ماجرای سانسور و کم‌هوشی کاراکتر مقابل پلیسِ «ترور خاموش»

    کد خبر :623692

یکی از مسائل مهمی که در نشست خبری «ترور خاموش» در صداوسیما مطرح شد به ماجرای سانسور، انتقاد به کم‌هوشی کاراکتر مقابل پلیس و فیلمنامه‌هایی که آماده نشده جلوی دوربین می‌روند؛ برمی‌گردد.

 

نشست خبری مجموعه «ترور خاموش» با حضور غلامرضا الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک، ابوالفضل صفری تهیه‌کننده، احمد معظمی کارگردان، پرویز فلاحی‌پور، حمید عطایی، امیرمحمدزند، رضا مولایی، سپیده خداوردی، شایسته ایرانی، حمید شریف‌زاده و هادی نوری بازیگران این سریال، در سازمان صداوسیما برگزار شد.

 

ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده سریال «ترور خاموش» با بیان اینکه بازخورد خوبی از کار گرفته‌، گفت: بیشتر از تصور ما از «ترور خاموش» استقبال شد. وقتی تصمیم گرفته شد فیلمی در این کلاس درباره مواد مخدر ساخته شود، جسارتی بود که از سوی تلویزیون شکل گرفت. ابتدا بررسی کردیم و دیدیم اغلب سریال‌ها در حوزه مواد مخدر، درنیامده‌اند و تصمیم گرفتیم این موضوع را به صورت واقعی‌تر بیان کنیم تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند. البته می‌دانم ممکن است، کام مخاطب تلخ شود اما این کارها قرار است یک بار در سال ساخته شود و نه اینکه هر روز روی آنتن برود.

 

وی تصریح کرد: ما حتی در همکاری با سازمان‌های کشوری هم مشکل داشتیم و در این راه بسیار اذیت شدیم چرا که قصه تلخی بود اما با همه این تفاسیر سعی کردیم که امید در کار نمایان باشد و اقتدار را هم به خوبی در کار نشان دهیم.

 

صفری با اشاره به اینکه ترور خاموش سال 95 شروع شد و سختی‌های بسیاری در راه ساخت آن متحمل شدیم، درباره اثرگذاری تلویزیون در بحث مواد مخدر بیان کرد: اساساً نه ما و نه هیچ‌کس در مقابل مواد مخدر نمی‌تواند بایستد و این خانواده است که باید بستری فراهم کند تا این آسیب‌ها کاهش یابد.

 

وی همچنین درباره سانسور در این سریال گفت: سانسورهایی که انجام شد شاید در کلیت یک قسمت تلخ بود و می‌شد با تعدیل آن را پخش کرد، اما متاسفانه این اتفاق رخ داد.

 

الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک به سانسور «ترور خاموش» واکنش نشان داد و گفت: ما به آقای معظمی و صفری هم تذکر دادیم که از واژه سانسور استفاده نکنند چون هر واژه یک بار معنایی با خود دارد؛ هر کاری بر اساس شرایط موجود و زمان پخش نیاز به اصلاحاتی دارد که انجام می‌شود. حذفیات از سریال، اتفاق مرسومی‌بوده و در تمام دنیا نیز به همین صورت است. این اتفاق بدیهی است. امیدوارم ما بتوانیم بحث رده سنی را عملیاتی کنیم تا این موضوع بهتر مدیریت شود. اینکه در خارج از کشور این اتفاق رسانه‌ای نمی‌شود، به این دلیل بوده که این موضوع جا افتاده و کارگردان حق ندارد اعتراضی به این موضوع کند.

 

احمد معظمی، کارگردان «ترور خاموش» نیز در این باره توضیح داد: تعاملات ما با تلویزیون به خوبی انجام می‌شود و باید بدانیم که ما در تلویزیون کار می‌کنیم و باید چهارچوب این رسانه را درنظر بگیریم.

 

معظمی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: حالم خیلی خوب است، چون در تماس با مردم حتی یک مورد منفی در مورد این سریال نشنیده‌ام.

 

وی ادامه داد: مجموعه «ترور خاموش» دارای فیلمنامه سختی بود چراکه لوکیشین زیاد داشت و کمتر کارگردانی سراغ ساخت چنین آثاری می‌رود. «ترور خاموش» از جمله کارهایی است که من در گذشته خود این مدل سبک را تجربه کرده بودم و تمام تلاش خودم را کردم تا به دور از کلیشه‌ها مجموعه‌ای درباره مواد مخدر را به تولید برسانیم.

 

وی افزود: همیشه گفته‌ام که ستاد مبارزه با مواد مخدر باید در خانه و خانواده‌ها شکل بگیرد. ما تمام تلاش خود را کردیم که کار خوبی را به تولید برسانیم و متفاوت از آثار قبلی که در این حوزه ساخته شده را روی آنتن تلویزیون ببریم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند؛ همچنین باید از همه دست‌اندرکاران تشکر کنم، چون کار ما هیچ حاشیه‌ای نداشت.

 

الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: برای مقوله‌ای مثل سریال همیشه طراحی از سوی تلویزیون وجود دارد ولی اینکه یک اثر چه تاثیری در جامعه می‌گذرد، نه اینجا و نه در هیچ جای دیگر نمی‌توان اثرگذاری آثار نمایشی را مشخص کرد.

 

وی با اشاره به اینکه بحث سریال «ترور خاموش» پیام جهانی دارد و موضوع مصرف و عدم مصرف مواد مخدر جزئی‌ترین موضوع این سریال است و در پایان پیام اصلی این سریال مشخص می‌شود، گفت: طراحی این سریال بیش از دو سال به طول انجامید و ما لزوماً نمی‌دانستیم که سریال چند قسمت است؛ تحلیل پرداختن به موضوع مواد مخدر را باید در رنگ‌آمیزی کلی تلویزیون دید.

 

پرویز فلاحی‌پور، بازیگر نقش مسعود صبوحی نیز در این نشست گفت: یکی از نقدهای من به کار، موضوع هوش پلیس و در مقابل کم‌هوشی کاراکتر مقابل اوست، چون همانقدر که پلیس باهوش است، باید طرف مقابل هم باهوش باشد و این نقد به کار را کاملاً قبول داریم.

 

فلاحی‌پور ادامه داد: واکنش‌ها نسبت به مجموعه خیلی خوب بود؛ من تمام تلاش خود را کردم که به لحاظ تحقیقی کار متفاوتی ارائه دهم و مثل کارهای قبلی نباشد،چرا که معتقدم هر آدمی‌کاملاً بد نیست و در بدترین کاراکترها هم خوبی‌هایی وجود دارد.

 

به گزارش تسنیم ،وی همچنین درباره تفاوت دوران کاری در تلویزیون از سریال «شب دهم» نسبت به امروز اظهار داشت: دوره‌ای که «شب دهم» را کار کردیم، تلویزیون بودجه بیشتری داشت و ما وقت بیشتری برای کار روی شخصیت خود داشتیم. به عنوان مثال در «شب دهم» من تنها یک ماه فرصت داشتم تا روی نقشم کار کنم ولی کارهای دیگر تماس گرفته و می‌گویند که 8 روز دیگر باید جلوی دوربین بروید.

 

رضا مولایی بازیگر نقش سروش، صاحب آشپزخانه تولید مواد مخدر نیز در این نشست گفت: آرزو می‌کنم که ای کاش فیلمنامه یک کار کامل باشد و بعد کار آغاز شود؛ البته این اتفاق مختص به این سریال نبوده و در همه کارها به همین صورت است. در حالی که اگر این اتفاق درست انجام شود، ما به عنوان بازیگر و تیم تولید از سوی دیگر نیز می‌‌توانیم اتفاق بهتری را رقم بزنیم.

 

حمید عطایی، بازیگر نقش مرتضی مأمور امنیتی داستان «ترور خاموش» گفت: خیلی از بازیگران هم داستان کامل این سریال را نمی‌دانند؛ همه از انتهای قصه آن شگفت‌زده می‌شوند؛ این فیلم در مورد اطلاعات و امنیت است و به دنبال نمایش قدرت کشورمان در سطح بین‌الملل است.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید