در اجلاس سایتس مطرح شد

ممنوعیت تجارت سمورهای آبی در معرض انقراض

    کد خبر :598557

به دنبال داغ شدن بحث نگهداری از دو گونه‌ی در معرض خطر سمور آبی به عنوان حیوانات خانگی در رسانه‌های اجتماعی و ترویج این موضوع، ۱۰۰ کشور برای افزایش حمایت‌ها از این پستانداران به ممنوعیت تجارت آن‌ها رأی داده‌اند.

اکثر شرکت‌کنندگان در اجلاس کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض انقراض (Cites) روز یک‌شنبه به قرار گرفتن شنگ هندی (گونه‌ای سمور آبی) در فهرست مورد تهدیدترین گونه‌های جانوری رأی داده‌اند. روز بعد این کنوانسیون همین رأی را برای شنگ پنجه‌کوچک خاوری نیز صادر کرد.

حامیان محیط زیست با استقبال از این رأی تأکید کردند که ممنوعیت تجارت برای بقای این دو گونه که شمار آن‌ها در حیات وحش در ۳۰ سال گذشته دست‌کم ۳۰ درصد کاهش داشته، حیاتی است.

اعتقاد بر این است که این کاهش در سال‌های اخیر به دلیل علاقه مردم در آسیا و به ویژه در ژاپن برای نگهداری از این پستانداران به عنوان حیوانات خانگی به طور قابل توجهی شتاب یافته است.

رئیس سیاست گذاری در صندوق بین المللی رفاه حیوانات با بیان این که این رأی یک پیروزی مهم در زمینه حفاظت است، نسبت به این که این اقدام پیام مهمی را به معامله‌گران بی پروای حیات وحش ارسال کند و بر عملیات‌های “پرورش در اسارتِ حیوانات” نظارت بیشتری صورت بگیرد، ابراز امیدواری کرد.

آرا برای جابجایی این دو گونه سمور آبی از “ضمیمه دوم” سایتس که در آن تجارت بین‌المللی باید برای پایداری گونه‌ها تنظیم و کنترل شود، به “ضمیمه یک” که در آن تمام تجارت‌های بین‌المللی ممنوع است، جمع‌آوری شده است. هر چند نیاز است این آرا برای اجرایی شدن تا قبل از پایان کنفرانس ۱۲ روزه‌ سایتس در روز چهارشنبه (فردا) در ژنو طی یک جلسه عمومی تصویب شوند.

پس از گذشت ده‌ها سال کاهش مداوم زیستگاه‌ها و تجارت غیرقانونی پوست سمورهای آبی، همه گونه‌های آسیایی این پستاندار در فهرست گونه‌های آسیب پذیر یا در معرض خطر قرار گرفته‌اند اما فعالان محیط زیست می‌گویند موج اخیری که در رسانه‌های اجتماعی در مورد این حیوانات به راه افتاده است، تقاضای دیوانه‌واری برای توله‌های سمورهای آبی شکل گرفته که می‌تواند تمامی گونه‌های آن را به سمت انقراض سوق دهد.

برای پاسخگویی به این تقاضای روزافزون، شکارچیان و ماهیگیران، به ویژه در اندونزی و تایلند به طور فزاینده‌ای سمورهای بالغ را کشته و توله‌های آن‌ها را برای نگهداری به عنوان حیوانات خانگی می‌ربایند.

مقصد اصلی این حیوانات ژاپن است که یک توله سمور آبی می‌تواند به قیمت ۱۰ هزار دلار به فروش برسد. هم‌چنین در این کشور مکان‌هایی موسوم به “کافه سمورها” ایجاد شده که این حیوانات را در قفس نگهداری کرده و مردم ضمن بازدید از آن‌ها می‌توانند برای آن‌ها غذا خریداری کرده و به آن‌ها بدهند.

به گزارش ایسنا،کشورهای مختلف هم‌چنین نسبت به انتقال لاک‌پشت ستاره‌دار هندی به “ضمیمه یک” سایتس رأی داده‌اند. این حیوان نیز به دلیل تجارت برای نگهداری از آن به عنوان حیوان خانگی در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید