برلین: با آمریکا در ماموریت دریایی تنگه هرمز همکاری نمی‌کنیم

    کد خبر :583605

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که برلین در ماموریت دریایی مورد نظر آمریکا در تنگه هرمز مشارکت نخواهد کرد.

آلمان اعلام کرده است که اولویت اول در منطقه کاهش تنشها است.

با این حال آلمان گفته است که با شرکای اروپایی خود در زمینه انجام یکماوریت دریایی در این منطقه در تماس نزدیک است.

سخنگوی دولت آلمان در ادامه از مقامات ایرانی خواسته که فورا نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو را آزاد کند.

این نفتکش انگلیسی دو هفته پیش به دلیل نقض قوانین دریانوردی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده بود.

روز سه شنبه سفارت آمریکا در برلین اعلام کرد که «واشنگتن رسما از آلمان، فرانسه و انگلیس برای ملحق شدن به ماموریت مورد نظر این کشور برای تضمین امنیت تنگه هرمز و مقابله با رفتارهای تهاجمی ایران درخواست کرده است.»

علیرغم تلاشهای چند هفته‌ای آمریکا برای ایجاد این ائتلاف، هنوز مشخص نیست که چند کشور به طور جدی در این طرح حضور خواهند یافت. برخی از متحدان نزدیک این کشور از جمله ژاپن، مشارکت در این طرح را کرده‌اند. انگلیس از متحدان نزدیک آمریکا ابتدا حضور در این ائتلاف را رد کرده بود اما بعد از توقیف نفتکش این کشور توسط نیروی دریایی سپاه خواستار تشکیل چنین ائتلافی شد.

درخواست واشنگتن از برلین درحالی صورت گرفته است که روابط دو کشور بر سر پاره ای از مسائل از جمله اختلافات دو کشور درباره پناهجویان و برجام و هزینه‌های ناتو دچار تیرگی است. روابط میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل به دلیل انتقادات ترامپ از وی چندان مطلوب نیست و برخی تحلیلگران علت عدم همراهی کامل برلین با آمریکا در مسائل مربوط به خلیج فارس را در همین چارچوب ارزیابی کرده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید