الجزیره:

ایران، کره شمالی و اسرائیل؛ برندگان و بازندگان برکناری بولتون چه کسانی هستند؟

    کد خبر :607369

با برکناری بولتون توسط ترامپ، باب بزرگی برای صحبت از انگیزه‌های این تصمیم و محاسبات سود و زیان آن، گشوده شده است؛ بویژه آنکه بولتون سومین شخص در دولت ترامپ است که از منصب مشاور امنیت ملی کاخ سفید برکنار می‌شود.

محمد المنشاوی در الجزیره نوشت: با برکناری بولتون توسط ترامپ، باب بزرگی برای صحبت از انگیزه‌های این تصمیم و محاسبات سود و زیان آن، گشوده شده است؛ بویژه آنکه بولتون سومین شخص در دولت ترامپ است که از منصب مشاور امنیت ملی کاخ سفید برکنار می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: پیش از این، گزارش‌های آمریکایی به اختلافات گسترده بین ترامپ و بولتون، در مورد پرونده‌های کره شمالی، ونزوئلا، ایران و طالبان اشاره کرده بودند.

برخی تحلیلگرانی که شناختی از بولتون دارند، می‌گویند: بولتون از عدم پاسخ ترامپ به ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران، بسیار ناراحت و عصبانی شد. این در حالی است که ترامپ از مشاور خود انتظار دارد که از تمام تصمیمات رئیس جمهور حمایت کرده، اعتراضی نداشته باشد و تنها «بله قربان گو» باشد.

در مورد برندگان و بازندگان برکناری بولتون، یک کارشناس آمریکایی می‌گوید: مسئولان ایرانی و رهبر کره شمالی، از برکناری بولتون خوشحالند. در مقابل، رفتن بولتون خبر بدی برای نخست وزیر اسرائیل و جبهه باز‌هایی که در واشنگتن بر طبل جنگ علیه ایران می‌کوبند، محسوب می‌شود.

به گزارش انتخاب ،کارشناس آمریکایی در گفتگو با الجزیره افزود: چه بسا کرد‌ها نیز از برکناری مشاور امنیت ملی امریکا زیان می‌کنند؛ چرا که بولتون با قدرت از منافع ان‌ها در شمال سوریه حمایت کرده و در برابر فشار‌های ترکیه بر واشنگتن برای چشم پوشی از حمایت کردها، ایستاد.

وی همچنین ضمن اشاره به کاهش قیمت نفت، به دنبال افزایش پیش بینی‌ها در مورد عقد معامله جدیدی بین تهران و واشنگتن، که به ایران اجازه افزایش صادرات نفت خام آن به بازار‌های جهانی را می‌دهد، این مساله را خسارت بزرگی برای تولید کنندگان نفت و گاز دانست که از تحریم‌های بیشتر دولت ترامپ علیه ایران، به دنبال خروج از توافق هسته ای، بهره می‌بردند.

منصب مشاور امنیت ملی، یکی از مهمترین پُست‌ها در دولت آمریکا بوده، رئیس جمهور برای انتخاب فرد مناسب، آزادی و اختیار تام دارد و در این باره، نیازی به تایید کنگره ندارد.

در این شرایط، هنوز مشخص نیست چه چیزی در انتظار بولتون بوده و در ادامه، قرار است عهده دار چه منصبی شود. برای روشن شدن این موضوع، باید منتظر گذشت زمان باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید