشهود است که مدارس فرهنگ جایی برای پول درآوردن و یک تجارتخانه نیست بلکه محیطی برای تربیت صحیح به‌دوراز هیجان و تعصبات گوناگون است.

 

ثانیاً: دیده‌ام کسانی که به نظرم نه‌تنها شهریه‌ای نمی‌پردازند بلکه کمک هم می‌گیرند.

 

ثالثاً: من که هر بار حساب می‌کنم با شهریه‌ای که ما به مدرسه می‌دهیم نمی‌بایست چیزی برای کسی از مدیر تا هرکس در خانواده حداد باقی بماند.

 

رابعاً: با دغدغه زیادی که در مورد مدرسه دخترانم داشته‌ایم حالا که نیایش چهار سال دانش‌آموز آنجا بوده هم از لذت یادگیری و شخصیتی که در مدرسه شکل‌گرفته است راضی و خوشحالم

 

خامساً: اگر آقای حدا‌د و خانواده‌اش در فضای سیاسی هم انتظاری داشته باشند برای بسیاری آن‌قدر محترم هستند که اجابت شود؛ اما خیال همه دوستان تختِ تخت باشد که چنین توقعاتی هم نبوده و نیست.

 

سادساً: واقعاً از فیلم خانم ماهرو زاده برداشت نمی‌شود که مدرسه را برای پسرشان زده‌اند.

 

سابعاً: اگر کار فرهنگی خوبی در کشور انجام بشود و موردحمایت نهادهای متولی یا انقلابی قرار بگیرد اتفاق عجیب و غیرطبیعی نیفتاده است.

 

این موضوع حمایت را خوب است وقتی با خانواده راجع به مسائل کاری صحبت می‌کنیم برایشان توضیح دهیم یا حداقل مراقب باشیم آقازاده غیرقابل‌کنترل جدیدی به جامعه تحویل ندهیم.

 

 

توضیحات طیبه ماهرو زاده درباره برداشت‌های نادرست از صحبت‌هایش در برنامه «زاویه»

 

طیبه ماهرو زاده همسر غلامعلی حداد عادل می‌گوید: تأسیس دبیرستان فرهنگ بعد از فراغت فریدالدین از دوره دبیرستان صورت گرفته و وی در این دبیرستان تحصیل‌نکرده است.

 

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرده است: اشاره به تحصیل وی صرفاً به‌منظور بیان وضعیت نامطلوب رشته علوم انسانی در آن زمان بوده و این مطلب با دقت در صحبت اینجانب به‌روشنی قابل‌اثبات است.

 

وی افزوده است: در برنامه به‌صراحت گفته شد که مدارس دولتی فرهنگ (که تعداد آنها در حال حاضر در حدود یک‌صد مدرسه تخمین زده می‌شود و باعث توسعه علوم انسانی شده است) هیچ ارتباطی با موسسه غیرانتفاعی فرهنگ ندارد.

 

بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار بازتاب، فرید حداد عادل متولد ۵۲ هست و ۳ سال دبیرستان را در مدرسه شهید دانش ریاضی خوانده است و سال چهارم به مدرسه شاهد و رشته انسانی رفته است.

 

او سال ۷۱ وارد دانشگاه امام صادق شده و مدرسه غیرانتفاعی فرهنگ هم در ۷۱ تأسیس‌شده است. فرید حداد عادل بعد از فارغ‌التحصیلی در مدرسه فرهنگ مربی شده است.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید