چرایی سقوط بورس تهران؛ آیا الان وقت خرید سهام است؟

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ ۱۶:۳۵
    کد خبر :611147

هر گونه نوسان سینوسی در جهت افزایش یا کاهش، ذات بازار سرمایه است. این گونه اتفاقات در همه دنیا رخ می‌دهد کما اینکه قیمت‌های نفت در چند روز اخیر بی سابقه‌ترین افزایش را در بازار‌های بورس نفت دنیا تجربه کردند و در یک روز بیش از ۱۵ درصد قیمت نفت افزایش یافت.

فردین آقابزرگی گفت: همچنان متغیر‌های کلان اقتصادی و مولفه‌های اثرگذار بر وضعیت بورس ایران تأیید می‌کنند که گزینه مناسب برای سرمایه گذاری بورس است و به همین علت برخی‌ در این وضعیت از فرصت استفاده می‌کنند و خرید‌های خود را انجام می‌دهند.

به گزارش تابناک؛ بازار سهام در حالی هفته جاری را آغاز کرد که شاخص کل سودای شکستن مرز روانی ۳۰۰ هزار واحد را در سر می‌پرورانید. دقایقی از آغاز بورس نگذشته بود که این اتفاق رخ داد و شاخص کل از مرز ۳۰۰ هزار واحد رد شد و در پایان بازار در شنبه ۲۳ شهریور ماه سال جاری این شاخص در قله ۳۰۴ هزار واحد قرار گرفت.

روز یکشنبه، اما روند بورس کاهشی شد و شاخص کل بورس با دو هزار واحد کاهش نسبت به روز قبل در کانال ۳۰۲ هزار واحد آرام گرفت. روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه دوباره شاخص کل بورس رکورد‌های جدیدی را به نام خود ثبت کرد و حتی به رکورد ۳۰۶ هزار واحد نیز نزدیک شد، اما در نهایت بر روی عدد ۳۰۵ هزار و ۹۱۷ واحد به کار خود پایان داد.

طی دو روز گذشته، اما شرایط شاخص کل بورس روند نزولی را تجربه نموده و در همین مدت شاخص کل بورس حدود ۱۲ هزار واحد اُفت کرده است.

تنها در روز جاری این شاخص اُفت ۷۹۱۵ واحدی را تجربه نمود و در نهایت به کانال ۲۹۴ هزار واحد سقوط کرد.

شاید برای بسیاری این پرسش‌ها به وجود آمده باشد که دلیل این ریزش شاخص کل طی دو روز گذشته چه بوده است؟ این ریزش دلایل سیاسی داشته است یا اقتصادی؟ وضعیت بورس در روز‌های آینده چگونه خواهد بود؟

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: تا قبل از آغاز اُفت‌های شاخص کل بورس طی دو روز گذشته، این شاخص از ابتدای سال حدود ۷۰ درصد بازدهی را به نام خود به ثبت رسانده بود.

وی ادامه داد: هر گونه نوسان سینوسی در جهت افزایش یا کاهش، ذات بازار سرمایه است. این کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت پیش آمده برای بورس در دو روز اخیر گفت: این گونه اتفاقات در همه دنیا رخ می‌دهد کما اینکه قیمت‌های نفت در چند روز اخیر بی سابقه‌ترین افزایش را در بازار‌های بورس نفت دنیا تجربه کردند و در یک روز بیش از ۱۵ درصد قیمت نفت افزایش یافت.

آقابزرگی افزود: بورس ایران نیز از این قاعده‌ها مستثنا نیست و با توجه به اخبار و اطلاعاتی که در سطح بین المللی به خصوص با گرایش های سیاسی مانند تنش‌های منطقه‌ای یا درگیری‌هایی که محتمل است بین برخی کشور‌ها رخ دهد، منتشر می‌شود، می‌تواند بر بورس ایران تأثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این گونه موارد را در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته نیز تجربه نموده ایم، گفت: بنابراین این وضعیتی که بورس در دو روز گذشته با آن مواجه بوده، طبیعی است و منشأ آن به اخبار و اطلاعاتی که به صورت گذرا می‌آید، بازمی‌گردد و کماکان معدل بازدهی بورس از سایر زمینه‌های سرمایه گذاری بیشتر است.

وی ضمن توصیه به سهامداران که از تصمیم‌های شتاب زده و هیجانی خودداری کنند، افزود: از این موارد بسیار در طول عمر بورس ایران اتفاق افتاده و نمونه آن ماجرای یازده سپتامبر بود که دو کشور دیگر درگیر بودند، اما برخی فعالان اقتصادی و فعالان بازار بورس ایران به دلیل احساس ترس، تصمیماتی گرفتند که بازار سهام ایران را تحت تأثیر قرار داد. در پایان این ماجرای یازده سپتامبر، این فروشندگان سهام بودند که بازندگان اصلی بازار بورس لقب گرفتند و خریداران سهام برندگانی بودند که به موقع از این موقعیت پیش آمده استفاده کردند.

آقابزرگی افزود: همچنان متغیر‌های کلان اقتصادی و مؤلفه‌های اثرگذار بر وضعیت بورس ایران تأیید می‌کنند که گزینه مناسب برای سرمایه گذاری بورس است و به همین علت، برخی‌ در این وضعیت از فرصت استفاده می‌کنند و خرید‌های خود را انجام می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت بازار در روز‌های آینده گفت: مطمئناً با مشخص شدن صورت مسأله‌های مربوط به وضعیت عربستان و شرکت آرامکو، در روز‌های آینده سهامداران تصمیمات مناسب تری را خواهند گرفت و این شرایطی که در دو روز اخیر رقم خورده، شاهد نخواهیم بود. انتظار این است که در روز‌های آینده شیب اصلاح قیمت در جهت منفی با این سرعتی که در روز‌های گذشته شاهد آن بودیم، نباشد و بازار شرایط باثبات تری را تجربه کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این کاهش مسائل اقتصادی نیز دخیل بوده است، گفت: مسائل اقتصادی بیشتر در مورد افزایش شاخص بورس می‌توانند عامل‌های اثرگذاری باشند. از جمله این مسائل اقتصادی تأثیرگذار می‌توان به جایگزینی نرخ ارز نیمایی و نرخ دولتی اشاره نمود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید