به‌روزرسانی روند تورم در مرکز آمار

    کد خبر :631147

سری آماری تورم از سال ۱۳۱۵ تاکنون تکمیل شده و از امروز روی سایت این مرکز قرار می‌گیرد.

 

جواد حسین‌زاده در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه آمار از ریشه‌های تصمیم‌گیری در دولت‌ها است، اظهار کرد: آمارهای رسمی برای استفاده در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی ایجاد می‌شوند و ماهیت کالای عمومی را دارد. رئیس مرکز آمار ایران افزود: باید تمامی قوا همدلی لازم را داشته باشند به همین دلیل در دنیا از اوایل قرن بیستم به‌دنبال مدرن‌سازی مدل‌های آماری رفته‌‌اند.

 

سه گرایش مدرن‌سازی نظام آماری

حسین‌زاده تاکید کرد: سه گرایش برای مدرن‌سازی نظام آماری وجود دارد. در اولین گرایش، نقش محوری و مرجعیت سازمان‌های ملی آمار برای حذف موازی‌کاری پررنگ می‌شود. وی ادامه داد: همچنین حذف تدریجی آمارهای سنتی و اصلاح ساختارهای موجود گرایش‌های دیگر در این زمینه است. رئیس مرکز آمار با اشاره به اینکه در نظام آماری بهره‌وری به معنای تولید آمارهای با کیفیت بیشتر با هزینه کمتر است، گفت: برای تحقق این امر به همگرایی ملی نیاز داریم تا کارآیی و بهره‌وری در نظام آماری افزایش پیدا کند. به گفته حسین‌زاده، هزینه سرشماری‌های سنتی بالاست و به سرعت کهنه می‌شود به همین دلیل شعار امسال را همگرایی ملی برای مدرن‌سازی نظام آماری در نظر گرفته‌ایم.

 

فهرست آمارهای رسمی تهیه شد

به گزارش فارس،وی با بیان اینکه در نظام آماری مدرن باید وظایف نقش‌آفرینان روشن باشد، افزود: در دنیا فهرست آمارهای رسمی وجود دارد که این فهرست در ایران نیز تهیه شده و قرار است برای تصویب به کمیسیون شورای‌عالی آمار برود. حسین‌زاده ادامه داد: تحت کنترل بودن تولید و انتشار تحت مدیریت کیفیت برمبنای برنامه ملی آمار نیز در دستور کار است. وی تاکید کرد: تکمیل سری آماری تورم از سال ۱۳۱۵ تاکنون، امروز روی سایت قرار می‌گیرد و نرم‌افزار محاسبه‌گر تورم نیز در دسترس خواهد بود. رئیس مرکز آمار گفت: ما در تهیه آمارهای اجتماعی و فرهنگی خلأ داریم که در این زمینه امروز الگویی رونمایی شده که بر تامین نیازهای آماری فعالان این حوزه تاثیر مثبت خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید