در پی رای دادگاه انگلیسی صورت گرفت:

اعتراض سفیر ایران به تاخیر در پرداخت بدهی دولت انگلیس

    کد خبر :622677

سفیر ایران در انگلستان با اعتراض به تاخیر در پرداخت بدهی دولت انگلیس به ایران گفت: مقامات انگلیس روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرند تا در پرداخت بدهی به ایران تاخیر ایجاد کنند.

 

به گزارش بازتاب و به نقل از صدا و سیما، حمید بعیدی نژاد افزود: مقامات انگلیسی در حالی بر ضرورت پرداخت بدهی به ایران به علت تحویل ندادن تانک‌های چیفتن تاکید می‌کنند که تیم حقوقی آن‌ها تمامی روش‌های مختلف را بکار می‌گیرد تا با هدف تاخیر در پرداخت بدهی، فرآیند دادگاه طولانی شود.

 

وی اعلام کرد: امروز دادگاه انگلیس اعلام کرد که جلسه محتوایی بعدی برای رسیدگی به این موضوع ۶ ماه بعد برگزار می‌شود.

 

یک دادگاه انگلیس دوشنبه، اعتراض جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضررت پرداخت سود پول‌های ضبط شده ایران در انگلیس، برای خرید تانک‌های چیفتن را رد کرد.

 

مرداد امسال، دادگاه انگلیس رای داده بود که نیازی نیست این کشور به دلیل بدهی ۳۸۷ میلیون پوندی به ایران ۲۰ میلیون پوند از مجموع سود آن را به ایران بپردازد.

 

قاضی دادگاه انگلیسی رای داد که دولت این کشور، ملزم به پرداخت سود ۲۰ میلیون پوندی نیست، زیرا پس از سال ۲۰۰۸ میلادی، انتقال پول به ایران، مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شده است.

 

حدود ۴۰ سال است که با لغو قرارداد خرید تانک‌های چیفتن در انگلیس، پول ایران در بانک‌های انگلیس ضبط شده است. این قرارداد مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ خورشیدی میان وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که براساس آن قرار بود یک هزار و ۵۰۰ عراده تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل شود. در فوریه سال ۵۸ و پس از انقلاب اسلامی، انگلیس این قرارداد را لغو کرد و با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت کرده بود، خواستار بازپس‌گیری پول خود شده است، اما بر اساس مدارک موجود، دولت انگلیس نمی‌خواهد این پول را به ایران بازگرداند و در ۴۰ سال گذشته نیز با بهانه‌های گوناگون، از پرداخت آن خودداری کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید