پرداخت کامل هزینه‌های تحصیلی نابینایان

    کد خبر :626298

مدیر دفتر توانمندسازی معلولان گفت: تمامی شهریه‌های ادوار تحصیلی نابینایان تحت پوشش سازمان بهزیستی به صورت کامل پرداخت می‌شود.

محمدرضا شهبازی مدیر دفتر توانمندسازی معلولان در نشست تخصصی بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی افراد نابینا و کم بینا که در آستانه روز جهانی برگزار شد رد جکع خبرنگاران با اشاره به اینکه گروه نابینایان مشکلات زیاد و خاصی دارند، اظهار داشت:‌ یکی از اصلی‌ترین مشکلات این قشر اشتغال است. چون نابینایان قشر تحصیلکرده‌ای هستند و اکثریت‌شان دارای تحصیلات عالیه هستند. در نتیجه بر اساس این حمایت از معلولان باید یک سهمیه سه درصدی برای اشتغال این قشر در نظر گرفته شود.

 

*543 ردیف شغلی در آموزش و پرورش برای معلولان

 

مدیر دفتر توانمندسازی معلولان ادامه داد:‌برای تامین این سهمیه سه درصدی در حال حاضر 543 ردیف شغلی در آموزش و پرورش دیده شده که تنها برای واجدین شرایط معلولان و نابینایان پیش‌بینی شده است و کسانی که شرایط کسب این شغل‌ها را داشته باشند در این ردیف‌های شغلی به کار گرفته می‌شوند در غیر ین صورت این ردیف‌های شغلی خالی خواهند ماند.

 

شهبازی ابراز داشت:‌ امسال حداقل 800 مورد استخدامی در آموزش و پرورش خواهیم داشت.

 

وی با اشاره به مشکلات تحصیلی نابینایان گفت: عمدتا این قشر در تامین هزینه‌های آموزشی و تامین وسایل آموزشی مورد نیاز دچار مشکل می‌شوند چرا که وسایل مورد نیازشان گرانقیمت هستند. به همین منظور تمامی شهریه‌های ادوار تحصیلی نابینایان تحت پوشش در همه دانشگاه‌های کشور، سازمان بهزیستی تامین می‌کند.

 

مدیر دفتر توانمندسازی معلولان افزود: این هزینه‌های تحصیلی امسال به صورت صد‌در‌صدی پرداخت خواهد شد و هیچ فرد تحت پوششی از نابینایان این هزینه‌ها را به صورت شخصی پرداخت نمی‌کنند.

 

*بهزیستی از پس تامین هزینه وسایل آموزشی نابینایان بر نمی‌آید

 

شهبازی در خصوص تامین وسایل آموزشی توضیح داد: وسایل مورد نیاز نابینایان مثل دستگاه برجسته‌نگار و نرم‌افزار آموزشی مورد حمایت سازمان بهزیستی اما به دلیل محدودیت‌های اعتباری بودجه‌ای به خصوص در سال‌های اخیر با افزایش قیمت ارز در تامین این وسایل دچار مشکل شده‌ایم.

 

وی ادامه داد:‌اگر اعتبار 1100 میلیاردی که در قانون برای تامین هزینه‌های بهزیستی در نظر گرفته شده به این سازمان پرداخت می‌شد بسیاری از مشکلات برطرف می‌شدند که البته هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 

مدیر دفتر توانمندسازی معلولان خاطرنشان کرد: اشتغال آخرین زنجیره توانمندسازی معلولان است چرا که فرد شاغل می‌تواند هزینه‌های زندگی را تامین کرده و به نوعی زندگی مستقل خواهد داشت و نیازمند حمایت‌های معیشتی نیست.

 

*لزوم شبکه‌سازی سازمان‌های مردم نهاد معلولان

 

شهبازی در خصوص شبکه سازی سازمان‌های مردم نهاد حوزه نابینایان توضیح داد: قانون این اجازه را داده که سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی برای پیشبرد اهداف خود شبکه مشخصی داشته باشند. به این ترتیب نفوذ بیشتری برای مطالبه‌گری پیدا خواهند کرد اما در حال حاضر شبکه‌ای که با مجوز وزارت کشور در حوزه معلولین فعال است در برگیری لازم را ندارد.

 

به گزارش فارس، وی ادامه داد: بر اساس ماده 31 قانون حمایت از معلولان کمیته برنامه‌ریزی و نظارت برای حقوق معلولان باید تشکیل شود که رئیس این کمیته معاون اول رئیس‌جمهور و دبیری آن بر عهده وزیر کار و رفاه اجتماعی است. جلسات این کمیته در حال برگزاری است و یکی از اعضای آن نمایندگان شبکه‌های مورد بحث هستند و پیگیر آن هستیم که با شبکه‌سازی و برقراری تفاهم میان گروه‌های مختلف نابینایان قدرت مطالبه‌گری این قشر را بالا ببریم.

 

*90 درصد سمعک‌های داخل بازار وارداتی

 

مدیر دفتر توانمندسازی معلولان در خصوص وضعیت مسائل توانبخشی معلولان نیز توضیح داد: تجهیزات پزشکی توانبخشی مورد تائید با ارز دولتی وارد می‌شود. برای مثال سمعک یکی از این وسایل توانبخشی است که اگر با ارز غیردولتی وارد شود قیمت نجومی خواهد داشت. 90 درصد سمعک‌های داخل بازار وارداتی و 10 درصد تولیدی مونتاژ است.

 

شهبازی ادامه داد: اما امکان وارد کردن تمام تجهیزات با ارز دولتی را نداریم ضمن اینکه بسیاری از تجهیزات تولید داخل کیفیت مناسبی دارند.

 

در ادامه این نشست بهروز مروتی مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی عصای سفید قرار داریم، گفت: باید تمام انرژی خود را صرف دسترسی به فناوری‌های نوین کنیم. چرا که دغدغه‌هایی همچون ایمن سازی محیط‌های شهری مربوط به 20 تا 30 سال گذشته بوده است.

 

وی افزود: انتظارم این است که هر 5 سال یک بار که دور هم جمع می‌شویم ببینیم از مشکلات نابینایان کاسته شده است.

 

مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان با اشاره به اینکه نابینایان جزو تحصیلکرده‌ترین قشر در میان معلولان جسمی حرکتی هستند، اظهار داشت: این پتانسیل تنها در جامعه نابینایان است و باعث افتخار ما است که چنین سطح تحصیلاتی داریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید