جدیدترین اخبار
29 شهریور 1398 ساعت 14:26 سیاسی کد خبر :612130

یک میلیون تومان از قیمت هر خودرو، سود وام‌های معوق خودروسازان است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تمدید وام‌های معوق خودروسازان موجب شده است از هر خودرو حداقل یک میلیون تومان سود بانکی گرفته شود.

سید جواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با مهر در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: مشکل اصلی بازار خودرو در یک جمله است؛ «هیئت مدیره سهامدار است و سهامدار، هیئت مدیره».

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در توضیح این مطلب افزود: در این سیستم مشتری‌مداری هیچ‌ جایگاهی ندارد؛ این موضوع شاه‌بیت مشکلات خودروسازان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، انحصار را از مشکلات بزرگ خودروسازان خواند و گفت: ۵ تا ۶ نفر انحصار واردات قطعات خودرو را در اختیار دارند که این انحصار قطعاً فساد به بار خواهد آورد.

وی ادامه داد: برخی از این کارخانجات قطعه وارد کرده‌ اما به تولید اختصاص نداده‌اند که این امر موجب افزایش قیمت خودرو شد.

حسینی‌کیا تصریح کرد: خودروسازان نتوانستند نقدینگی خود را برای تأمین سرمایه در گردش مدیریت کنند بنابراین مجبور شدند که از بانک‌ها وام بگیرند که نتوانستند اقساط آن را پرداخت نمایند و مرتباً این وام‌ها را تمدید کردند؛ تمدید وام‌ها موجب شد لااقل الان در هر خودرو یک میلیون تومان سود بانکی گرفته شود.

وی تحریم‌ها را بخشی از مشکلات صنعت خودروسازی خواند و گفت: برای حل مشکلات خودروسازان، باید فرصت دو ساله‌ای را به خودروسازان داده و سرمایه در گردش در اختیار آنها قرار داد و سود بانکی آنها را برای مدتی فریز کرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این، باید با تعرفه واردات، کیفیت خودروها را افزایش دهیم. خودروساز باید بتواند خودروی رقابت‌پذیر، ارزان‌قیمت و صادرات‌محور تولید کند و الا باید تعرفه واردات خودرو صفر شود تا همه بتوانند خودرو وارد کشور کنند زیرا خودروسازی که نتواند خودروی خود را به روز کند، بهتر است حذف شود.

حسینی‌کیا با تأکید بر اینکه نگاه ما به تولید داخلی است، گفت: خودرو دارای ۱۲۰۰ قطعه است که ۴۷۱ قطعه آن وارداتی است. قطعه‌سازان داخلی توانایی ساخت بخشی از این قطعات را دارند و در یک هفته برای ساخت این قطعات، حدود ۸۰ میلیون یورو قرارداد داخلی بسته شده است بنابراین ظرفیت ساخت این قطعات در داخل کشور وجود داشته است اما خودروسازان به سراغ آنها نرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، وزارت دفاع نیز پای کار آمد و اعلام کرد هر قطعه‌ای که نمی‌توانید بسازید، ما تولید می‌کنیم.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • دولت مجوز الحاق به پالرمو را دریافت نکرده است
  • تراز تجاری چین مثبت ۳۹.۶۵ میلیارد دلار شد
  • دلایل کاهش درآمدهای تهران ازمحل شهرسازی
  • «جوکر» صدرنشین باکس آفیس هالیوود شد
  • بازنگری در آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران پس از 40 سال
  • ترکی الفیصل: امکان گفت وگو با ایران درباره منطقه وجود دارد
  • تغییر اتهام «افساد فی الارض» برای 3 متهم محیط زیستی
  • رئیس قوه قضائیه: کشته شدن مردم در منطقه به هیچ وجه قابل تحمل نیست
  • تکذیب ادعای گارد مرزی عربستان درباره کمک به نفتکش سابیتی
  • سفر مشاور نخست‌وزیر ژاپن به تهران برای پی‌گیری ابتکارات آبه شینزو
  • تهدید رییس‌جمهور چین درباره اوضاع هنگ کنگ: بدن جدایی‌طلبان متلاشی و استخوان‌هایشان خُرد خواهد شد
  • نوبل اقتصادی 2019 به سه اقتصاددان رسید
  • الهه رضایی: هر روز وضع بدتر می‌شود!
  • مبناي ارتباط با سازندگان تامين با كيفيت است
  • ارتش آزاد جایگزین نظامیان آمریکایی در منبج می‌شود
  • جلسه هماهنگی مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی اراک برگزار شد
  • اسکورسیزی علیه ابرقهرمان‌ها: مگر شهربازی‌ست؟
  • فروش کتاب‌های درسی در بازار سیاه
  • تفاهم‌نامه‌های مشترک برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار حاشیه شهرها
  • تعیین تکلیف بافت فرسوده 8 منطقه تهران
  • «پل چوبی» در آمریکا به نمایش در می‌آید
  • «روز‌های نارنجی» برنده بهترین فیلم جشنواره سوئد
  • رئیسیان: تا پایان دولت روحانی فیلم نمی‌سازم
  • سریالی انیمیشن درباره تیم فوتبال منچسترسیتی در راه است
  • انتشار پوستر نمایش‌های «هدیه کوچولو» و «یک روز و دو فصل»
  • اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان
  • تحریم‌های بزرگ علیه ترکیه در راه است
  • نظارت NGOهای محیط زیستی بر فاز دو باغ پرندگان
  • بررسی قانون ممنوعیت کامل تجارت عاج در دادگاه عالی انگلیس
  • سود اوراق خزانه‌داری آمریکا رشد کرد