۳۳ میلیارد پول کلاهبرداری شده به مردم برگردانده شد

    کد خبر :626380

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دامنه کلاهبرداری خدمات ارزش افزوده بسیار گسترده است و ما تنها در یک پرونده ۳۳ میلیارد که کلاهبرداری شده بود را به مردم برگرداندیم.

 

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه رونمایی از اولین اپراتور خصوصی پست ایران، در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات موجود درباره خدمات ارزش افزوده، اظهار کرد: ما دو سال است برای ساماندهی این بازار تلاش می‌کنیم؛ سه نوع خدمات در این بازار تعریف می‌شود؛ یک نوع خدمات را بعضی از کسب‌وکارها ارائه می‌دهند، مثلا بعضی از مارکت‌های آنلاین وقتی می‌خواهند اپلیکیشن بفروشند، از طریق صورت‌حساب قبض موبایل دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: البته این شیوه اشکالاتی دارد از جمله اینکه اپراتورها در برخورد با کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات، به صورت انحصاری برخورد می‌کنند و به برخی از آنها اجازه فعالیت نمی‌دهند و بعضا پلی شده که اپراتورها در برخورد و مواجهه با فعالان فضای مجازی و توسعه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات از آنها سهم‌خواهی می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مقابله با این روش‌های انحصاری توضیح داد: ما با بانک مرکزی مذاکره کردیم و شیوه‌ای به اسم دایرکت دبیت آمده که پول را می‌توانند به صورت مستقیم از حساب‌های بانکی برای کارهای خدماتی بردارند، این شیوه در حوزه اپراتورها می‌تواند با ساماندهی ادامه پیدا کند.

 

آذری جهرمی ادامه داد: عرصه دوم خدماتی مثل بازسازی صحن حضرت زهرا (س)، کمک به زلزله‌زدگان، جمع‌آوری صدقات و اصطلاحا جمع‌آوری اعانات و کارهای نیکوکاری؛ ما برای این بخش هم با ساماندهی که ضوابط داشته باشد مشکلی نداریم.

 

وی افزود: اما بخش سوم، کلاهبرداری است که با هر شیوه‌ای با اهمال‌گری انجام می‌شود و مردم ما هم آگاه نیستند که چه کلاهی سر آن‌ها می‌گذارند و اگر می‌دانستند یک ثانیه هم آن‌ها را تحمل نمی‌کردند؛ به بهانه سفر زیارتی، اینترنت رایگان، کمک به امر خیر و حتی مسائل غیراخلاقی اقدام به این کار می‌کنند؛ بسیاری از پولهایی که در این حوزه گرفته می‌شود، صرف اموراتی می‌شود که عفت عمومی را هم در فضای مجازی به هم می‌زند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که این پول‌ها اموال نادرستی است، گفت: ما دو سال است که برای مقابله با این کلاهبرداری‌ها، اقداماتی انجام دادیم، ستاره ۸۰۰ مربع راه انداختیم، پرونده قضایی تشکیل دادیم برای شرکتی که دستکاری کرده و مردم را الزاما عضو کرده بود. دامنه کسانی که عضو این خدمات ناخواسته می‌شوند هم بسیار گسترده است. دامنه کسانی که عضو این خدمات ناخواسته می‌شوند هم بسیار گسترده است و از پیرزن ۷۰ ساله تا معاون سابق وزیر ارتباطات را شامل‌ می‌شود که قبض ۹۰ هزار تومانی برایش آمده و تصور می‌کرد که قبض گوشی‌اش است.

 

آذری جهرمی ادامه داد: پنج شرکت را در این زمینه شناسایی کردیم که اعلام کردند یک شرکت پشت همه اینهاست که البته ما از پرونده‌های قضایی اطلاعی نداریم اما در نهایت ما هم در یک پرونده ۳۳ میلیارد کلاهبرداری که انجام شده بود را به مردم برگرداندیم.

 

وی افزود: یک پرنده دیگر مربوط به ۱۰۰۰ اپلیکیشن بود که با ورود پلیس فتا متوجه شدیم ۳۰۰ تا از این اپلیکیشن‌ها مربوط به مسایل غیراخلاقی است؛ اینها کسانی هستند که فضای مجازی را برای کسب‌وکارها و فعالان سالم فضای مجازی ناامن‌ می‌کنند و دل متدینین و علما را به درد می‌آورند و دوقطبی ناسالم در کشور ایجاد می‌کنند که فضای مجازی سالم است یا ناسالم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در آینده می‌بینیم که پشت این فضا چیست، گفت: این مساله ما را واداشت که به این موضوع ورود کنیم، اما با کسب‌وکارهای حلال کاری نداریم؛ چون در آن صورت دو سال پیش تصمیم یک‌شبه می‌گرفتیم؛ البته عده‌ای هم منافعشان به خطر افتاده که زور هم دارند و شروع می‌کنند به تیتر روزنامه زدن و مطلب نوشتن که وزیر ارتباطات می‌خواهد یک‌شبه ۳۰هزار شغل را تعطیل کند.

 

آذری جهرمی ادامه داد: تا دیروز که ما آمار اشتغال می‌دادیم، می‌گفتند این آمار اشتباه است، امروز مدعی می‌شوند که فقط در بخش قمار ۳۰ هزار نفر شاغل هستند. این از عجایب روزگار است. از کسانی که چنین تیترها و مطالبی را تهیه می‌کنند می‌خواهیم که آبروی خودشان را نبرند، اجازه بدهند این روند طی شود، ما هم با طمانینه پیش می‌رویم و اصراری برای این‌که کار شتاب‌زده انجام دهیم، نداریم. ما با مشورت گرفتن از صاحب‌نظران این عرصه و مشاهده بازار عمل می‌کنیم؛ البته در خصوص حق‌الناس هیچ فروگذاری نمی‌کنیم.

 

پست خصوصی با بخش دولتی با جدیت رقابت کند

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در جریان آغاز به کار رسمی نخستین شرکت پست خصوصی ایران گفت که دولت از خصوصی‌سازی در عرصه‌های خدماتی حمایت می‌کند و شرکت پست خصوصی که تازه تاسیس شده باید با دولت رقابت کند.

 

وی اظهار کرد: این‌که مدیرعامل این شرکت می‌گوید که قصد رقابت با شرکت پست را ندارد حرف درستی نیست، زیرا باید با ایجاد یک رقابت میان بخش خصوصی و بخش دولتی، کیفیت خدماتی که به مردم ارائه می‌شود، افزایش پیدا کند.

 

به گفته وی، در طول ماه‌های گذشته هرگاه دولت حرفی از رگولاتوری زده انتقادهایی درباره چرایی این موضوع مطرح شده و هر بار صحبت از خصوصی‌سازی می‌شود، به تجربه‌های ناموفق گذشته ارجاع می‌دهند. این در حالی است که ما با خصوصی سازی واقعی موافقیم و در این زمینه تلاش‌های خود را ادامه خواهیم داد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به مسئولان شرکت پست خصوصی ایران، اظهار کرد: شما باید از همان روز اول شروع به کری خواندن با شرکت پست کنید و بگویید که با ارائه‌ی خدمات خوب خود به دنبال آن هستید که بازار شرکت پست را از آن خود کنید. در صورتی که این اتفاق بیفتد هم خدمات پیشرفت می‌کند و هم درآمد مدنظر سرمایه‌گذار بخش خصوصی تامین خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، آذری جهرمی با اشاره به اشکالاتی که در زمینه واگذاری مخابرات به بخش خصوصی به وجود آمده، توضیح داد: در طول دو سال گذشته تلاش‌های زیادی کردیم که با ارائه لایحه‌های مختلف به مجلس شورای اسلامی اشکالات مربوط به این خصوصی‌سازی را برطرف کنیم، اما چون این مسائل بازگو نشده و بیشتر در حد صحبت‌های سیاسی باقی مانده است، عملا کاری از پیش نمی‌رود.

 

وی ادامه داد: پس از خصوصی شدن مخابرات در حوزه نسل نوین ارتباطات، باسرعت عقب‌گرد داشته‌ایم و قطعا نیاز به پیگیری این موضوع داریم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌هایی همچون داک و سیم مسی معتقدیم که باید به عنوان انفال عمومی به دولت برگردند و در حوزه رگولاتوری نیز یک عملکرد مثبت داشته باشیم، اما در کنار آن فعالیت بخش خصوصی به عنوان یک اولویت جدی در دستور کار قرار دارد و امیدواریم همچون راه‌اندازی پست خصوصی که امروز انجام شد، این روند مهم در اقتصاد ایران ادامه داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید